Urzędnicy nie potrafią poradzić sobie z problemem uciążliwego ruchu samochodowego na osiedlowych ulicach. Mieszkańcy ul. Grunwaldzkiej zaproponowali oczywiste rozwiązanie – ruch jednokierunkowy z wyłączeniem dostaw do supermarketu.

REKLAMA

(Tekst cytujemy z https://facebook.com/Zrownowazona.Mobilnosc.w.Jaworznie )

Jednak MZDiM – Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie we wpisie na Facebooku stwierdził, że nie słyszał o kontrapasach ani o kontraruchu dla ciężarówek. Portal Jaworzno PL, którego redaktorem naczelnym jest wicedyrektor MZDiM, udostępniając tamten wpis również wyparł się znajomości takiego rozwiązania. Mamy nadzieję, że można to usprawiedliwić tym, że ów wicedyrektor przebywa teraz na urlopie. Mimo to uruchamiamy kampanię edukacyjną skierowaną do naszego zarządu dróg, mającą na celu uświadomienie mu, że #dasie wyprowadzić ruch przelotowy ze strefy mieszkalnej na lepiej dostosowane do tego drogi bez konieczności np. uniemożliwienia dostaw do sklepów czy dojazdu do posesji.

Oczywisty przykład, jaki się nasuwa, to miasto Groningen, gdzie – jak podaje Plan Mobilności Miejskiej – “wprowadzono ruch obwodnicowy z sięgaczami uniemożliwiającymi skrócenie sobie drogi przez centrum”. Niepożądany tranzyt wyeliminowano, a przecież sklepy w centrum miasta muszą jakoś funkcjonować, ludzie muszą jakoś dojechać do domów, nawet linie autobusowe jakoś trzeba tamtędy poprowadzić. Niewykonalne dla MZDiM? Jeśli urzędnicy po przeczytaniu tego dokumentu nadal nie wiedzieli, jakimi sposobami to osiągnięto, to mogli przynajmniej otworzyć Google Street View i sprawdzić. Cóż, w takim razie zrobiliśmy to za nich. Proszę bardzo – na zamieszczonym zdjęciu można zobaczyć kontrapas dla pojazdów dostawczych, autobusów i taksówek (ruch rowerów odbywa się po drogach serwisowych z obu stron głównej jezdni, więc one z kontrapasa nie korzystają).

Przypominany również, że kontraruch i kontrapasy dla pojazdów innych niż rowery przewidują też polskie przepisy:
“Jeżeli na jezdni ruch jest otwarty w jednym kierunku tylko dla określonych pojazdów w tym:
– karetek pogotowia,
– pojazdów straży pożarnej,
– autobusów komunikacji publicznej,
– rowerów
– wówczas na wlocie, na którym dopuszcza się wjazd tych pojazdów, umieszcza się znak B-2 z tabliczką, na której umieszcza się napis „Nie dotyczy” wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym ten pojazd, których zakaz nie dotyczy, np. „Nie dotyczy” i symbol pojazdu zgodnie z konstrukcją określoną w pkt 9, „Nie dotyczy MZA”.”

Potrzeby mieszkańców Grunwaldzkiej nadal ignorowane

 

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki