piątek, 19 kwietnia, 2024

Pociągiem z Galeny do Sosnowca

Strona głównaRozrywkaCiekawostkiPociągiem z Galeny do Sosnowca

Pociągiem z Galeny do Sosnowca

- Advertisement -

Powstała Jaworznicka inicjatywa dla budowy kolei miejskiej, której profil można znaleźć na Facebooku.

Autorzy wyszli z propozycją budowy linii kolejowej z centrum Jaworzna do Katowic. Zaproponowana trasa miałaby przebiegać przez większość dużych dzielnic naszego miasta.

Intrygujący projekt zakłada wykorzystanie terenów gdzie w przeszłości biegła linia kolejowa  – z centrum miasta przez Leopold, Podłęże w kierunku dawnej Kopalni Jan Kanty i Os. Stałego. Argument, którego użyli pomysłodawcy projektu to zmniejszony koszt budowy inwestycji, ze względu na posiadane już przez miasto grunty oraz wykorzystanie wiaduktu nad Drogą Przemysłową. Ten zabieg miałaby nie tylko stworzyć nową alternatywę dla transportu publicznego ale przede wszystkim mógłby znacznie odciążyć natężenie ruchu na drogach, szczególnie w kierunku Katowic.

Profil Jaworznickiej inicjatywy dla budowy kolei miejskiej:

https://www.facebook.com/Jaworznicka-inicjatywa-dla-budowy-kolei-miejskiej-2191436314278385/

Zaproponowane przystanki/perony:

  • Centrum – Galena
  • Pechnik – Leopold
  • Podłęże – Biedronka
  • Jan Kanty
  • Osiedle Stałe
  • Dąbrowa Narodowa – Strefa Przemysłowa
  • Łubowiec
  • Jęzor

Zwiększone zapotrzebowanie na transport publiczny wiąże się z faktem, iż wielu mieszkańców Jaworzna pracuje oraz uczy się w miastach ościennych. Świetne połączenie z Katowicami, które oferuje jaworznickie PKM jest niestety, jak każdy transport drogowy uzależniony od natężenia ruchu.

Jak dalej piszą autorzy profilu: „duże natężenie ruchu panuje w szczególności na trasach wylotowych w kierunku Katowic, co może uzasadniać potrzebę budowy kolei w tym kierunku. Zaznaczyć trzeba, że natężenie to ciągle wzrasta, co skutkuje tworzeniem się zatorów na wylotach z miasta, szczególnie w godzinach porannych i popołudniowych”.

Wszechstronny oraz jak się wydaje dobrze przemyślany projekt wykorzystuje w swoich planach nie tylko tereny, które można poddać rewitalizacji jak trasa po dawnej kolei górniczej ale uwzględnia również całkowicie nowe pomysły jak budowę nowych ścieżek rowerowych czy wykorzystanie aktualnie budowanego parkingu podziemnego w centrum naszego miasta.

– Zaproponowałem usprawnienie komunikacji Jaworzna z Katowicami jak najmniejszym nakładem finansowym z wykorzystaniem Istniejącej już infrastruktury. Mogłoby to Przynieść korzyść wszystkim mieszkańcom, gdyż nie musieliby korzystać z własnych samochodów w dojazdach do pracy w tym kierunku . Odbiłoby się to również na zmniejszeniu natężenia ruchu drogowego. – mówi Dariusz Kozakiewicz, pomysłodawca projektu.

Autorzy proponują zbudowanie ścieżek rowerowych z odległych dzielnic np. wzdłuż ulic Promiennej, Ciężkowickiej czy Sulińskiego i zintegrowanie ich z zaproponowanymi stacjami przy linii kolejowej. Aby wzbogacić ten projekt proponuje się również przebudowę parkingu podziemnego koło hali MCKiS w taki sposób aby w przyszłości mógł pełnić on funkcję parkingu przesiadkowego dla pasażerów kolei.

Plan trasy kolei.

W marcu 2017 roku do prezydenta miasta trafił opisany przez profil wniosek z zarysem projektu na budowę kolei miejskiej.

W jego treści zawarto opisane wyżej propozycje nt. budowy linii kolejowej łączącą centrum naszego miasta z Katowicami, a także zwrócono uwagę na to, że Jaworzno jako wciąż rozwijające się miasto z pewnością zyskałoby na atrakcyjności oraz mogłoby przyciągnąć nowych inwestorów gdyby takie połączenie faktycznie powstało.

– Chcę również zainspirować mieszkańców do większego udziału w rozwoju miasta, składania propozycji i zainteresowania inwestycjami w mieście oraz budżetem miasta, na który wpływ mają płacone przez mieszkańców podatki. – dodaje Dariusz Kozakiewicz.

Autor wniosku do prezydenta nie pominął również kwestii planowanej w Szczakowej budowy Centrum Przesiadkowego. Według niego projekt ten „jest atrakcyjny jedynie dla podróżujących w kierunku Krakowa, gdyż podróż do tej dzielnicy zajmuje prawie połowę czasu drogi do Katowic„. Jednak, gdyby powstała kolej miejska, „taka inwestycja byłaby również atrakcyjna dla mieszkańców okolicznych gmin, którzy mogliby korzystać z jaworznickiego Centrum Przesiadkowego, a to przyniosłoby miastu dodatkowe dochody”.

Jaką odpowiedź na ten intrygujący pomysł przedstawił Urząd Miejski?

„Kwestie, o których Pan wspomina są już właściwie na etapie projektowym i podjęto już wiele wiążących decyzji między stronami uczestniczącymi w ich realizacji (samorządy miast ościennych czy niezależny podmiot gospodarczy jak PKP). Z uwagi na to uważam, że te kwestie będą rozwiązane w sposób najlepszy z możliwych z uwzględnieniem oczekiwań większości mieszkańców regionu.”

Chociaż opisany projekt wydaje się niezwykle nowatorski oraz trudny w realizacji jest niezmiernie ciekawy i daje dużo do myślenia. Wykorzystanie planowanej w budowie infrastruktury oraz stworzenie nowych, możliwe, że również szybszych połączeń z Katowicami zdecydowanie przemawiają na jego plus, podobnie jak lokalizacja przystanków/peronów w większych dzielnicach miasta, które ułatwią pasażerom korzystanie z transportu kolejowego. Jednak na chwilę obecną trudno sobie wyobrazić kolej miejską jeżeli pomysł uruchomienia linii tramwajowych został odrzucony już kilka lat temu.

NU

[vc_facebook]

 

 

5 KOMENTARZE

  1. Trochę za późno. Po większej części ślad po linii kolejowej nie istnieje lub biegną po nim obecne drogi. Taniej wyjdzie zwiększyć liczbę kursów jaworznickich autobusów za jaworznicką taryfę tam, gdzie mieszkańcy by sobie tego życzyli.

  2. Chciałem zauważyć , że obecny czas przejazdu pociągu ze Szczakowej do Katowic to około 30 minut lub mniej. W przypadku jazdy dalej jest to interesujące. Problemami są na pewno ceny i np. dla wielu osób dosyć długi odcinek do przejścia z bagażami z autobusu na peron.

  3. Miasto może zlecić opracowanie za grube pieniądze, by sprawdzić jakie są opcje dla stworzenia takiej linii pociągu 🙂 Ile Miasto kosztowała koncepcja jaworznickich tramwajów? Jeszcze można pochylić się nad budową metra, tez można wydać trochę na opracowania koncepcji.

- Advertisment -

Wywiad z Beatą Kirker: Trudne czasy spowodowały, że Michał wcześnie stał się silny i samodzielny

Beata Kirker udzieliła osobistego wywiadu specjalnie dla naszej redakcji. Opowiada w nim o swoim synu Michale o tym, jakim jest człowiekiem. Ten osobisty wywiad z...

Bajeczne widowisko Cyrku Arena. Poczuj magię cyrku!

Polski Cyrk Arena kolejny raz zaprasza na magiczne i kolorowe widowisko dla widzów od lat 2 do 102. Tego roku artyści przygotowali program, w...

EIGHTBIT – bezpieczeństwo danych firmy i wsparcie IT w jednym miejscu

Współczesny rynek pełen jest wyzwań, a bezpieczeństwo danych firmy to fundament, którego nie można zaniedbać. Wielu właścicieli mniejszych przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy, jak...