Zdrowsze zamienniki cukru: ksylitol, erytrytol, stewia

Xylitol - sugar substitute for diabetics. Birch sugar on white wooden background.
REKLAMA

Nie wyobrażasz sobie życia bez słodkości? Mało kto, potrafi odmówić sobie takiej przyjemności, więc nie ma w tym nic złego. Możesz natomiast wypracować zdrowsze nawyki żywieniowe i zamiast białego cukru, postawić na jego zamienniki – np. ksylitol, erytrytol czy stewię. Podpowiadamy, jakie mają właściwości i dlaczego warto po nie sięgnąć!

 

Cukier – czy taki diabeł straszny, jak go malują?

Cukier jest dla organizmu niczym paliwo, przetwarzając go w energię. Niestety produkt ten ma wiele szkodliwych właściwości – prowadzi do otyłości, negatywnie oddziałuje na pracę wielu organów, w tym tych najważniejszych – serca oraz mózgu, a także sprzyja rozwojowi cukrzycy, miażdżycy, zawałom serca itd. Okazuje się więc, że nie jest to mit. Warto ograniczyć spożycie białego cukru i sięgnąć zamiast tego po zdrowsze zamienniki.

Ksylitol – co musisz o nim wiedzieć?

Ksylitol to produkt pozyskiwany z kory brzozy, który stanowi substytut cukru, choć faktycznie cukrem nie jest. W rzeczywistości jest on metabolizowany częściowo w jelicie grubym lub całkowicie w wątrobie, przez co nie powoduje wyrzutów insuliny. W konsekwencji może być stosowany przez cukrzyków, chorujących na insulinooporność, odchudzających się czy sportowców. Ksylitol ma postać bardzo zbliżoną do cukru – są to niewielkie kryształki o białym zabarwieniu, bezzapachowe. Łatwo się rozpuszczają w płynach, a także mogą być stosowane jako słodzik wypieków, dań czy deserów.

Więcej informacji odnośnie ksylitolu znajdziesz w artykule: Ksylitol – zdrowszy zamiennik cukru

Erytrytol – najważniejsze informacje

Erytrytol to produkt wyizolowany z porostów i alg morskich, który otrzymuje się w wyniku fermentacji glukozy przeprowadzonej za pomocą drożdży. Choć fizycznie, podobnie jak ksylitol, przypomina cukier – ma postać drobnych, bezwonnych kryształków i jest słodki, to w praktyce jest to organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi alifatycznych. Oznacza to, że jego metabolizm w organizmie nie przebiega tak jak metabolizm cukrów, więc nie prowadzi do wyrzutów insuliny. Może być stosowany przez diabetyków czy osoby, które ze względów zdrowotnych lub ideologicznych eliminują z diety cukier. Erytrytol jest ponadto niskokaloryczny – ma ok. 0,2–0,4 kcal/g i zerowy indeks glikemiczny, przez co sprzyja diecie i utrzymaniu dobrych wyników poziomu glukozy we krwi, a także eliminacji chorób wynikających ze spożywania cukru białego.

Stewia – kilka kwestii, które warto znać

Stewia to roślina uprawiana w Ameryce Południowej i Środkowej, z której wytwarza się naturalny słodzik, stanowiący substytut cukru. Produkt ten jest znacznie słodszy niż biały cukier – jedna garść liści stewie jest słodsza, aniżeli kilogram cukru. Stewie występuje najczęściej w postaci białego proszku, choć może też być w formie pastylek czy płynu. Za smak stewii odpowiadają zawarte w liściach glikozydy, będące połączeniem glukozy i aglikonemu. Stymulują one komórki na języku, przez co odczuwalny jest słodki smak. Warto wiedzieć, że glikozydy nie są trawione przez ludzki organizm, przez co stewia jest bezkaloryczna. Co więcej, jest ona rozkładana przez bakterie jelitowe i wchłaniana do krwiobiegu, więc w żaden sposób nie szkodzi ludzkiemu organizmowi.

Podsumowując, wspomniane powyżej produkty to zdrowsze zamienniki cukru. Jeśli zależy Ci na zdrowiu, zgubieniu tkanki tłuszczowej, a wciąż chcesz jeść słodkości – sięgnij po ksylitol, erytrytol albo stewię. Mają one właściwości słodzące, jednak są znacznie bardziej przyjazne dla organizmu!

 

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki