REKLAMA

Witaminy są niezbędne, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować. W związku z tym nie może ich też zabraknąć, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy. Jednak należy pamiętać, że witaminy nie są cudownym środkiem, dzięki któremu pozbędziemy się nadwagi. Niezbędna jest odpowiednia dieta oraz ćwiczenia. Niektóre z witamin mogą stać się naszymi sprzymierzeńcami w walce o smukłą sylwetkę. Poza tym podczas odchudzania organizm jest silniej narażony na działanie wolnych rodników, dlatego konieczne jest zadbanie o odpowiednią dawkę antyoksydantów w ciągu dnia.

(Zerknij na naszą recenzję – http://chudzianka.pl/moja-opinia-o-green-barley-plus/)

 

Witaminy to składniki niezbędne do zachowania dobrego stanu zdrowia. Są też bardzo ważne podczas odchudzania, ponieważ w przypadku ich niedoborów, proces odchudzania będzie nieefektywny. Szczególnie istotne znaczenie na diecie mają witaminy z grupy B, C, D oraz E.

 

Najlepiej, aby wszelkie składniki odżywcze dostarczane były do organizmu razem z pożywieniem, jednak nie zawsze jest to możliwe. Ograniczenie ilości dostarczanych kalorii oraz większa niż zazwyczaj aktywność fizyczna sprawiają, że konieczne może być stosowanie odpowiednich suplementów diety. Jednak przed wprowadzeniem jakiejkolwiek suplementacji warto skonsultować się ze specjalistą – lekarzem lub dietetykiem, który pomoże wybrać odpowiednie preparaty.

(Sprawdżnaszą opinię – http://chudzianka.pl/prebiotyki-i-probiotyki-na-odchudzanie-tylko-z-probiox-plus/)

 

Witamina C

 

Witamina ta jest bardzo istotna dla zdrowia oraz dla szczupłej sylwetki. Witamina C bierze udział w procesie syntezy noradrenaliny – hormonu wydzielanego przez nadnercza, który wpływa na proces magazynowania tłuszczu. Bierze także udział w procesach lipolitycznych. Dzięki witaminie C sprawniej zachodzi proces spalania tłuszczu – przede wszystkim tego znajdującego się na udach, pośladkach oraz brzuchu. Badania dowodzą, że witamina C bierze udział w niemal wszystkich procesach związanych z odchudzaniem. Poza tym poprawia ona wchłanianie żelaza w organizmie oraz przeciwdziała zmęczeniu, co ma znaczenie w przypadku intensywnych treningów.

(Przeczytaj – http://chudzianka.pl/spirulin-plus-na-oczyszczenie-i-odkwaszenie-organizmu/)

 

Wśród produktów bogatych w witaminę C warto wymienić czarną porzeczkę, natkę pietruszki, paprykę (szczególnie czerwoną), kalafior, szpinak, a także truskawki, pomelo, kiwi oraz cytryny i pomarańcze. Zazwyczaj nie ma konieczności suplementowania tej witaminy. Wystarczająca jest odpowiednia dieta, bogata w owoce i warzywa.

 

Witamina D

 

Witamina D nie jest cudownym środkiem, dzięki któremu nadprogramowe kilogramy nagle znikną, jednak ma wiele wspólnego z utrzymaniem szczupłej sylwetki. Liczne badania wskazują, że istnieje ścisła zależność pomiędzy niedoborem witaminy D w organizmie, a nadmierną masą ciała czy też problemami z jej zrzuceniem. Uważa się, że “odchudzające” działanie witaminy D ma związek z hamowaniem nadmiernego wydzielania kortyzolu, czyli hormonu stresu. Jego wysoki poziom zwiększa stężenie glukozy i jednocześnie zmniejsza przemiany hormonów tarczycy, czego skutkiem jest wolniejszy metabolizm.

 

Kortyzol odpowiedzialny jest również za ograniczone wydzielanie kwasu żołądkowego, na skutek czego dochodzi do spowolnionego trawienia i wchłaniania, a także do zmian w mikroflorze jelitowej, czego skutkiem jest nadwaga. Hormon ten zaburza także funkcjonowanie układu odpornościowego, zmienia gospodarkę hormonalną, ogranicza zdolności detoksykacyjne wątroby, a także wpływa na wahania poziomu cukru we krwi i pobudza apetyt. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej, nadwagi oraz otyłości.

