REKLAMA

Niejedna z nas ma takie chwile, w których oprzeć się słodkiej pokusie wydaje się po prostu niemożliwe. Przypomnij sobie ile razy stanęłaś „twarzą w twarz” z ciastkiem, batonikiem lub czekoladą. Przypomnij też sobie jak zakończył się ten pojedynek. Ilekroć zdarzyło się tak, że wyszłaś „wygrana” z tego pojedynku, zjadając przeciwnika, zacierając za sobą wszystkie ślady i okruchy…

 

Umiejętność odmawiać czegoś słodkiego może zależeć także od płci. Pewnie zauważyłaś, że chęć sięgnięcia po przekąskę, zależy od wahań hormonalnych w skali miesiąca. Dowiedziono, że kobiety zdecydowanie częściej sięgają po coś słodkiego w przeciwieństwie do mężczyzn.

 

Człowiek czerpie przyjemność z jedzenia. Bardzo często jedzenie traktujemy jako nagrodę, a od niej oczekujemy by była wyjątkowa i pożądana. Bo przecież, trudno nagrodzić się brokułami czy kapustą kwaszoną. Musi być ona wyjątkowa, trochę zakazana i nielegalna. W przypadku przekąsek to właśnie kobiety sięgają częściej po czekolady, ciastka i chipsy, gdy mężczyźni wybierają dużo bardziej pożywne produkty, takie jak steki i tłuste mięsa.

 

Dlaczego właśnie czekolada?

Zastanawiasz się dlaczego to właśnie czekolada jest najbardziej pożądaną przez kobiety słodką przekąską? Niektórzy twierdzą, że wynika to z niedoborów żywieniowych. Organizm pragnie i domaga się tego, czego mu brakuje. Ale spójrzmy na to logicznie. Czy może istnieć niedobór cukru rafinowanego czy kakao? Niezwykle rzadkim powodem ulegania słodkim zachciankom są niedobory żywieniowe/energetyczne.

 

Z pewnością nie jeden raz zdarzyło Ci się w momencie stresu, mimowolnie lub nawet nieświadomie sięgnąć po kawałek czekolady. W ten sposób często „zajadasz stres”. Drugim czynnikiem odpowiedzialnym za chęć zjedzenia czegoś zakazanego jest wpływ hormonów na nasz organizm.

 

Kobiety mają nieco niższy poziom neuroprzekaźników w mózgu, takich jak serotonina, które pomagają regulować nastrój i apetyt. Jedzenie większej ilości określonych pokarmów zwiększa aktywność serotoniny. Dodatkowo spożywanie słodkich pokarmów może również stymulować uwalnianie endorfin, substancji chemicznych, które dają uczucie błogości i dobrego samopoczucia. To stwierdzenie może również tłumaczyć dlaczego kobiety są bardziej podatne na stany depresyjne i lękowe oraz dlaczego bardziej narażone są na emocjonalne podjadanie. Słodycze są sposobem na chwilowe poprawienie nastroju i zwiększenie poziomu serotoniny w mózgu, ale niestety działanie jest tylko w momencie jedzenia, gdy czujesz satysfakcję ze smaku.

 

Jak pozbyć się „uzależnienia” od cukru?

Już dawno dowiedziono, że cukier nie wnosi niczego dobrego dla naszego organizmu. Aby odzwyczaić się od spożywania dużej ilości cukru, najważniejszym krokiem jest zmniejszenie podaży wysoko przetworzonych węglowodanów. Zacznij od zmniejszenia ilości słodkich napojów, ciastek, czekoladek i wielu innych niezdrowych przekąsek. Jest to dobry krok do utrzymania zdrowia. Pamiętaj, że wysoko przetworzone węglowodany powodują gwałtowny wzrost cukru we krwi, co może wiązać się w późniejszym czasie z wieloma chorobami takimi jak insulino-oporność, a następnie z cukrzycą.

 

Wyżej wspominałam również, że u wielu osób głód jest połączony z dużym stresem. Jedzenia zapewnia nam komfort w sytuacji stresowej, dlatego bardzo często sięgamy po wszelkiego rodzaju „uspokajacze” w postaci słodkich bądź słonych i tłustych przekąsek. Czy nie uważasz że lepszym rozwiązaniem dla Twojego zdrowia i ciała byłoby znaleźć inny sposób rozładowania stresu? Dobrym rozwiązaniem jest joga, medytacja, basen lub inna aktywność fizyczna, która pomoże rozproszyć stres.

Pamiętaj jedno, jeżeli nie radzisz sobie ze swoją wagą i trzymaniem odpowiedniej diety, możesz skorzystać z indywidualnych planów dietetycznych i treningowych dla kobiet PoTreningu.pl. Do każdego planu przypisany jest dietetyk, z którym masz nielimitowany kontakt!

Podsumowanie

Jaka rada na koniec? Jedno jest pewne. Nie sięgniesz po słodką przekąskę, jeśli nie będzie ona w zasięgu Twojej ręki. Nie kupuj, nie gromadź, nie chomikuj. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci, oprzeć się pokusom, jeśli realizacja Twojej zachcianki, będzie wymagała przejścia kilkuset metrów do sklepu. Z praktyki doskonale wiesz, w których dniach cyklu pokusa jest największa. To zwłaszcza wtedy zadbaj, by nic ze słodkich zakąsek nie znalazło się w zasięgu Twojej ręki. W tym czasie skoncentruj się by zaplanować sobie jakąkolwiek formę aktywności fizycznej. Postaraj się by był to nawyk i systematyka.

 

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki