piątek, 26 kwietnia, 2024

Jak profesjonalnie profilować blachę?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneJak profesjonalnie profilować blachę?

Jak profesjonalnie profilować blachę?

- Advertisement -

Amatorskie warsztaty blacharskie wyrastają jak grzyby po deszczu. Nie zawsze ich usługi są na najwyższym poziomie, jednak zdarzają się bardzo profesjonalne osoby, które znają się na rzeczy. Dziś sprawdzamy w jaki sposób można profilować blachę tak, by możliwe było odtwarzanie bardzo skomplikowanych kształtów.

Wymiana skorodowanych elementów
Do warsztatu blacharskiego najczęściej przyjeżdżają dwa typy samochodów: Do napraw powypadkowych oraz spowodowanych korozją. W obu tych przypadkach konieczne będzie wycinanie uszkodzonych fragmentów karoserii i odtwarzanie ich ze zdrowej blachy. Na początku zajmijmy się pierwszym przypadkiem, czyli korozją. Tutaj do zrobienia mogą być takie elementy jak błotnik przedni i tylny, progi, spody drzwi, czasami klapa bagażnika i maska. Nie korodują raczej wyższe partie aut, ponieważ mają one najmniejszy kontakt z powierzchnią drogi i wszystkim, co wylatuje spod kół. Na początek będzie więc potrzebna giętarka do blachy, ponieważ dzięki niej możliwe będzie odtworzenie fabrycznych załamań i przetłoczeń, na przykład na progach. Tutaj nie trzeba być idealnym, ponieważ fragmenty te są zasadniczo niewidoczne gołym okiem. Jednak dla uzyskanie pełnej szczelności połączeń oraz sztywności nadwozia, blacha musi być wyprofilowana w dostateczny sposób.

Naprawa samochodu po wypadku
W przypadku, gdy do warsztatu przyjeżdża pojazd po stłuczce, kolizji czy innym zdarzeniu drogowym, może się okazać że pracy do wykonania jest nawet więcej. Tutaj najczęściej elementy wymienne po prostu zastępuje się innymi, natomiast te które są integralnym elementem karoserii trzeba wyklepać lub zastąpić nowymi, które często wykonuje się na miejscu. Tutaj przydatne będą krawędziarki do blachy, pozwalające na wykonanie płynnych zagięć, bez naruszania struktury materiału. Posiadają one większą precyzję niż giętarki, dlatego każdy porządny warsztat blacharski lub nawet serwis amatorski musi je posiadać na stanie. Czasami, by pracę ułatwić, stosuje się tak zwane reperaturki. Są to gotowe fragmenty, już odpowiednio docięte, wygięte i przetłoczone, które wystarczy tylko wspawać.

Jak możemy się przekonać, blacharstwo samochodowe to swoista sztuka. Stąd też trzeba mieć do jej wykonywania odpowiednie narzędzia, takie jak wspomniane giętarki, krawędziarki czy zaginarki do blach. By idealnie odtwarzać fabryczne kształty i przetłoczenia potrzeba też głowy pełnej pomysłów i pewnego zmysłu artystycznego, nie gorszego niż posiadany przez projektanta nadwozia.

- Advertisment -

Jaworznicka szkoła muzyczna – Dzień Otwarty

Jaworznicka Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz zaprosiła na Dzień Otwarty. Tak więc mali kandydaci wraz z rodzicami poznawali wszelkie zakamarki tej...

Paweł Silbert zwołał nadzwyczajną Sesje Rady Miejskiej

Paweł Silbert zwołał nadzwyczaj sesję Rady Miejskiej, która ma odbyć się w przyszłym tygodniu. Będzie to dodatkowa sesja przed oficjalnym ślubowaniem nowej Rady Miejskiej,...

Kolejny Dzień Otwarty: pokazowa instalacja do produkcji płyt z tworzyw sztucznych

W Jaworznie w Jeleniu ma powstać nowa fabryka płyt budowlanych, które będą wytwarzane z tworzyw sztucznych. Inwestorzy zapraszają na kolejny Dzień Otwarty, podczas, którego...