REKLAMA

Coraz więcej z nas zastanawia się jak na stałe ograniczyć biały cukier w swojej diecie. Jak się okazuje, jest to nie lada wyzwanie, ponieważ jego dodatek znajdziemy nawet w ketchupie. Jednak w posiłkach przygotowywanych w domu możemy skutecznie ograniczyć, a nawet całkowicie wyeliminować dodatek białego cukru. Jak? Na przykład z pomocą erytrytolu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym dokładnie jest erytrytol
  • jakie właściwości posiada
  • jakich efektów możemy spodziewać się po zastąpieniu cukru erytrytolem
  • czy spożywanie erytrytolu może wywołać skutki uboczne

Czym jest erytrytol?

Erytrytol, nazywany także erytrolem, tworzy razem z ksylitolem, sorbitolem i mannitolem grupę alkoholi cukrowych. Charakteryzują się one słodkim smakiem, niską wartością energetyczną oraz tym, że nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Z tego względu są dobrym zamiennikiem cukru dla diabetyków i osób z insulinoopornością.

Erytrytol wyglądem przypomina biały cukier – ma postać krystalicznego proszku o białej barwie. Posiada on słodycz równą ok. 70% słodyczy cukru. W praktyce oznacza to, że dla uzyskania słodkości 5 g cukru należy użyć ok. 7 g erytrytolu. Jego zaletą jest fakt, że nie pozostawia obcych posmaków, wręcz przeciwnie – po spożyciu wywołuje przyjemny efekt chłodzenia w ustach.

Erytrytol – czy jest zdrowy?

Jak wspomniano na wstępie, erytrytol posiada indeks glikemiczny równy zeru i nie powoduje wzrostu poziomu glukozy i insuliny we krwi. Wyniki badań dowodzą, że erytrytol pozytywnie wpływa także na zdrowie zębów i jamy ustnej. Dzięki zdolności hamowania procesu fermentacji niektórych cukrów przez bakterie w jamie ustnej skutecznie ogranicza on rozwój próchnicy. Erytrytol wykazuje także działanie antyoksydacyjne polegające na niwelowaniu szkodliwego działania wolnych rodników.

Czy erytrytol odchudza?

Erytrytol nie jest cudownym środkiem dietetycznym, ale zastąpienie nim cukru z pewnością pomaga osiągnąć wymarzone rezultaty. Jest on bowiem najmniej kalorycznym środkiem słodzącym – w 1 g tego słodziku znajduje się zaledwie 0,2-0,4 kcal (1 g cukru to aż 4 kcal). Z tego względu bez wątpienia jednym z efektów spożywania erytrytolu będzie spadek masy ciała.

Czy erytrytol jest bezpieczny?

Światowa Organizacja Zdrowia uznała erytrytol za całkowicie bezpieczny dodatek do żywności. W związku z tym możemy bez obaw spożywać go nawet w większych ilościach.

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki