REKLAMA

Turbosprężarka przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit popularności. Niestety oprócz oczywistych zalet zyskały one również sławę jako element dość często zużywający się i drogi w naprawach. Jak używać turbo, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją? Jak działa turbo?

Turbo – zalety

Właśnie dzięki turbo możliwe jest znaczne podniesienie mocy i momentu obrotowego silnika przy zachowaniu stosunkowo niewielkiego spalania. Od lat popularne są w silnikach wysokoprężnych, ostatnio jednak na skutek mody na tzw. downsizing spotykamy je również w większości silników benzynowych. 

Turbosprężarka – budowa

Mimo iż wydaje się skomplikowana, turbosprężarka jest dość prosta w budowie. Składa się ona z dwóch urządzeń – jedno z nich to turbina, podłączona do kolektora wydechowego, z którego wydobywające się spaliny napędzają turbo, oraz drugiej części, czyli sprężarki, wtłaczającej do kolektora dolotowego zimne powietrze z intercoolera. Jedna część, z której zbudowana jest turbosprężarka, narażona na wysokie temperatury (turbina) wykonana jest z żeliwa, a druga z aluminium. 

Jak działa turbo?

Aby zwiększyć moc silnika musimy wprowadzić do niego więcej mieszanki paliwowo-powietrznej. Możemy to osiągnąć albo zwiększając pojemność silnika, co podnosi zużycie paliwa, albo skorzystać z drugiej możliwości, jaką dają turbosprężarki, które wtłoczają więcej tlenu do cylindra. Jak już się dowiedzieliśmy w poprzednim akapicie, składa się ona z dwóch elementów. Jeden z nich, czyli turbina jest wprawiana w ruch przez wydobywające się z silnika spaliny. Razem z nim obraca się koło kompresji, które wtłacza dodatkowe powietrze do silnika. 

Jak używać turbo, aby długo nam służyło?

Wbrew pozorom nawet najbardziej zaawansowana turbosprężarka może być trwała, jeśli kierowca pamięta jak używać turbo i zwraca uwagę nawet na pierwsze objawy zużycia. W tym celu warto pamiętać, jak działa turbo i co wskazuje na jego zużycie. Do pierwszych objawów wskazujących, że turbo działa nieprawidłowo, należą:

  • szarpanie podczas przyspieszania,
  • występowanie oleju w układzie dolotowym,
  • dymienie na czarno i spadek mocy,
  • włączanie się trybu awaryjnego przy przyspieszaniu,
  • metaliczne odgłosy z silnika,
  • charakterystyczny gwizd na wysokich obrotach

Do ważnych zasad eksploatacji turbo, pozwalających na bezproblemową eksploatację należą:

  • unikanie gwałtownego przyspieszania, dopóki silnik nie osiągnie właściwej temperatury,
  • po dynamicznej jeździe czekanie 30 do 60 sekund, zanim wyłączymy silnik, umożliwi to obniżenie temperatury, jaką ma turbina i uniknięcia uszkodzenia łożysk turbo na skutek zaniku smarowania,
  • regularna wymiana oleju silnikowego i to na taki najwyższej jakości.

Turbina – podsumowanie

Jak zatem możemy się przekonać, turbina zastosowana w naszym samochodzie nie musi oznaczać wysokich kosztów eksploatacji. Jeśli będziemy odpowiednio o nią dbać, odwdzięczy się nam wysoką bezawaryjnością, pozwalając na wysokie osiągi przy zachowaniu niewielkiego spalania naszego samochodu. Warto mieć na uwadze, jak działa turbo, aby wiedzieć, jak używać turbo we właściwy sposób, który przedłuży jego żywotność. 

Redakcja: Turboserwis.pl

undefined

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki