Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert.
Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki.
UOKiK wraz z Miejskim Rzecznikim Konsumentów przypomina Mikołajom o
podstawowych zasadach świątecznych zakupów.
Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Uważaj na strony internetowe
oferujące markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze sprawdź, czy na stronie
podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku
sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.
Jedną z okazji do oszczędzenia jest Dzień Darmowej Dostawy przypadający 5
grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie naliczają tego dnia kosztów dostarczenia
produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20
zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji, jednak wcześniej zwróć uwagę na produkty,
które zamierzasz zamówić korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5
grudnia nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.
Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa
niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca
powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były dodane.
Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w
ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o
odstapieniu od umowy.
Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli
wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym
sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.
Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub
zgodził się go ponieść.
Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania – możesz go sprawdzić tak
jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są,
sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w
dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.
Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z
prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów
posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na
specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi,
których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł
oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak
najszybciej. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci w ciągu dwóch lat od daty
wydania towaru.
[vc_facebook]
info: Miejski Rzecznik Konsumentów w Jaworznie
Jeśli interesowałyby kogoś prezenty w formie koszulek lub kubków z nadrukiem to polecam: https://prezentsimple.pl/ 😉