REKLAMA

Diety odchudzające bez względu na to, na jakich produktach bazują, wszystkie docelowo mają doprowadzić do utraty tkanki tłuszczowej. Najczęściej jednak są na tyle restrykcyjne, że nawet jeśli uda się na nich wytrwać, niewystarczająca ilość składników odżywczych doprowadza szybko do powrotu do starych nawyków żywieniowych, a w efekcie do jo-jo,  czyli przybraniu kilogramów w szybkim tempie które udało się stracić. Kluczem do sukcesu w odchudzaniu jest dobrze zbilansowana dieta dostarczająca wszystkiego, co niezbędne człowiekowi do normalnego funkcjonowania. Jedną z popularniejszych diet ostatnich czasów jest dieta ketogeniczna, która w swoich prostych założeniach daje doskonałe efekty, skutecznie rozprawiając się z tkanką tłuszczową. Co warto wiedzieć na jej temat, i jak bezpiecznie wdrożyć ją do swojego życia?

Najważniejsze założenia diety ketogenicznej

Ten rodzaj diety opiera się głównie o niski podaż węglowodanowy, a głównym źródłem energii staje się tłuszcz oraz białko na lekko wyższym poziomie. W efekcie dochodzi do procesu ketozy, czyli procesu, podczas którego z tłuszczu produkowane są ciała ketonowe, a waga ciała zaczyna spadać. Jednym z charakterystycznych skutków stanu ketozy jest tzw. owocowy zapach oddechu, który świadczy o wejściu organizmu na etap spalania tłuszczu przy użyciu procesów ketogennych. Na diecie ketogenicznej spożywać można większość warzyw, dużo mięsa a także jajek czy produktów mlecznych. Oczywiście kluczowe jednak jest to, by dopasować dzienne zapotrzebowanie kaloryczne człowieka do jadłospisu, z zachowaniem niewielkiego deficytu kalorycznego, co zapewni efektywne chudnięcie. W pozostałych założeniach ten rodzaj diety nie różni się zbytnio od innych, typowo redukcyjnych – należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, uzupełniać ewentualne niedobory suplementacją, oraz dbać o regularność posiłków, najlepiej w odstępach 2-3 godzin.

Jakie produkty w diecie są dozwolone?

Mimo, iż dieta ketogeniczna uznawana jest za pewnego rodzaju restrykcyjnej głodówki, w istocie wcale tak nie jest. Odrzucenie węglowodanów pod postacią m.in. chleba, kaszy, makaronu czy ziemniaków, a zastąpienie ich pełnowartościowymi posiłkami w oparciu o warzywa oraz mięso powoduje, że organizm mimo początkowego szoku szybko się przyzwyczaja, i przestawia na nowy tryb. Komponowane posiłki opierane są w 80-90 % z tłuszczy, a w pozostałej ilości z węglowodanów i białek. Dieta wbrew pozorom może być bardzo różnorodna, dozwolone są liczne warzywa i rodzaje mięs, produkty mleczne i jajka, jednak należy wybierać jedynie te warzywa, które mają niską zawartość węglowodanów, a są to m.in.:

  • Cukinia
  • Kalafior
  • Brokuły
  • Kapusta
  • Ogórek
  • Pomidor
  • Pieczarki
  • Pietruszka

Jeśli chodzi o mięsa, zalecane są przede wszystkim wołowina, wieprzowina, jagnięcina, ale również ryby, takie jak makrela, łosoś czy owoce morza. Owoce natomiast w większości są niewskazane, ponieważ zawierają dużo cukrów prostych niesprzyjających powstawaniu procesu ketozy. Ułożenie i dopasowanie diety ketogenicznej jest dość trudne dla osób które nigdy dotychczas jej nie wypróbowały, warto zatem skonsultować się ze specjalistą, który na podstawie indywidualnych wyników badań, a przede wszystkim preferencji i stylu życia, wyliczy odpowiednie zapotrzebowanie kaloryczne oraz na poszczególne makroskładniki, bez których człowiek nie może funkcjonować dobrze. Najbezpieczniejszym wyjściem jest przeprowadzanie diety ketogenicznej pod nadzorem dietetyka bądź lekarza, przynajmniej w początkowych miesiącach stosowania diety.

Odchudzanie bez restrykcyjnych ograniczeń

Niewątpliwie największą zaletą diety ketogenicznej jest możliwość jedzenia produktów, które są łatwo dostępne i smaczne – to z kolei jest kluczem do sukcesu w odchudzaniu się, ponieważ jedzenie wszystkiego w odpowiednich proporcjach i ilościach pozwala dostarczyć wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Dieta ketogeniczna w swoich założeniach jest dość prosta, a jedyną restrykcją jest drastyczne ograniczenie węglowodanów, co szybko zaczyna być widoczne w lepszym samopoczuciu i utracie nadprogramowych kilogramów. Dodatkowo warto wiedzieć, że stosowanie tej diety jest bardzo powszechne w leczeniu padaczki, choć nie do końca jasne jest lecznicze działanie ketozy na to schorzenie. Niemniej jednak przez pierwsze kilka miesięcy osoby stosujące dietę ketogeniczną nie tylko tracą na wadze, ale przede wszystkim zauważają polepszone samopoczucie, i znacznie więcej energii w ciągu dnia, zamiast towarzyszącego znużenia i poczucia ociężałości. Uzupełnianie suplementacją ewentualnych niedoborów ważne jest szczególnie w kwestii błonnika, którego w diecie ketogenicznej nie występuje, a ważny jest z perspektywy procesów trawiennych. Dodatkową uwagę warto zwrócić również na dostarczanie organizmowi suplementów takich jak elektrolity, magnez i sód – są one kluczowe dla utrzymania dobrej kondycji, ograniczenia bólu mięśni i ogólnego zmęczenia, które często w pierwszych dniach diety ketogenicznej występuje na wskutek szoku, z jakim mierzy się organizm.

undefined

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki