Dlaczego zdrowe jedzenie jest ważne? Co zrobić, jeśli dziecko nie chce jeść zdrowych rzeczy? Jak zachęcić swoją pociechę do jedzenia zdrowych produktów ?

Co zrobić, gdy największym koszmarem dziecka jest zjedzenie brukselki?

Przede wszystkim daj dziecku wybór. Wytłumacz, że warzywa, za którymi nie przepada, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale nie zmuszaj siłą do jedzenia. Nie każ mu jeść brukselki grożąc szlabanem, tylko powiedz, że to jego wybór, czy jej spróbuje i że masz nadzieję, że to zrobi. Stwórz zdrową atmosferę podczas posiłków. Nie chodzi o to, kto komu każde coś zrobić, albo kto wygrywa kłótnię, tylko o przyjemność płynącą ze wspólnego jedzenia w rodzinnym gronie. Obiad powinien być okazją do delektowania się posiłkiem oraz rozmawiania o ważnych rzeczach dotyczących całej rodziny, a nie polem bitwy o zielone warzywa! Niechciane warzywa możesz spróbować inaczej przyprawić lub podać z ulubionym sosem, by zachęcić dziecko do ich spróbowania.

Nie wymuszaj na dziecku jedzenia

Każde dziecko ma inne potrzeby żywnościowe, w zależności od etapu ontogenetycznego rozwoju, na którym się znajduje. O ile Twoja pociecha nie jest wychudzona lub wygłoszona, to na pewno je tyle, ile potrzebuje. Nie ma potrzeby wmuszania dodatkowych porcji lub nakłaniania, żeby zjadło więcej, niż ma na to ochotę, ponieważ może to spowodować tylko niechęć do posiłku. Unikaj w kuchni przypraw lub produktów, których smaku i zapachu Twoje dziecko naprawdę nie lubi. Nie ma sensu zmuszanie kogoś, by zajadał się czosnkiem lub inną nielubianą częścią posiłku.

Daj przykład!

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko zdrowo jadło, sam/sama też musisz się zdrowo odżywiać. Dbaj o własne zdrowe nawyki żywieniowe, a dopiero potem oczekuj tego samego od swojego dziecka. Nie słuchaj reklam i pilnuj, by we wspólnej lodówce znalazły się bogate w wartości odżywcze produkty. Staraj się podawać klasyczne posiłki, przygotowywane w domu, a nie odgrzewane na szybko w mikrofali. Ogranicz ilość niezdrowych przekąsek w domu i sam też ich unikaj! Wprowadź do życia rodzinnego inne, ciekawsze tradycje, niż cotygodniowe wyjście do McDonalda.

Zaangażuj dziecko w przygotowania posiłku

Jedną z dobrych metod namówienia dziecka do jedzenia posiłków jest zaangażowanie go w przygotowania i kuchenne prace. Wspólne gotowanie, poza tym, że jest dobrą zabawą, w pewnym sensie zobowiązuje do wspólnego jedzenia. Dziecko czuje, że przyczyniło się do powstania posiłku i miało realny wpływ na to, co się w nim znajdzie.

Szukasz ciekawych porad i sztuczek? Interesują Cię najnowsze trendy z dziedziny sportu i zdrowia, mody i urody, kariery i finansów lub internetowych technologii? Sprawdź portal PORADY.ELK.PL i bądź zawsze na bieżąco!

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki