Jaworzno rozpisało przetarg na zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Jedyna oferta złożona przez Solarisa, która wpłynęła do PKM, przekroczyła zakładany budżet o prawie 9 mln zł.

REKLAMA

Co wyróżnia jaworznicką komunikację miejską? Turkusowy kolor autobusów? Rewolucyjny bilet roczny i popularny bilet dzienny? Z pewnością. Jednak to, co stanowi dumę jaworznickiego PKM, to elektryczny tabor autobusów, który od przyszłego roku miało zasilić kolejne  20 elektryków. Czy gmina dopłaci, aby realizować te plany?

W przetargu na dostarczenie kolejnych 20 autobusów elektrycznych (5 szt. klasy MIDI oraz 15 szt. klasy MAXI) wystartował jedynie Solaris, który jak dotąd dostarczył wszystkie znajdujące się w jaworznickim taborze elektryki, czyli łącznie aż 23 pojazdy. Oferta złożona przez Solarisa przekroczyła jednak wyznaczony budżet aż o ok. 9 mln zł.

Jaworzno dzięki środkom unijnym chciało dokupić:

5 szt. MIDI na sumę 12 287 700 zł brutto przy założonym budżecie 10 762 500 zł brutto, co przekroczyło budżet o 1 525 200 zł brutto (cena jednego pojazdu to około 1 998 000 zł netto).

15 szt. MAXI na sumę 41 512 500 zł brutto przy założonym budżecie 34 132 500 zł brutto, co przekroczyło budżet o 7 380 000 zł brutto (cena jednego pojazdu to około 2 250 000 zł netto).

Jeżeli miasto zdecyduje się dołożyć do zakupu nowych elektryków, wyłoniony w przetargu dostawca będzie miał 11 miesięcy na ich przekazanie, a tabor autobusów elektrycznych z 35 proc. zwiększy się do około 65.

Marzenia o autonomicznym autobusie

Podczas konferencji Miasta Idei w 2018 roku, prezydent Paweł Silbert zapowiadał, że już za
5 lat na jaworznickich drogach pojawią się autonomiczne autobusy. Jednak po pionierskim wdrożeniu ich w Gdańsku, nie będziemy już pierwsi.

Kilka dni temu pierwszy autonomiczny pojazd komunikacji miejskiej w Polsce rozpoczął przewóz pasażerów do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Na razie ze względów bezpieczeństwa oraz formalnych, w kabinie kierowcy zasiada operator. Nie tylko nadzoruje on działanie pojazdu, ale również spełnia wymagania legalne, gdyż w Polsce żaden pojazd nie może poruszać się bez kierowcy.

Pytanie brzmi: Jeżeli ceny elektrycznych autobusów tak szybko rosną, czy Jaworzno będzie w stanie w jakikolwiek sposób przewidzieć ich cenę, aby trafnie ustalić przetargowy budżet? No i czy wystarczy jeszcze na zapowiedziany zakup autonomicznego pojazdu?

- REKLAMA -


Zewnętrzne linki