REKLAMA

Nazwa SEO to skrót od Search Engine Optimization. Oznacza ono optymalizację stron pod kątem poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Zaznaczmy, że chodzi tu o wyniki organiczne, czyli niepłatne. Te drugie związane są z kampaniami przeprowadzanymi za pomocą Google Ads.

SEO (ang. Search Engine Optimization) to jednak w istocie nie tylko optymalizacja witryny. Oprócz poprawy jej technicznych aspektów polega ono również na pracy nad rozbudową treści strony i zdobywaniu linków pozycjonujących. Te ostatnie nie opierają się na katalogach SEO, które odeszły już do przeszłości, ale na wartościowych odnośnikach z innych stron.

SEO i SEM na świecie

Powszechnie SEO rozumiane jest jako pozytywne wpływanie na widoczność strony i pozyskiwanie ruchu z SERP (czyli Search Engine Result Page) – bezpłatnych wyników wyszukiwania. Wszystko zatem, co poprawia ranking i widoczność witryny to właśnie SEO. W nim zawiera się optymalizacja budowy strony.

W Polsce wokół tego pojęcia narosło wiele nieporozumień. Mówi się bowiem, że SEO to jedynie optymalizacja witryny dla wyszukiwarek (czyli właściwie Google). Zdobywanie linków pozycjonujących nazywane jest pozycjonowanie strony internetowej (dowiedz się więcej: https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/). Podobne pomieszanie pojęć występuje w przypadku SEO i SEM. Te pierwsze traktowane jest jako oddziaływanie na pozycję strony w wynikach bezpłatnych, drugie natomiast jako reklama w płatnych wynikach (czyli w skrócie Google Ads, chociaż system ten to już więcej niż linki sponsorowane pojawiające się w wynikach wyszukiwania).

SEM to w istocie jednak Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Oznacza to wszystkie działania marketingowe związane z wyszukiwarkami, czyli te skierowane na ruch organiczny oraz reklamy. Te ostatnie określane są jako PPC SEM, czyli pay per click — opłaty za kliknięcie.

Składniki SEO

Podczas optymalizacji skupiamy się na:

  • treści tekstowej (to np. zmiana długości artykułów, tytułów, dodanie słów kluczowych itp.),
  • strukturze witryny (zmiana elementów nawigacji i architektury informacji),
  • warstwie technicznej, wizualnej i użyteczności (co dotyczy szybkości witryny, responsywności, optymalnego doboru sródtytułów i zmianie stopnia stosowania reklam),
  • profilu linków (czyli ogółu odnośników, które prowadzą do witryny z innych stron).

Czy SEO to tylko optymalizacja?

Błędem merytorycznym jest zatem mówienie o SEO jako o samej optymalizacji kodu, z uwzględnieniem meta danych i tytułów, ponieważ link building (pozyskiwanie linków pozycjonujących) to nieodłączna część SEO. W Polsce stosowane jest jednak szerokie określenie optymalizacja i pozycjonowanie, oznaczające oba te zjawiska.

W istocie elementów procesu pozycjonowania jest wiele. Nie zostały one nigdy spisane, ale ich liczbę można określić na ponad 200. Kodyfikacja tych czynników byłaby utrudniona, gdyż opierają się one na doświadczeniach, testach i analizie korelacji. Jako że algorytm wyszukiwarki Google pozostaje tajemnicą, tak i SEO w dużym stopniu jest dziedziną, której nie można nauczyć się z książek.

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki