Wyposażenie dzisiejszego biura obejmuje nie tylko wiele nowoczesnych mebli oraz funkcjonalnych urządzeń. Typowy sprzęt biurowy to komputery stacjonarne lub laptopy, a także drukarki, kserokopiarki i skanery. Oprócz nich w każdym biurze niezbędne są produkty eksploatacyjne do tych urządzeń oraz artykuły piśmiennicze używane na co dzień przez pracowników. Jednym z najbardziej użytecznych artykułów jest papier a4. Dobrze wyposażone biuro posiada kilkanaście ryz białego papieru, który przydaje się do wszelkiego rodzaju wydruków, umów, raportów, dokumentów formalnych raz planów czy konspektów .
Artykuły biurowe przydatne w każdym biurze
Każdy pracownik biurowy z pewnością niejednokrotnie używał karteczek na różnego typu zapiski, czyli tzw. post-it. Niektórzy nie potrafią nawet sprawnie pracować bez notatek umieszczonych na tych karteczkach. Poza tym biurach używa się zszywaczy, dziurkaczy oraz segregatorów, które zdecydowanie ułatwiają pracę z dokumentami, gdyż pozwalają je segregować i wkładać w odpowiednie miejsce. Ma to szczególne znaczenie w działach, w których wytwarza się mnóstwo różnych dokumentów, m.in. w działach księgowości i HR oraz w działach technicznych, których opracowuje się specyfikacje techniczne. Do tworzenia dokumentów w postaci papierowej wykorzystuje się zazwyczaj biały papier kserograficzny w formacie A-4.
Papier biurowy – podstawowy artykuł w każdym biurze
Papier w formacie A-4 to jeden z najbardziej popularnych artykułów zamawianych do pracy w biurze czy sekretariacie. Papier ksero występuje również w innych formatach, czyli wymiarach podawanych na opakowaniu w milimetrach. Format A-4 oznacza, że papier ma wymiary 210 x 297 mm. Format A-3 jest dwukrotnie dłuższy i wymaga urządzenia z odpowiednim podajnikiem do dużego arkusza. Istnieje także format papieru A-5, który jest o połowę mniejszy od standardowego formatu.
Poszczególne parametry papieru ksero
Papier ksero można zakwalifikować do jednej z trzech klas w zależności od jego jakości. Papier klasy A jest najlepszy, natomiast klasa B oznacza pośrednią jakość, a klasa C jest najbardziej ekonomiczna. Każdy papier wyróżnia się własnymi parametrami, takimi jak gramatura, grubość, nieprzezroczystość oraz gładkość, jasność i białość. Gramatura oznacza wagę jednego metra kwadratowego, a jej jednostką miarę jest g/m2. Grubość papieru kserograficznego wpływa na jego sztywność zginania i zazwyczaj wynosi 110 mikronów. Nieprzezroczystość to z kolei zdolność odbijania i pochłaniania światła, która zapewnia nieprzebijanie wydrukowanego czy zapisanego tekstu na drugą stronę kartki. Gładkość z kolei ma wpływ na jakość drukowanych dokumentów i im gładszy papier – tym lepiej prezentuje się na nim drukowany tekst, wykresy czy rysunki.
Użyteczne artykuły piśmiennicze
Każdy pracownik biura czy sekretariatu powinien zostać wyposażony w długopisy, ołówki i zakreślacze, a także różnego typu notatniki, skoroszyty i zeszyty. Ponadto użyteczne bywają również koperty w kilku formatach i rodzajach, m.in. koperty bąbelkowe. W biurach projektowych przydatne są także linijki, cyrkle i rozmaite artykuły kreślarskie.