Od wielu miesięcy Polska, podobnie jak i inne kraje Unii Europejskiej, przygotowała się do wejścia w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/. W skrócie dyrektywa ta znana jest jako RODO. Wpływa ona na wiele różnych dziedzin działalności, w tym na funkcjonowanie firm pożyczkowych, udzielających tak zwanych chwilówek.
Czego dotyczy RODO?
RODO wprowadziło w życie z dniem 25 maja 2018 roku w Polsce nowe unijne przepisy związane z ochroną danych osobowych. Polska została zobowiązana do dostosowania swoich krajowych aktów prawnych do wspólnotowych uregulowań. Obowiązek wdrożenia postanowień RODO dotyczy wielu podmiotów rynkowych, łącznie z firmami funkcjonującymi w branży pożyczkowej.
Każda firma pożyczkowa, która ma w swojej ofercie między innymi pożyczki gotówkowe, chwilówki online, czy zobowiązania krótkoterminowe ratalne, gromadzi, zabezpiecza, przetwarza i przekazuje różne dane osobowe swoich klientów, co nierozerwalnie związane jest z prowadzonym procesem weryfikacji tożsamości potencjalnych pożyczkobiorców. W związku z tym na barkach pożyczkodawców spoczął właśnie obowiązek dostosowania się do wymogów RODO.
Jak pożyczkodawcy mają chronić dane osobowe klientów?
Zgodnie z art. 4 ust. 1 RODO, dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być między innymi imię i nazwisko, dane adresowe, numer identyfikacyjny, np. PESEL, identyfikator internetowy, czynniki fizyczne, fizjologiczne, genetyczne, psychiczne, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne, które w jakikolwiek sposób określają tożsamość danej osoby. O danych osobowych można mówić nawet w kontekście adresów mailowych, czy adresów IP komputerów.
Firma pożyczkowa jest administratorem danych osobowych klientów, którzy zaciągają u niej chwilówki online i inne pożyczki. Nabywa je chociażby za pośrednictwem formularza elektronicznego, przy kontakcie mailowym, telefonicznym czy na skutek podpisania umowy pożyczkowej.
Podmioty z sektora finansowego o 25 maja 2018 roku mają dodatkowe obowiązki i muszą zmienić politykę prywatności. Konieczne jest wprowadzenie nowych wytycznych, pozwalających na pełne informowanie klientów o sposobie przetwarzania ich danych osobowych. Ogólna zgoda wyrażona przez klienta w umowie pożyczkowej czy w formularzu elektronicznym przy wnioskowaniu o pożyczkę nie jest już wystarczająca. Firma pożyczkowa musi przygotować osobną, dedykowaną zgodę do oznaczenia przez klienta dla każdej czynności, która dotyczy danych osobowych wraz z określeniem w sposób klarowny i jednoznaczny, gdzie owe dane zostaną wykorzystane oraz w jakim celu. Konieczne stało się przygotowanie formularzy i dostosowanie ich pod kątem przepisów wdrażających RODO w Polsce.