REKLAMA

Rozporządzenie o Danych Osobowych, które obowiązuje od 25 maja 2018 roku, przyniosło wiele zmian. Choć niektóre z nich mogą prowadzić do naprawdę absurdalnych sytuacji, to jednak większość z nich naprawdę pomaga w ochronie naszych danych osobowych. Jednak nie wszystkie przepisy są w pełni zrozumiałe. W szczególności pojawiają się pytania, które dotyczą konieczności stworzenia w firmie nowego stanowiska, czyli Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Czego dotyczy RODO?

Coraz większe problemy z wyciekiem wrażliwych danych, sprawiły, że konieczne stało się wprowadzenie nowych przepisów. Właśnie dlatego 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które określa, w jaki sposób powinni postępować administratorzy względem przesyłania oraz udostępniania poufnych informacji osób fizycznych. Od teraz każda osoba musi wyrazić zgodę na wszelkie form przetwarzania naszych danych. Jednak nie dotyczy to jedynie przedsiębiorstw, które działają stacjonarnie oraz internetowo, ale również urzędy, szkoły oraz organizacje pozarządowe. Zwróćmy też uwagę na to, że RODO kładzie szczególny nacisk na ochronę danych dzieci, dlatego wszelkie informacje na ten temat muszą być napisane w jasny i zrozumiały sposób.

Zmiany, które wymagają wiedzy

Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, że wraz z wejściem w życie RODO, pojawiło się wiele problemów, które zazwyczaj wynikają z niewystarczającej wiedzy i strachu przed wysokimi karami finansowymi. Dlatego tak ważne jest to, żebyśmy zdawali sobie sprawę z tego, jak działają nowe przepisy, ponieważ tylko w ten sposób możemy bez problemu stwierdzić, co należy zrobić, by nie narazić się na kary finansowe. Właśnie z tego powodu wszystkie przedsiębiorstwa powinny zapewniać możliwość szkoleń otwartych lub zamkniętych z zakresu RODO. Jednak zwróćmy uwagę na to, że nie we wszystkich miejscach możemy zdobyć odpowiednią ilość informacji. Dlatego ufajmy tylko prawdziwym zawodowcom jak np. apexnet.com.pl, ponieważ wtedy możemy mieć pewność, że pracują tam doświadczone osoby z dużą dawką energii i zapału.

IODO – kto musi stworzyć takie stanowisko pracy?

Jednym z najważniejszych zmian, jakie wiążą się z RODO, dotyczą wprowadzenia nowego stanowiska pracy, czyli Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W związku z tym przepisem pojawiło się wiele pytań, odnośnie do tego, czy jest to obowiązek, który dotyczy wszystkie przedsiębiorstwa. Dlatego zwróćmy uwagę na to, jaka jest odpowiedź na to pytanie. Otóż jest to obowiązek, który dotyczy tylko organy wypełniające ustawowe przesłanki, zapisane w ustawie o finansach publicznych. Bardzo ważne jest także to, że IODO ma wiele ważnych zadań, zatem w wielu przypadkach jego obecność jest bardzo pomocna.

Przykładowe zadania IODO

  • Reprezentowanie przed Administratorem Danych Osobowych,
  • Kontrolowanie przestrzegania obowiązujących przepisów,
  • Ocena skutków wprowadzenia nowych przepisów względem ochrony danych osobowych.
- REKLAMA -

Zewnętrzne linki