W sztukach plastycznych trudno o bardziej poważne działania niż plakaty społeczno-polityczne. Tutaj żartów nie ma. Wszystko musi być precyzyjnie przemyślane i podane na skróty.
W Teatrze Sztuk po raz kolejny prezentowano pokonkursową wystawę VII Międzynarodowego Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego. Do tegorocznej edycji konkursu złożono 758 plakatów z 38 krajów, w tym tak egotycznych jak Zimbabwe czy Makau. Do wystawy zakwalifikowano 73 plakaty.
foto: Katalog wystawy budził duże zainteresowanie
Organizatorem konkursu jest Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu (MDSM) wraz z Międzynarodowym Komitetem Oświęcimskim. Jak mówi Leszek Szuster, dyrektor MDMS można uznać konkurs za trzeci najważniejszy konkurs plakatu w Europie. Do tej pory zorganizowano 37 wystaw pokonkursowych, w Belgii, Niemczech, na Węgrzech, w Rumunii, w Luksemburgu, na Ukrainie i w Polsce.
Jak mówi plastyk Jacek Gąsior plakat artystyczny jest trudny ponieważ używa symboli, które należy tak dobrać, by publiczność bezbłędnie odczytała sens pracy.
foto: Leszek Szuster i prof. Władysław Pluta
Przewodniczącym jury konkursu był prof. krakowskiej ASP Władysław Pluta, o którym mawiają, że to guru polskiego plakatu. Prof. Pluta powiedział nam, że idealny plakat społeczno-polityczny powinien być czytelny, jednoznaczny, powinien mieć podteksty wieloznaczności. Powinien widza zainteresować, nie pozostawić go obojętnym. Od plastyka wymaga talentu i pracowitości. Kluczem do sukcesu jest pomysłowość.
foto: W dyskusji nad wystawą Paweł Warchoł i Leszek Szuster
W tegorocznej edycji nagrodzono miejscami I, II i III i 8 nagrodami specjalnymi w tym nagrodami rektorów krakowskiej i katowickiej ASP oraz nagrodą prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków. Artystów z Polski nagrodzono siedmiokrotnie. Zdobyli m.in. miejsca II i III.
foto: Goście wernisażu, na pierwszym planie dyr. Teatru Sztuk Ewa Sałużanka
Wystawa pokonkursowa godna jest polecenia. Rozszyfrowanie każdego z plakatów to świetna zabawa, czasem można się nawet nieźle pokładać ze śmiechu. Najbardziej przypadł nam do gustu plakat „Wyprodukowano w Azji” z tekstem „Utrzymywać z dala od myślenia”.
[vc_facebook]