Zlecanie projektów IT zewnętrznym podmiotom staje się normą – z takiego rozwiązania korzysta ponad 90% firm z branży IT. Outsourcing pozwala lepiej organizować pracę zespołów i szybciej wykonywać skomplikowane projekty. Dodatkowo koszty wykonania projektu maleją, a dzięki nearshoringowi efekty pracy zewnętrznych podmiotów są jeszcze bardziej zadowalające.
Nearshoring – nie tylko lokalizacja ma znaczenie
Przez lata w outsourcingu IT stawiało się przede wszystkim na obniżenie kosztów realizacji różnych zadań. Wybierano głównie offshoring, który polegał na zlecaniu wykonania projektów odległym podmiotom, proponującym niskie stawki. Przykładowo, firmy z Australii decydowały się na współpracę z firmami IT z Pakistanu lub Rosji. Efekty takiej współpracy często były niezadowalające, a komunikacja przebiegała w mało przejrzysty sposób ze względu na barierę językową. Obecnie offshoring traci na znaczeniu na rzecz nearshoringu – zobacz artykuł https://socialnomics.net/2018/05/08/nearshoring-changes-to-the-it-industry/.
W nearshoringu równie ważne jest obniżanie kosztów wykonania projektu oraz przyśpieszanie terminu jego realizacji, lecz nacisk kładziony jest również na lokalizację firmy ousourcingowej. Nearshoring zakłada, że będzie to firma, która znajduje się w tym samym tyglu kulturowym, co ułatwi komunikację i dopasowanie efektów pracy do potrzeb zleceniodawcy lub jego grupy docelowej. Dlaczego jest to tak ważne? Szerzej można przeczytać o tym tu https://www.rswebsols.com/tutorials/misc/best-way-cooperation-outsourcing-partner. Przykładowo, firmie z Azji trudniej jest dobrać odpowiednie rozwiązania dla firm z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych ze względu na różnice kulturowe i problemy z komunikacją. Przedsiębiorstwa z tego samego tygla kulturowego podobnie postrzegają choćby tak proste kwestie jak wykorzystanie WordPressa (czytaj: https://www.smashingmagazine.com/2014/12/what-to-consider-when-choosing-a-wordpress-theme/ ) lub barw firmowych, podczas gdy różne kultury mogą mieć przeciwstawne poglądy na ten temat.
Nearshoring gwarantuje ochronę danych osobowych
Obecnie nearshoring zyskuje na znaczeniu również z powodu konieczności ochrony danych osobowych. Firmy działające na terenie Unii Europejskiej lub Stanów Zjednoczonych przestrzegają wszystkich przepisów dotyczących norm bezpieczeństwa poufnych informacji, które udostępniają zagraniczni inwestorzy. W krajach azjatyckich ochrona danych osobowych jest mniej restrykcyjna, a sami pracownicy firm mają mniejszą wiedzę na temat ryzyka związanego z udostępnianiem informacji niepowołanym osobom.