Nie daj się oszukać gotowym dietom z Internetu

REKLAMA

Zbliża się koniec roku, a wraz z nim czas na podsumowanie realizacji postanowień noworocznych i stawianie sobie nowych celów na kolejnych 12 miesięcy. Dla wielu osób początek roku, to idealna okazja, by na nowo rozpocząć walkę z nadprogramowymi kilogramami i w końcu osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Niestety statystyki pokazują, że udaje się to tylko co piątej z nich. Powodem może być nierealny cel lub środek, jaki ma służyć jego osiągnięciu.

Chociaż temat zdrowego odżywiania i odpowiedniej diety, jest omawiany od lat, a wartościową wiedzę na temat odchudzania możemy znaleźć na większość portali branżowych, wciąż istnieje wiele mitów i złych praktyk, które przynoszą więcej szkody, niż rzeczywistych, a przede wszystkim zdrowych efektów stosowania diet.

Dobra dieta nie działa natychmiast

Kluczem do skutecznego i efektywnego schudnięcia jest prawidłowo dobrana dieta. W dobie powszechnego dzielenia się informacjami na forach, bardzo łatwo jest wpaść na pseudo poradniki dietowe, powstałe na fali tzw. mód dietowych. Wiele osób, zachęconych niemal natychmiastowymi efektami, decyduje się na drakońskie diety, często monoskładnikowe, skoncentrowane na ograniczeniu ilości i wielkości posiłków przy jednoczesnym braku aktywności fizycznej. Oczywiście taka “kuracja” jest skuteczna, ale tylko chwilowo i prowadzi do niepożądanego efektu jojo.

Efekt jojo w dłuższej perspektywie pogłębia w rzeczywistości otyłość i wydłuża czas, jaki jest potrzebny do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Dieta w swoim założeniu powinna nieść za sobą długotrwałą zmianę nawyków żywieniowych i świadomym wybieraniu produktów, więc nie powinno się ufać tym, które opierają się na drastycznym zmniejszeniu różnorodności spożywanych posiłków.

Co zatem powinno znaleźć się w dobrze zbilansowanej, odchudzającej diecie? Otóż praktycznie każdy rodzaj składników spożywczych:

  • owoce i warzywa,
  • chudy nabiał i mięso
  • ryby morskie i owoce morza
  • kiszone warzywa, bogate w witaminę C,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe
  • woda- ok 2l dziennie

Zaufaj specjalistom w kwestiach żywieniowych

Najistotniejszym elementem zdrowej diety jest jej ułożenie zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami osoby, która chce schudnąć. Dobra dieta to taka, która uwzględnia wiek, wzrost oraz aktywność fizyczną, a przede wszystkim tolerancję na konkretne składniki pokarmowe. O ułożenie takiej diety należy poprosić jedynie osobę posiadająca odpowiednie kwalifikacje. Dieta ułożona przez dietetyka ułatwi wprowadzenie jej do codziennego jadłospisu, tak aby zmiana nie była uciążliwa. Uwzględnia odpowiedni, ujemny bilans kaloryczny, a także wskazuje dokładną gramaturę posiłków oraz ich poszczególnych składników.

Utrzymanie kontroli nad odpowiednią gramaturą posiłków często jest problematyczne, ale przy pomocy wagi kuchennej, mierzącej z dokładnością do grama i mililitra, codzienne przygotowywanie posiłków staje się mniej uciążliwe. Na rynku występuje szeroki wachlarz tych urządzeń, bardziej lub mniej zaawansowanych, niemniej nie chodzi o to, aby z perfekcyjną dokładnością odmierzać przyjmowane posiłki, ale mieć względną kontrolę nad gramaturą dań. W przypadku diety skuteczniejsza okaże się waga elektroniczna ze względu na większą czułość pomiaru. Ciekawostką są dietetyczne wagi kuchenne z zaprogramowanymi wartościami kalorycznymi dla konkretnych składników spożywczych. Takie rozwiązanie skutecznie pomoże zaoszczędzić czas, szczególnie jeśli dieta jest bogata w składniki.

Dieta, która efektywnie wpłynie na zdrowie i ogólne samopoczucie musi być oparta o rzetelną wiedzę i doświadczenie osób, które na co dzień zajmują się pomocą w zakresie żywienia. Korzystanie z gotowych diet znalezionych w Internecie, a co gorsza gwarantujących szybkie schudnięcie, powinny dać sygnał do zastanowienia. Trzeba pamiętać, że dobra dieta bogata jest w wiele składników spożywczych i stworzona jest pod indywidualne preferencje, więc ważne jest ścisłe przestrzeganie jadłospisu, co zwykle, zwłaszcza na początku drogi, ułatwia waga kuchenna.

Chociaż właściwie dobrana dieta stanowi aż 70% sukcesu w procesie odchudzania, a za pozostałe 30% odpowiada aktywność fizyczna, to trzeba pamiętać, że nie chudnięcie, a długofalowa zmiana stylu życia na pro-zdrowotny powinna być celem każdego, kto kolejny raz obieca sobie, że w nadchodzącym nowym roku „weźmie się za siebie”

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem internetowym Technica.pl

- REKLAMA -


Zewnętrzne linki