Kwestia bezpieczeństwa jest w wielu przedsiębiorstwach pomijana lub traktowana niedbale, tymczasem ochrona na odpowiednim poziomie jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania firmy, bez obaw wystąpienia sytuacji ryzykownych i zagrażających. W zarządzani bezpieczeństwem czasem warto kierować się po pomoc do firm zewnętrznych, które na podstawie przeprowadzonego audytu zaproponują optymalne rozwiązania.
Audyt bezpieczeństwa – w jakich obszarach działalności jest wymagany?
Przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa lub zlecenie go firmie zewnętrznej to sposób na zidentyfikowanie słabych punktów przedsiębiorstwa i usprawnienie ich. Zachowanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa jest niemal wymagane w wielu obszarach firmy, jednak proces ten nie zawsze jest zoptymalizowany do tego stopnia, by przedsiębiorstwo mogło funkcjonować nie tylko bezpiecznie, ale też sprawnie.
Audyt bezpieczeństwa zalecany jest w szczególności dla:
- sektora bankowego
- sektora ubezpieczeniowego
- zakładów produkcyjnych
- administracji rządowej i samorządowej
- sektora oświaty.
Zaleca się przeprowadzanie audytu bezpieczeństwa średnio raz na rok. To wystarczający czas, by wdrożyć założenia z poprzedniego audytu. Skontrolowanie tych zmian pozwoli wyciągnąć nowe wnioski i przekonać się, czy poprzedni audyt był skuteczny czy też firma wymaga zupełnie innych rozwiązań.
Co dalej? Czy raport audytu i wdrożenie nowego planu
Raport z audytu bezpieczeństwa dostarcza szczegółowych informacji związanych z błędami i nieprawidłowościami, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo firmy. Naruszanie zasad bezpieczeństwa jest nie tylko ryzykowne, ale ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Audyt pozwala ocenić, jak wszystkie procesy bezpieczeństwa funkcjonują w firmie oraz w jakich obszarach popełniane są błędy. Wskazówki rozwiązujące dotychczasowe problemy są w formie dokładnie opracowanego harmonogramu prac. Tak sporządzony dokument pozwala na łatwiejsze wdrożenie poszczególnych zmian i obserwowanie zachodzących procesów.