W transporcie ładunków ponadgabarytowych wszystko wymaga doświadczenia, synchronizacji i dobrego planu. Dlaczego? Po pierwsze, mamy do czynienia z ładunkiem przekraczającym dopuszczalne normy, czy to w rozmiarze, czy w wadze lub w obu tych miarach.
Transport takich materiałów wymaga doboru odpowiednich tras i przystosowanego do specyficznych rozmiarów sprzętu. Po drugie, sam kierunek, jakim jest Skandynawia, stawia przed przewoźnikiem niemałe wyzwania. Trudne warunki atmosferyczne, specyficzne uwarunkowania obyczajowe i dostawy w trybie just in time – tutaj ogromną rolę odgrywa doświadczenie i przygotowanie awaryjnych planów.
Na co należy się przygotować, planując transport ponadgabarytowy?
Wyznaczenie trasy
Zanim jeszcze nasz towar wyruszy w drogę, musimy opracować dokładny plan trasy. Jest to istotne z tego względu, iż towar ponadgabarytowy przekracza dopuszczalne normy na danych odcinkach, co wymaga odpowiednich zezwoleń. Dodatkowo, należy upewnić się, że infrastruktura drogowa jest w stanie nam taki transport umożliwić. Czasem może okazać się to bardzo trudne (na drodze występują zwężenia, wysepki), więc albo trzeba zmienić trasę, albo zdemontować czasowo przeszkody. W przypadku, gdy transport ma się odbywać po moście, należy zdobyć odpowiednie ekspertyzy. Wszystko rozbija się o skonstruowanie porządnego planu i zdobycie jak najwięcej informacji na temat trasy, którą wyznaczyliśmy.
Źródło: Scandinavian Express
Zezwolenia
Jeśli już o trasie mowa, transport materiałów ponadgabarytowych wymaga zdobycia odpowiednich zezwoleń od organów państwowych. Są one płatne (tak jak w Polsce) lub nie (jak, na przykład, w Skandynawii) i umożliwiają nam zrealizowanie transportu zgodnie z wyznaczonymi normami. Od logistyka wymaga to szeroko zakrojonej współpracy z instytucjami państwowymi. Pozwolenia często wystawiane są na określony dzień i godzinę i dotyczą tylko i wyłącznie transportu, który zgłosiliśmy. Niestety, na terenie UE proces ten nie został jeszcze zunifikowany i w każdym kraju, przez który ma odbywać się nasz transport, należy się starać o pozwolenia osobno. Za ich brak grożą duże kary finansowe.
Flota
Znaczenie ma także sprzęt, który wybierzemy do transportu. Z pomocą technicznych rysunków i we współpracy z inżynierami, możemy właściwie dobrać pojazd do wymagań transportu. Do wyboru najczęściej mamy cztery rodzaje naczep: tele, tieffbet, semi oraz modułowe.
Flota powinna być przystosowana do niełatwych warunków pogodowych, jakie panują na drogach Skandynawii zimą. Odpowiednie opony oraz łańcuchy, załoga, która dobrze mówi po angielsku i plan awaryjny – te rzeczy gwarantują nam bezpieczeństwo i terminowość transportu.
Co usprawnia transport?
Przede wszystkim, stałe umowy z armatorami promowymi, które zapewniają nam miejsce na promach przez cały rok, bez względu na obłożenie turystyczny, czy na przykład, święta. Dzięki temu, możemy szybko i bez przeszkód dostarczyć transport drogą wodną. Poza tym, znajomość przepisów i restrykcji panujących na placach budowy, do których przestrzegania załoga jest bezwzględnie zobowiązana, a także możliwość sprawnego porozumienia się z osobami odpowiedzialnymi za odbiór transportu, znacznie upraszcza i przyspiesza całą procedurę. Zanim wyruszymy w drogę, należy upewnić się także, że miejsce rozładunku jest przystosowane do odbioru towaru ponadgabarytowego.