Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces, a na osiąganie wysokich pozycji składa się wiele czynników. Specjaliści zajmujący się SEO wspierają się profesjonalnymi narzędziami, które ułatwiają analizę słów kluczowych, jakości strony, profilu linków przychodzących oraz śledzenie efektów pozycjonowania. Część z tego oprogramowania dostępna jest za darmo, choć do profesjonalnych działań SEO warto wykorzystywać także płatne rozwiązania, które pozwalają skutecznie zwiększyć skuteczność działań pozycjonujących stronę internetowa. W artykule przedstawiamy popularne narzędzia, które mogą okazać się przydatne zarówno początkującym jak i zaawansowanym użytkownikom.
Wyszukiwanie i badanie słów kluczowych
Proces tworzenia strategii SEO, warto zawsze rozpocząć od wyboru odpowiednich dla branży i skutecznych sprzedażowo słów kluczowych. Pozycjonowanie stron na niewłaściwe słowa kluczowe może okazać się stratą czasu i nakładów finansowych, dlatego warto wykorzystać profesjonalne narzędzia, które ułatwią ocenę i wyszukiwanie nowych fraz:
- Google KeyWord Planner – darmowe narzędzie (ograniczone, jeśli nie prowadzimy aktualnie kampanii reklamowej) dostępne w panelu Google Ads, które pozwala zmierzyć potencjał wybranych słów kluczowych, czyli liczbę miesięcznych wyszukiwań. KeyWord Planner podpowiada też propozycje nowych słów, jednak ze względu na dużą popularność narzędzia, są one zazwyczaj bardzo konkurencyjne.
- Senuto oraz Semstorm – narzędzia pozwalające na badanie słów kluczowych, na które pozycjonują się konkurencyjne strony oraz proponujące nowe frazy. Korzystanie z pełnych funkcji wymaga opłacenia abonamentu, jednak Senuto oferuje ograniczoną wersję testową za darmo na 14 dni.
- Answer the Public, Keywordtool.io – narzędzia, które po wpisaniu wybranego słowa kluczowego, wyświetlają zbliżone frazy, które generowane są na podstawie autentycznych wyszukiwań użytkowników Google.
Audyt SEO
Przed wprowadzeniem działań optymalizacyjnych na stronie, należy dokładnie przyjrzeć się jej aktualnemu stanowi, dzięki czemu będziemy w stanie ukierunkować swoje działania.
- Google Search Console to podstawowe, darmowe narzędzie, które warto podpiąć zaraz po stworzeniu strony internetowej. Dzięki GSC sprawdzimy błędy indeksowania, nieistniejące strony czy podepniemy mapę witryny. W narzędziu można też śledzić wszystkie linki przychodzące do witryny (backlinki).
- Screaming Frog, Depp Crawl – płatne narzędzia, które pozwalają sprawdzić witrynę pod kątem zgodności z SEO, analizują takie elementy jak metadane, nagłówki, linki wewnętrzne czy opisy alternatywne obrazków.
Profil backlinków
Jednym z najważniejszych elementów skutecznego pozycjonowania jest zdobywania wysoko jakościowych linków przychodzących. Dzięki narzędziom takim jak Ahrefs, czy Majestic SEO przeanalizujemy aktualny stan witryny pod tym kątem, zarówno swojej, jak i konkurencji, co może być inspiracją do budowania własnej strategii.
Analityka i śledzenie pozycji
Na koniec najprzyjemniejsza część, czyli mierzenie efektów. Google analytics to rozbudowane narzędzie, które pozwala śledzić źródła ruchu i jego przepływ na stronie, natomiast narzędzia do monitorowania pozycji (np. Stat4SEO, SEO Stat) pozwalają na stały monitoring pozycji wybranych słów w wyszukiwarce.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Virtual Development – https://www.vd.pl