REKLAMA

Z badań wynika, że 90% kierowców zmienia ogumienie w swoim samochodzie, kiedy nadchodzi sezon zimowy. Troska o bezpieczeństwo na drodze jest więc dla Polaków istotna. I nie ma w tym nic dziwnego, bo przecież opony pełnią zasadniczą rolę w tym, jak zachowuje się samochód na danej nawierzchni. Chociaż w Polsce nie ma uregulowanego prawnie obowiązku sezonowej zmiany opon, popyt na tzw. „zimówki” nie maleje. Kiedy jednak stajemy przed wyborem konkretnego ogumienia do naszego samochodu, możemy poczuć się nieco zagubieni w mnogości ofert. Jakie opony powinniśmy wybrać, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze zimą?

Od czego zacząć?

Kiedy podjęliśmy decyzję o zakupie „zimówek”, punktem wyjścia do wyboru opon jest sprawdzenie trzech podstawowych parametrów:

  • rozmiar opony,
  • indeks prędkości,
  • indeks nośności.

Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie rozmiaru opon. Każdy samochód posiada określony zakres rozmiarów opon, które są zalecane, innymi słowy homologowane przez jego producenta pojazdu. Odpowiedni rozmiar dla nowych opon, najprościej odczytamy z obecnie posiadanej. Te parametry znajdziemy na bocznej stronie opony. Przykładowo, jeśli na naszej oponie, zawarte jest oznaczenie 185/65R14 86T, 185 oznaczać będzie szerokość opony w milimetrach, 65 to współczynnik profilu, natomiast R14 to średnica felgi, na opona jest zamontowana. Poza rozmiarem, powinniśmy także zwrócić uwagę na indeks nośności i indeks prędkości. Wiedzę o tych współczynnikach także czerpiemy z oznaczenia na oponie. W powyżej przytaczanym przykładzie informacją o indeksie nośności i indeksie prędkości, jest „86T”. Liczba 86 mówi nam jakie może być maksymalne dopuszczalne obciążenie dla danego modelu opony (indeks nośności). Z kolei litera T to informacja, że maksymalną dopuszczalną prędkością dla tego modelu opony jest 190 km/h. Są to istotne kwestie, ponieważ nie powinniśmy montować opon o niższych indeksach, gdyż w ten sposób narażamy swoje bezpieczeństwo. Opona o nieodpowiednich wartościach indeksów także szybciej się zużywa, co koniec końców nie jest opłacalne.

Jaka klasa opon?

Kiedy określiliśmy odpowiednie parametry, jakie powinny mieć nasze nowe opony zimowe, możemy przejść do kolejnego etapu. Dalsze kroki uzależnione są poniekąd od tego, czy decydujemy się na zakup nowych opon, czy też używanych. Jeżeli możemy pozwolić sobie na to pierwsze rozwiązanie, mamy do wyboru trzy klasy dostępnych na rynku opon.

  • opony klasy wysokiej
  • opony klasy średniej
  • opony klasy ekonomicznej.

Z pewnością podstawowym kryterium, którym będziemy kierować się przy tym wyborze, będzie wysokość naszego budżetu, jakie możemy przeznaczyć na nowe ogumienie zimowe. Nie trudno się domyślić, że najbardziej kosztowny będzie zakup opon klasy wysokiej. Są to modele najnowocześniejsze, innowacyjne, o wysokich parametrach bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Najpopularniejszym producentem opon klasy wyższej jest Michelin. Nieco lepszym stosunkiem ceny do jakości cieszą się opony klasy średniej, na które może pozwolić sobie większość kierowców. Mają co prawda niższe parametry, ale jednocześnie możemy mówić o dobrej jakości. Przykładami opon tej klasy są modele marek Kleber, Uniroyal, Fulda. Najniższa półka opon to modele klasy ekonomicznej. Możemy tutaj liczyć na atrakcyjną cenę. Najniższa półka nie oznacza jednak, że opony te nie są w pełni bezpieczne. Faktem jest, że nie są tak nowoczesne i dopracowane jak opony wyższej klasy, ale podstawowe standardy w zakresie bezpieczeństwa zostały zapewnione. Przykładami opon tej klasy są modele marek Dębica, Barum, Dayton. Różnice między klasami opon to w praktyce różny poziom zaawansowania technologicznego mieszanki, z której są wykonane oraz wzoru i parametrów bieżnika. Co ważne, w przypadku ogumienia, prawdą jest, że im droższa marka, tym lepsza jakość. Jeśli zimą poruszamy się przeważnie po mieście, pokonując krótkie dystanse wystarczające będą opony klasy ekonomicznej lub średniej. Jeśli natomiast poruszamy się zimą głównie poza miastem, pokonując długie dystanse zaleca się opony asymetryczne klasy średniej lub wysokiej.

Rodzaj bieżnika w oponach

Przy zakupie nowych opon zimowych warto również wziąć pod uwagę rodzaj bieżnika. W przypadku zimówek rezygnujemy raczej z opon o modelu symetrycznym bieżnika. To rozwiązanie jest optymalne dla opon letnich, ewentualnie może sprawdzić się w warunkach miejskich, gdzie ulice są stale odśnieżane. Na warunki zimowe polecany jest przez specjalistów bieżnik kierunkowy, ponieważ najlepiej radzi sobie z odprowadzaniem błota i wody sprzed czoła opony, a także zapewnia najlepszą trakcję na śniegu. Opony te mają charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V. Jest to ogumienie, które sprawdzi się na terenach zaśnieżonych, w trudnych warunkach drogowych. Taki bieżnik umożliwia “wgryzanie” się w śnieg, co powoduje lepszą przyczepność i mobilność. Dobrym rozwiązaniem są także opony z bieżnikiem asymetrycznym. Wewnętrzna część bieżnika jest mocniej ponacinana, dzięki czemu sprawnie odprowadzana jest woda spod kół. Zewnętrzna część opony jest odpowiedzialna za właściwości trakcyjne podczas jazdy.

Używane opony zimowe – czy warto?

Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup opon używanych musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych cech takiej opony:

  • wielkość bieżnika
  • rok produkcji
  • marka

Jeśli znajdziemy interesujące nas używane opony w korzystnej cenie, bezwzględnie powinniśmy skontrolować ich stan, sprawdzić czy nie posiadają uszkodzeń i wad. Zaleca się, aby bieżnik „zimówki” miał minimum 4-5 mm głębokości. Pamiętajmy, że bieżnik nowej opony zimowej może mieć nawet 10 mm głębokości! Niemniej istotny jest także wiek opony. Ma to znaczenie ponieważ z biegiem czasu, mieszanka z której wykonana jest opona traci swoje właściwości. Średni zalecany okres używania opony to 5-6 lat. Jak możemy sprawdzić wiek danej opony? Na jej bocznej ściance znajdziemy wytłoczony ciąg czterech cyfr, gdzie pierwsze dwie oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Na koniec dobrze jest także kierować się marką używanej opony. Oczywiste jest, że w przypadku ogumienia dobrego producenta możemy liczyć najwyższą jakość, nawet po pewnym okresie eksploatacji. Pamiętajmy jednak, że opony używane, nawet jeśli jest to ogumienie dobrych marek, zawsze będzie posiadało znacznie gorsze właściwości użytkowe od nowych modeli, a czasem nawet od opon z niższej klasy. Warto więc zawsze rozważyć zakup nowego kompletu ogumienia.

Przygotowując się do zakupu opon, warto także zapoznać się z opiniami i testami odnośnie danej marki i modelu. Możemy z łatwością znaleźć je w Internecie. Nierzadko rekomendacje specjalistów oraz kierowców, którzy mieli okazję już zapoznać się z danym ogumieniem, są jednym z kluczowych kryteriów, jakimi kierują się osoby poszukujące nowych „zimówek”. W zakupie opon bardzo pomocne są także internetowe wyszukiwarki, gdzie możemy wpisać interesującą nas markę, model oraz rozmiar. Taka opcja dostępna jest dla klientów chociażby na stronie sklepu internetowego oponyexpress.pl, która należy do sieci Opony Express zajmującej się serwisem i sprzedażą ogumienia do samochodów.

undefined

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki