Przeglądy techniczne wózków widłowych podtrzymują certyfikację UDT i gwarancję producenta, a przede wszystkim zapewniają ekonomiczne i bezpieczne użytkowanie tych niezbędnych w każdym magazynie pojazdów.
Systematyczne i rzetelne przeglądy przyczyniają się do bezpieczniejszej i wydajniejszej pracy wózka widłowego. Zmniejszają też ryzyko wystąpienia poważnych awarii, a dzięki temu obniżają koszty eksploatacji pojazdu i pozwalają na sprawną, bezusterkową pracę magazynu.
Przegląd techniczny wózka widłowego
Każdy wózek jezdniowy podnośnikowy, klasyfikowany jako pojazd transportu bliskiego, obowiązkowo podlega corocznemu przeglądowi technicznemu – na mocy ustawy o dozorze technicznym z 21 grudnia 2000 r. i rozporządzenia Rady Ministrów z 3 lutego 2003 r.
Przegląd, obejmujący badanie techniczne i odbiorcze, przeprowadza Urząd Dozoru Technicznego:
-
pierwszy raz po zakupie wózka,
-
następnie co roku.
W zakres przeglądu wchodzą:
-
skontrolowanie obecności kompletnej dokumentacji wózka, obejmującej dziennik konserwacji wózka widłowego (to rodzaj zeszytu, w którym konserwator wózka obowiązkowo zapisuje informacje o przeprowadzonych przeglądach i naprawach; każdy wózek musi mieć osobny dziennik, a wpisy muszą zawsze być aktualne), dokumentację techniczno-ruchową (DTR – instrukcję obsługi), schematy układów hydraulicznego i elektrycznego, certyfikat pochodzenia oraz specyfikację techniczną wózka,
-
skontrolowanie zgodności zapisów w dokumentacji z faktycznym stanem pojazdu,
-
skontrolowanie oznakowania wózka,
-
oględziny i testy, sprawdzające czas utrzymania nominalnego ładunku, stan wideł, łańcuchów i opon, szczelność układu hydraulicznego i/lub gazowego, stan układów kierowniczego i hamulcowego, obecność i stan mocowania fotela operatora, poprawność funkcjonowania oświetlenia i sygnalizacji dźwiękowej.
Po pierwszym odbiorze wózka inspektor UDT wydaje księgę rewizyjną. Zawiera ona dokumentacją dotyczącą wózka (informację techniczną, protokoły badań, dokumentację odbiorczą) oraz informację o dacie kolejnego obowiązkowego badania.
Należy pamiętać, że wózek widłowy można użytkować wyłącznie po otrzymaniu decyzji UDT zezwalającej na jego eksploatację.
Przegląd konserwatorski wózka widłowego
Przeprowadza go konserwator – uprawniony pracownik lub zewnętrzny specjalista. Przeglądów dokonuje się w terminach:
-
w pierwszej kolejności zgodnych z zaleceniami producenta wózka – przykładowo wózki widłowe Crown, znane i cenione na rynku ze względu na swoją trwałość, wymagają przeglądów rzadziej niż wózki niższej jakości, co pozwala znacząco ograniczyć koszty serwisowania i czasu potrzebnego na to zadanie,
-
w przypadku braku wytycznych producenta – co 30 lub 60 dni (odpowiednio dla pojazdów z pełnym i ograniczonym dozorem technicznym), zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego.
Przegląd powinien obejmować:
-
skontrolowanie ogólnego stanu technicznego pojazdu, w tym jednostki napędowej, układu hamulcowego, zamocowań, urządzeń sterujących, oświetleniowych i sygnalizacyjnych oraz innych elementów, od których zależy bezpieczeństwo operatora wózka i innych pracowników, a także ładunku,
-
usunięcie ewentualnych usterek i awarii,
-
wymianę zużytych podzespołów i oleju, smarowanie,
-
wprowadzanie wpisów z dokonanego przeglądu do dziennika konserwacji wózka widłowego,
-
podjęcie decyzji o wyłączeniu pojazdu z eksploatacji, jeżeli zachodzi taka konieczność.
Uprawniony konserwator powinien nie tylko regularnie przeprowadzać dokładne przeglądy wózka, lecz także stale czuwać nad jego stanem i prawidłową obsługą. Dotyczy to również niedopuszczania do usterek, których można zawczasu uniknąć. Znając uśrednioną żywotność poszczególnych podzespołów – przykładowo wiedząc, że po określonej liczbie tysięcy motogodzin wiązka elektryczna minimasztu w wózku systemowym zbliża się do końca cyklu użytkowania – konserwator może odpowiednio wcześnie wymienić części, a dzięki temu praktycznie stuprocentowo wykluczyć ryzyko awarii wózka i przestoju w pracy magazynu.