REKLAMA

Czystość w hotelach i obiektach noclegowych jest jednym z najważniejszych kryteriów, który bezpośrednio wpływa na ich funkcjonowanie oraz renomę. Higienę oceniają nie tylko goście. Jest przede wszystkim narzucona przez rozporządzenie w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla hoteli.

Brak zachowania norm sanitarnych skutkować może poważnymi sankcjami prawnymi. Według danych Głównego Inspektora Sanitarnego1, w 2016 przeprowadzono kontrolę niemal połowy wszystkich obiektów hotelowych w kraju. Zaledwie w 39 przypadkach stwierdzono wówczas niezadowalający stan pod względem higieniczno-sanitarnym oraz w 95 przypadkach – niezadowalający stan higieniczno-sanitarny i techniczny. Można zatem powiedzieć, w obliczu ponad 10 tysięcy przebadanych obiektów, że polskie hotele zdały test czystości bardzo dobrze.

Reżim sanitarny a wygoda pensjonariuszy

Aktualna sytuacja rozprzestrzeniania się koronawirusa zmusza do zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa, a ponadto podwyższenia i tak już wysokiej jakości usług sprzątania w hotelach.

Do codziennej rutyny wchodzą zabezpieczenia części wspólnych w obiekcie, między innymi:

  • umieszczenie we wszystkich pomieszczeniach ogólnodostępnych dozowników do dezynfekcji rąk. Szczególnie należy zadbać o to, aby dozowniki znalazły się w pobliżu takich miejsc jak: recepcja, korytarze, ogólnodostępne toalety, windy, restauracje i spa.
  • wszyscy pracownicy mający kontakt z żywnością (hotelowy catering, restauracja, itd.) powinni dysponować maseczkami oraz rękawiczkami jednorazowymi.
  • zaleca się codzienne, przynajmniej 30-minutowe wietrzenie pomieszczeń.
  • dobrze widziane jest kilkukrotne w ciągu dnia odkażanie poręczy, przycisków i powierzchni wystawionych na kontakt z działaniem czynników zewnętrznych.

Właściciele hoteli stoją zatem przed dużym wyzwaniem. Muszą jednocześnie: zapewnić maksymalne bezpieczeństwo higieniczne gościom oraz sprawić, by intensywne czyszczenie nie było dla pensjonariuszy uciążliwe. O ile sami goście najczęściej rozumieją trudną sytuację epidemiczną, o tyle kierownicy obiektów noclegowych dokładają wszelkich starań, by bez uszczerbku na zdrowiu rezydentów ograniczyć niedogodności. Te z kolei związane mogą być np. z nieczynnymi na czas sprzątania, ogólnodostępnymi łazienkami dla gości, ograniczeniami w działaniu restauracji czy nawet zbyt głośnym działaniem maszyn czyszczących. Numatic wychodzi naprzeciw temu ostatniemu, proponując profesjonalne odkurzacze hotelowe z wyciszoną pracą silnika oraz systemem tłumienia dźwięków i wibracji. Jeśli chodzi o zamknięte sale restauracyjne, zamiast ogólnodostępnej stołówki, proponowane jest dostarczanie dań bezpośrednio do pokoju. Hotelarze znajdują coraz więcej skutecznych rozwiązań, gdzie zarówno wygoda klientów, jak reżim sanitarny stoją na wysokim poziomie, nie wykluczając się wzajemnie.

Bezpieczeństwo personelu

Hotele polecają dezynfekcję jako najbardziej optymalną formę utrzymania czystości, która jednocześnie zniszczy drobnoustroje, takie jak bakterie, wirusy i grzyby. W obiektach noclegowych  pod największym rygorem sanitarnym znajdują się oczywiście łóżka, pościele i materace. Ramy łóżek i materace powinny być dezynfekowane regularnie, najlepiej po każdym gościu, a pościel codziennie zmieniana, co obecnie zdaje się być standardem. Każdy pokój hotelowy jest sprzątany i odkażany zaraz po wymeldowaniu gości lub maksymalnie w ciągu doby od wymeldowania. Oprócz absolutnie obowiązkowej wymiany pościeli, konieczne jest generalne czyszczenie łazienek. W niektórych hotelach procedury higieniczne przewidują dodatkowe odkażanie określonych powierzchni i przedmiotów, które bywają najczęściej dotykane w pokoju. Wymienia się wśród nich elementy takie jak włączniki światła, klamki, wszystkie uchwyty mebli, pilot do telewizora, oparcia krzeseł, jak też wyposażenie, np. żelazko, suszarka, minilodówka itp. Nie można jednak zapominać, że sterylność w obiekcie hotelowym to nie tylko bezpieczeństwo gości, ale też samego personelu. Najbardziej narażone są, rzecz jasna, osoby sprzątające, które mają bezpośredni kontakt z zabrudzonymi powierzchniami. Pracę serwisu sprzątającego ułatwiają wtedy specjalistyczne wózki hotelowe Numatic,  skonstruowane tak, by np. wyjmowanie z nich brudnej pościeli było niemal bezdotykowe.

Spore wyzwania

Odkażanie i dezynfekcja w hotelach jest sprawą priorytetową z założenia. Goście wymagają bardzo dobrych warunków sanitarnych. Za sprawą pojawienia się nowych typów wirusów, przed którymi trzeba się bronić, kwestia czystości jeszcze długo pozostanie pierwszorzędna.

Jak wynika z badań GIS, hotelarze radzili sobie dotąd bardzo dobrze, pozostaje zatem mieć nadzieję, że ta pozytywna tendencja się utrzyma, co wpłynie korzystnie zarówno na dobre imię marki hotelarskiej, jak i zdrowie pensjonariuszy.

1) https://stansanitarny.gis.gov.pl/index.php/rozdzial/obiekty_uzytecznosci_publicznej

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki