Co zrobić, by wreszcie schudnąć i to schudnąć skutecznie?

REKLAMA

Nadwaga i otyłość powodują bardzo dużo negatywnych skutków dla naszego zdrowia, ale także dla naszej aktywności. Już kilka, albo kilkanaście nadprogramowych kilogramów sprawia, że wzrasta ryzyko zapadnięcia na groźne choroby, takie jak cukrzyca, miażdżyca, choroby kręgosłupa i stawów, wzrasta także ryzyko zawałów czy udarów. Gdy nasz organizm ma w sobie za dużo tłuszczu, odczuwamy to niestety także jako stałe zmęczenie, brak energii, niechęć do jakiegokolwiek działania. Najlepiej cały dzień byśmy spali, a gdy już musimy podjąć jakąś aktywność, to później czujemy się totalnie wyczerpani.

Jak sobie radzić z otyłością?

Dlatego też, jeżeli tych nadprogramowych kilogramów jest naprawdę sporo, pora już rozpocząć odchudzanie. Utrata wagi nie powinna być procesem zbyt szybkim, a wręcz przeciwnie. Gdy przebiega zbyt gwałtownie, to narażamy się na ryzyko tak zwanego efektu jojo. Po prostu organizm, który zbyt szybko traci tłuszcz, przestawia się jakby w tryb oszczędnościowy i później dostarczenie mu zbyt dużej ilości kalorii powoduje, że zaczyna sobie ten tłuszcz z powrotem magazynować. Dlatego też, szybkie odchudzanie zdecydowanie jest błędem, natomiast skuteczne odchudzanie polega na tym, by tracić jakiś kilogram, ewentualnie, maksymalnie 2 kg tygodniowo.

Generalnie rzecz biorąc, nie ma też czegoś takiego, jak idealne, uniwersalne i najlepsze sposoby na odchudzanie. Tak naprawdę, to odchudzanie powinno polegać głównie na ujemnym bilansie kalorycznym, czyli mniejszej ilości kalorii, którą dostarczamy organizmowi w stosunku do ilości kalorii, którą jest on w stanie każdego dnia spalić. Można więc powiedzieć, że takim uniwersalnym sposobem na odchudzanie, o ile tak można w ogóle twierdzić, jest po prostu dobra dieta, zdrowe odżywianie, a także ruch i uprawianie jakiegoś sportu.

Dieta, a odchudzanie

Jeżeli chodzi właśnie o kwestie diety, to absolutnie nie chodzi o to, żeby się głodzić. Takim głównym punktem, który powinniśmy wziąć pod uwagę jest to, żeby zamienić żywność bezwartościową na żywność wartościową. Oczywiście, brzmi to nieco jak banał, ale chodzi o to, by spożywać jak najmniej jedzenia wysoko przetworzonego, o małej ilości składników odżywczych, o dużej ilości tak zwanych pustych kalorii. Zamiast tego powinniśmy spożywać takie posiłki, które będą składać się z półproduktów stosunkowo świeżych, nieprzetworzonych, zawierających bardzo dużo minerałów i mikroelementów. Przykładem może być ciemny, brązowy ryż, którym zastąpimy ryż biały, wszelkiego rodzaju kasze, na przykład jaglane czy gryczane, którymi zastąpimy ziemniaki lub makaron, chude mięso drobiowe lub ryby, którymi zastąpimy tłuste mięso czerwone, a także duża ilość wszelkich warzyw i owoców, najlepiej surowych, którymi zastąpimy wszelkie produkty wysoko przetworzone i słodycze.

Aktywność fizyczna, a spalanie kalorii

Do tego wszystkiego trzeba oczywiście dołożyć sport, ale nie jest powiedziane, że musi to być jakiś sport ekstremalny, wyczynowy. Wręcz przeciwnie, o wiele lepiej jest męczyć się stosunkowo słabiej, ale bardziej regularnie, niż porządnie dać sobie w kość na przykład raz w tygodniu, ale tak, że wszystkiego nam się odechce. Odchudzanie lubi przede wszystkim regularność, dlatego też takim optymalnym, złotym środkiem będzie chyba około 3 lub 4 sesji ćwiczeń, trwających jakieś 30 do 60 minut, oczywiście tygodniowo. Jeżeli ktoś lubi jakiś konkretny sport, na przykład pływanie albo jazdę na rowerze to tym lepiej, bo może połączyć przyjemne z pożytecznym. Jeżeli ktoś nie ma jednak pomysłu w jaki sposób może się ruszać, to fajną kwestią jest na przykład aerobik.

Aerobik na odchudzanie

Wspomniany aerobik ma to do siebie, że bardzo łatwo można ćwiczyć w domu. Do ćwiczeń aerobowych, czyli kondycyjnych i wytrzymałościowych, nie wymagana jest bowiem duża ilość miejsca. Spokojnie można wykonywać tego typu ćwiczenia w pokoju, a jeszcze lepiej jest to robić przed telewizorem, bowiem można sobie włączyć wiele ćwiczeń wideo, które pokażą nam jak powinna wyglądać cała taka sesja. Można wręcz zrobić sobie coś takiego, żeby zgromadzić kilka płyt z ćwiczeniami aerobowymi i powiedzmy co drugi dzień włączać kolejną z nich, żeby się nie znudzić. Jeżeli ktoś czuje się na siłach, to jak najbardziej do ćwiczeń aerobowych może także włączyć ćwiczenia siłowe, na przykład jakiejś hantelki, pompki, czy podciąganie na drążku. To także świetnie działa nie tylko w kwestii budowania masy mięśniowej, ale także w kwestii odchudzania swojego organizmu.

Suplementy odchudzające – Czy warto?

Są tacy, którzy podchodzą do sprawy dosyć leniwie i oczekiwaliby od odchudzania tego, że dobrze dobrane środki na odchudzanie załatwią za nich całą sprawę, a oni sami nie będą się musieli w ogóle męczyć. Niestety, nie jest to takie proste i idealne środki na odchudzanie po prostu nie istnieją.

Nie oznacza to natomiast, że nie można skorzystać z różnego typu suplementów na odchudzanie, które rzeczywiście nam pomogą. Takie tabletki na odchudzanie zazwyczaj działają jednak tylko wspomagająco, to znaczy, że musimy dać coś od siebie, a one co najwyżej zwiększą nasze efekty.

Przykładowo, dobre tabletki na odchudzanie zwiększają termogenikę organizmu, to znaczy, że podnoszą naszą temperaturę w czasie ćwiczeń. To powoduje, że po prostu przy podobnym poziomie zmęczenia spalimy więcej kalorii. Dodatkowo, takie suplementy mogą także ograniczać nasze łaknienie i sprawić, że będziemy mieli mniejszą chęć na podjadanie, szczególnie wieczorne i niepotrzebne sięganie do lodówki.

Podsumowując…

Jak więc widać, utrata wagi jest czymś jak najbardziej realnym, co może osiągnąć każdy z nas, jeżeli do tego odpowiednio podejść. Kluczem do wszystkiego jest motywacja, a przede wszystkim nastawienie się na długoterminowe działanie.

W odchudzaniu nie są bowiem niczym dziwnym, ani też niespotykanym okresy, w których niestety mamy jakby lekki zastój, po nich na szczęście przychodzą okresy, w których zaczynamy tracić wagę już normalnie. Grunt to się nie poddawać, mieć dobry plan, poważne podejście i oczywiście solidną motywacją do tego, co się robi.

Nie zaszkodzi też przeczytać nieco fachowych artykułów na temat odchudzania, na temat odpowiedniego żywienia oraz tego, jak właściwie wyliczyć swój bilans kaloryczny.

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki