88 podmiotów, obsługujących łącznie 308 jednostek. To członkowie metropolitalnej grupy zakupowej energii elektrycznej, którzy zdecydowali się przystąpić do tego projektu. We wtorek (12 czerwca) pod porozumieniem w tej sprawie skompletowano podpisy wszystkich jej uczestników. Przetarg zostanie ogłoszony na przełomie czerwca i lipca.

REKLAMA

41 miast i gmin, tworzących Metropolię wraz z miejskimi i gminnymi jednostkami, które znajdują się na ich terenie (np. Arena Gliwice, Arena Zabrze, Stadion Miejski w Tychach, a także wiele szkół, szpitali czy domów dziecka) oraz m.in. Park Śląski, Stadion Śląski, Filharmonia Śląska czy Muzeum Śląskie. To tylko kilka przykładów podmiotów, które zdecydowały się dołączyć do metropolitalnej grupy zakupowej energii elektrycznej. Chęć współpracy zadeklarowało 88 podmiotów, które obsługują łącznie 308 jednostek.

– We wtorek (12 czerwca) zakończyliśmy proces podpisywania porozumienia w sprawie przygotowania i przeprowadzenia wspólnego postępowania dotyczącego zakupu energii elektrycznej w latach 2019 – 2020 – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Wśród podmiotów, które zdecydowały się przystąpić do wspólnej grupy zakupowej, znajdują się również te spoza Metropolii jak np. Lubliniec, Rydułtowy, Wielowieś, Ornontowice, Zawiercie czy Śląskie Centrum Rehabilitacyjno-Uzdrowiskowe w Rabce-Zdroju. To pokazuje, że Metropolia, wykorzystując swoje możliwości i kompetencje, jest platformą współpracy z partnerami zewnętrznymi – dodaje.

Wspólny zakup energii elektrycznej to projekt, którego celem jest zapewnienie bezpiecznych i atrakcyjnych cenowo dostaw prądu. Wynegocjowanie takich warunków umowy jest możliwe dzięki efektowi synergii oraz dużemu wolumenowi kupowanej energii elektrycznej.

– Podpisane porozumienie otwiera nam drogę do ogłoszenia przetargu, którego celem będzie wyłonienie dostawcy tych usług – informuje Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

– Chcemy, aby postępowanie to zostało ogłoszone na przełomie czerwca i lipca. Zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem umowy pomiędzy zamawiającymi a wykonawcą, będą podpisywane na początku czwartego kwartału tego roku, by rzeczywista dostawa energii rozpoczęła się od 1 stycznia 2019 roku – zapowiada.

Równolegle do prac związanych z przeprowadzeniem postępowania ws. utworzenia grupy zakupowej energii elektrycznej, trwają te związane z uruchomieniem projektu „Energia dla Seniora”.

Cel? Wybór sprzedawcy lub sprzedawców, którzy zaoferują korzystne, uczciwe i bezpieczne warunki sprzedaży energii elektrycznej i gazu oraz dodatkowe udogodnienia dedykowane seniorom, mieszkającym w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt ten będzie obejmował osoby w wieku powyżej 65 lat.

– Seniorzy to grupa, która szczególnie narażona jest na tzw. ubóstwo energetyczne, czyli sytuację, gdy ok. 10 proc. dochodów danego gospodarstwa domowego pochłaniają opłaty za media m.in. za prąd czy gaz. Chcemy wspierać mieszkańców Metropolii, zapewnić im bezpieczeństwo dostaw energii i gazu po atrakcyjnych cenach. Niestety, mimo że zasady sprzedaży i dostaw tych usług są ściśle regulowane przez prawo, to dla większości konsumentów są one po prostu niezrozumiałe, a to sprawia, że seniorzy są szczególnie narażeni na stosowanie wobec nich nieuczciwych praktyk sprzedażowych – mówi Karolczak.

– Tworząc program „Energia dla Seniora” chcemy uzyskać dedykowane oferty, obejmujące atrakcyjną cenę sprzedaży energii elektrycznej i/lub gazu, a także dodatkowe usługi dla seniorów, będących mieszkańcami GZM. Chodzi m.in o udogodnienia w samym zakupie, korzystaniu, rozliczeniach i opłatach – dodaje.

Realizacja projektu już się rozpoczęła. Chcemy, żeby oferta dedykowana seniorom zaczęła obowiązywać od początku przyszłego roku.

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki

2 KOMENTARZE

  1. Pierwsze podejście do jednego z odcinków przyszłej kolei metropolitalnej nie napawa optymizmem. Władze PKP PLK latem ubiegłego roku poinformowały, że projekt obejmujący trasę Będzin-Katowice-Tychy-Zebrzydowice nie będzie realizowany do 2020 roku. Z punktu widzenia komunikacji w metropolii, szczególnie dotkliwy jest brak finansowania dla odcinka Będzin-Katowice-Tychy (koszt: 1,8 mld). Przypomnijmy, że poza rozbudową linii w tym rejonie, rozważano m.in. postawienie nowych peronów dla kolei aglomeracyjnej w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także nowych przystanków w Katowicach-Szopienicach (Morawa) oraz przy ul. Damrota. Przedstawiciele PKP PLK obiecywali, że powrót do tej inwestycji jest możliwy, o ile np. spółka znajdzie oszczędności. Na początku roku chwaliła się ona 4 mld zł zaoszczędzonymi na procedurach przetargowych, ale apel metropolii o dotrzymanie słowa w tej sprawie wciąż pozostaje bez odpowiedzi. W tym kontekście wciąż zasadne jest pytanie, czy zarząd związku będzie w stanie porozumiewać się z rządem w sprawie projektów decydujących o rozwoju metropolii? Weźmy smog. Na razie metropolia jako całość nie została ujęta w rządowym programie poprawy jakości powietrza, choć taki krok wydawał się koniecznością. Wątpliwości wciąż są, ale są też symptomy, że rząd chce traktować metropolię jako najlepsze w Polsce pole do realizacji innowacyjnych przedsięwzięć na dużą skalę.

    Czytaj więcej: http://www.dziennikzachodni.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/z-regionu/a/gornoslaskozaglebiowska-metropolia-czy-to-metropolia-na-jaka-czekalismy,13186957/