 

Gdy poziom witaminy D w organizmie jest odpowiedni, to nasz organizm wydziela większe ilości leptyny – hormonu, który odpowiada za odczuwanie sytości. Badania wskazują, że osoby spożywające na śniadanie posiłki bogate w witaminę D oraz wapń odczuwają mniejszy głód w ciągu dnia.

 

Witaminę D dostarczyć można do organizmu wraz z pożywieniem, występuje ona wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz w rybach. Wśród najlepszych źródeł witaminy D wymienić można przede wszystkim tłuste ryby morskie. To między innymi śledź, halibut, łosoś, dorsz, tuńczyk, a także miecznik. Znaczącym źródłem witaminy D jest również tran. Znaleźć ją można także w jajach i wątróbce. Niektóre produkty są wzbogacane w tę witaminę, np. margaryny. W pozostałych produktach znaleźć można jedynie śladowe ilości witaminy D. Jednak odpowiednia dieta to nie wszystko. Wraz z pożywieniem jesteśmy w stanie pokryć jedynie 20% dziennego zapotrzebowania.

 

Witamina D może również powstawać w skórze na skutek działania promieniowania słonecznego, pod warunkiem że znaczna część skóry będzie nieosłonięta przez ubrania oraz niepokryta kremem z filtrem przeciwsłonecznym. Synteza skórna witaminy D to jej podstawowe źródło dla naszego organizmu. Niestety w Polsce odpowiednie warunki do tego, aby witamina D mogła się wytwarzać występują jedynie latem.

 

W celu uzupełnienia niedoborów witaminy D w organizmie, w okresie od października do kwietnia poleca się przyjmowanie suplementów zawierających 1000-2000IU. W pozostałych miesiącach w przypadku ekspozycji na słońce stosowanie suplementów nie jest konieczne, jednak w dalszym ciągu jest polecane. Suplementacja przez cały rok jest wskazana przede wszystkim dla osób starszych i noworodków. Jednak przed zastosowaniem jakichkolwiek preparatów warto najpierw udać się do specjalisty i wykonać odpowiednie badania poziomu witaminy D w organizmie. Możliwe że stosowanie suplementów nie jest konieczne.

 

Witamina E

 

Witamina E jest jednym z głównych przeciwutleniaczy w naszym organizmie. Uważa się, że witamina ta ogranicza toksyczność wolnych rodników, posiada także pozytywny wpływ na wzrost aktywności fizycznej i dba o odpowiedni stan naszej skóry, co jest bardzo istotne w procesie odchudzania. Poprawia także wytrzymałość oraz spowalnia procesy starzenia się komórek. Podstawowym źródłem witaminy E w żywności są przede wszystkim oleje roślinne, nasiona słonecznika oraz pestki dyni, kiełki pszenicy, a także ciemne pieczywo.

 

Witaminy z grupy B

 

Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, biorą udział w większości przemian zachodzących w organizmie. Wspomagają one przemiany energii pozyskiwanej z pożywienia na energię, która może zostać wykorzystana przez organizm. Ponadto pobudzają do pracy tarczycę, dzięki czemu przeciwdziałają przyrostom masy ciała związanym z jej nieprawidłowym funkcjonowaniem. O odpowiednie spożycie tych witamin należy się zatroszczyć przede wszystkim w przypadku kłopotów z utrzymaniem odpowiedniej masy ciała, słabej przemiany materii czy też po zastosowaniu bardzo niskoenergetycznej diety. Warto pamiętać, że witaminy B1 oraz B2 są konieczne do właściwego spalania węglowodanów, a z kolei witamina B7 do odpowiedniego przetwarzania kwasów tłuszczowych.

 

Witaminy z grupy B są także niezbędne do właściwego funkcjonowania układu nerwowego, chronią przed stresem, szczególnie wtedy gdy jest on długotrwały i intensywny. Pomagają w utrzymaniu równowagi psychicznej i dodają energii. Niedobory witamin z grupy B mogą mieć istotny wpływ na problemy z odchudzaniem. Mogą przyczyniać się do powstawania depresji i apatii, a także prowadzić do różnego rodzaju problemów fizycznych.

 

Źródłem witaminy B1 jest przede wszystkim mleko, drożdże oraz kasze. Witaminę B2 znaleźć można w warzywach, takich jak brokuł czy kapusta. Kwas pantotenowy, czyli witamina B5 to głównie produkty zbożowe oraz nasiona roślin strączkowych, takie jak soja, fasola, bób, soczewica oraz ciecierzyca. Witaminę B6 znaleźć można przede wszystkim w rybach oraz mięsie. Z kolei witamina B7 znajduje się głównie w szpinaku, czosnku oraz orzechach włoskich.

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki