Rozrusznik odpowiada za uruchomienie silnika spalinowego, dlatego każda jego usterka może spowodować brak możliwości włączenia pojazdu. Warto wiedzieć jakie są najczęstsze uszkodzenia rozrusznika, czym się objawiają i jak sobie z nimi radzić.
Brak reakcji rozrusznika i hałas
Pierwszym przypadkiem jest sytuacja, gdy rozrusznik się nie obraca, a wyłącznik nie wydaje charakterystycznego styku. W takim wypadku najpierw należy sprawdzić poziom naładowania akumulatora. Jeśli działa on poprawnie, najprawdopodobniej doszło do przerwania styku przyłącza elektrycznego z zaciskiem lub nieprawidłowej pracy wyłącznika i rdzenia. W takim przypadku należy wymienić wadliwy element czyli przewody, wyłącznik lub cały rozrusznik. Może się zdarzyć, że rozrusznik nie będzie się obracał, a wyłącznik będzie nieprzyjemnie hałasował podczas pracy. Przyczyną może być nienaładowany akumulator, wada w styku elementów urządzenia albo uszkodzony wirnik i zużyte szczotki. W takiej sytuacji należy sprawdzić akumulator, wymienić zepsute przewody lub wirnik. Jeśli rozrusznik bardzo hałasuje oznacza to zbyt dużą eksploatację tulei i konieczność jej wymiany.
Powolna lub niewystarczająca praca
Może być tak, że rozrusznik zacznie obracać się bardzo powoli. Jest to oznaka awarii na łączach, uszkodzenia wirnika lub silnika. Należy wówczas, w zależności od przyczyny, wymienić przełącznik elektromagnetyczny, wirnik lub cały rozrusznik. Jeśli obracający się rozrusznik nie jest w stanie uruchomić silnika, oznacza to, że zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym. Przyczyną może być ślizgające się sprzęgło lub zablokowany silnik. W takiej sytuacji należy wymienić sprzęgło z zabierakiem.
Inne przypadki awarii rozrusznika
Powszechną awarią rozrusznika jest nieprawidłowe cofanie się zębnika lub wyłącznika. Objawia się to przeskakującym zębnikiem, uszkodzeniem cewki stojana lub przepaleniem cewki wyłącznika elektromagnetycznego. Należy wówczas wymienić przełącznik rozrusznika. Profesjonalna diagnostyka urządzenia jest bardzo ważna. Można ją wykonać np. w: https://www.autostarter.pl/. Firma proponuje kompleksową regenerację oryginalnie zamontowanego w pojeździe rozrusznika. Diagnostyka przebiega w kilku krokach. Najpierw rozrusznik demontowany jest na części. Później każda z nich sprawdzana jest pod kontem eksploatacji. Zużyte elementy takie jak szczotki, styki, tuleje czy sprzęgła wymieniane są na nowe. Następnie cała obudowa rozrusznika zostaje odtłuszczona i oczyszczona w piaskarce. Po ponownym skręceniu całego mechanizmu, pokrywa się go powłoką antykorozyjną. Później rozrusznik sprawdzany jest na stole probierczym pod kątem parametrów mocy, zazębiania i poprawności działania elektromagnesu. Co ważne firma Starter Kłodzko, daje aż 2 lata gwarancji na regenerowany rozrusznik. jest to bardzo przydatne i świadczy o profesjonalizmie przedsiębiorstwa. Nie każda firma w ten sam sposób wykonuje diagnostykę mechanizmów. W wielu przypadkach, bazuje ona jedynie na wypiaskowaniu i pomalowaniu rozrusznika. Warto korzystać z usług firmy, która oferuje kompleksowe sprawdzenie urządzenia i wymianę zużytych elementów.