Za oknem póki co wspaniałe babie lato, jednak połowa października to dobry czas, by przygotować samochód do nadciągającego sezonu jesienno-zimowego. Eksperci Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach przygotowali zestawienie czynności, które warto przy swoim samochodzie wykonać, zanim zaskoczą nas minusowe temperatury i złe warunki atmosferyczne.

1. Nie czekaj z wymianą opon
Środek października to dobry moment na zmianę opon letnich na zimowe. Dzięki
temu nie zaskoczą cię pierwsze przymrozki i unikniesz czekania w długiej
kolejce do serwisu.
– Bieżnik oraz skład mieszanki, z której wykonana jest opona, różnią się
zasadniczo w przypadku opon letnich i zimowych. Opona zimowa lepiej
odprowadza wodę i jest odporna na niskie temperatury – zwraca uwagę
Eugeniusz Tomala, egzaminator nadzorujący z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu
Drogowego w Katowicach. – Opona całoroczna nie jest ani do końca oponą
letnią, ani zimową. To rozwiązanie dobre dla kogoś, kto nie jeździ zbyt
często, a jeśli już siada za kierownicą, to głównie w mieście i z reguły w
ciągu dnia, gdy temperatury są już wyższe niż nocą czy wczesnym rankiem –
dodaje ekspert.
2. Sprawdź stan akumulatora
Przed sezonem jesienno-zimowym warto sprawdzić stan akumulatora. Najlepiej
zrobić to w specjalistycznym warsztacie. Jeśli parametry odbiegają od normy,
najlepiej wymienić akumulator na nowy. – Nie polecam wyciągania akumulatora
na noc, zwłaszcza w przypadku nowych samochodów. Odłączenie akumulatora
wiąże się bowiem z ingerencją w elektronikę i koniecznością ustawiania na
nowo różnorodnych parametrów. Sprawnemu akumulatorowi mroźna noc nie
zaszkodzi – podkreśla Eugeniusz Tomala.
3. Zmień płyn do spryskiwaczy na zimowy
Wlej do zbiornika spryskiwacza zimowy płyn. Nawet jeśli samochód stoi w
garażu i letni płyn w nocy nie zamarznie, po wyjeździe na drogę płyn na
szybie zacznie zamarzać i osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego.
4. Zabezpiecz uszczelki przed przymarzaniem
Przed okresem zimowym warto posmarować wazeliną techniczną uszczelki.
Dotyczy to zwłaszcza starszych samochodów. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w
której nie będziemy w stanie otworzyć drzwi. Nie zaszkodzi również
zaopatrzyć się w środek do rozmrażania zamków. Nawet jeśli otwieramy auto
pilotem, może się zdarzyć, że zawiedzie i będziemy musieli użyć kluczyka.
5. Sprawdź stan wycieraczek
Jesienią i zimą używamy wycieraczek znacznie częściej niż latem. Dlatego
powinny być one w nienagannym stanie. Gdy pióra wycieraczek pozostawiają
sporo do życzenia, nie czekaj z ich wymianą.
 6. Zadbaj o dobrą widoczność…
– Nie możemy ruszyć samochodem z miejsca, dopóki nie mamy zapewnionej dobrej
widoczności – zaznacza Eugeniusz Tomala. – Wszystkie szyby muszą być czyste
przed ruszeniem. Absolutnie nie wystarcza wyskrobane na przedniej szybie
okienko, ponieważ stwarza to ogromne zagrożenie na drodze. Kierowca widzi
tylko to, co dzieje się przed nim. Nie jest w stanie zauważyć niczego, co
dzieje się z boku – dodaje.
Należy śledzić prognozy i to, co się dzieje za oknem. Czasem trzeba będzie
wstać wcześniej, by odpowiednio przygotować samochód do jazdy.
7. …i o to, żebyś ty był widoczny
– W obecnych warunkach atmosferycznych, jeżdżenie wczesnym rankiem,
zwłaszcza przy mglistej pogodzie, na światłach do jazdy dziennej jest
przejawem skrajnej nieodpowiedzialności. Nie chodzi tylko o różnej jakości
ledy dokładane przez nas do samochodu, ale również o fabryczne światła –
zwraca uwagę Eugeniusz Tomala. – Pamiętajmy, że światła do jazdy dziennej
działają tylko z przodu. Gdy z nich korzystamy, z tyłu nie są włączone
światła pozycyjne. Światła do jazdy dziennej możemy stosować zimą, ale tylko
przy słonecznej pogodzie. W pozostałych przypadkach włączamy światła
mijania – dodaje Eugeniusz Tomala.
Równie istotne jest to, by światła były dobrze ustawione. Należy kontrolować
to zwłaszcza po wymianie żarówek. Bez problemu można to zrobić w najbliższej
stacji kontroli pojazdów. – Pamiętajmy też, że jesienią i zimą klosze
reflektorów szybko się brudzą. Należy więc regularnie je czyścić. Nawet
jeśli samochód jest brudny, wycierajmy wszystkie światła, bo to kwestia
bezpieczeństwa – podsumowuje ekspert Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w
Katowicach.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach
- REKLAMA -
Zewnętrzne linki