Bezpiecznie na drogach cz. 2 – pierwczeństwo przejazdu na skrzyżowaniu ze znakiem STOP

W drugim odcinku “Bezpiecznie na drogach” przyjrzeliśmy się skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej z Kolejową. Jazda na pamięć i niewiedza, jak stosować się do znaków, to częste przyczyny kolizji na skrzyżowaniach temu podobnych.

REKLAMA

Pan Rafał Kaptur, wieloletni instruktor nauki oraz doskonalenia technik jazdy, na naszą prośbę, znalazł nieco wolnego czasu, by podzielić się wiedzą na temat przepisów dotyczących pierwszeństwa przejazdu. Choć można by rzec, że trochę spokojniej na skrzyżowaniu, to jednak do zdarzeń drogowych wciąż dochodzi. Policja nieustannie kontroluje tutaj prawidłowy przebieg ruchu. Choć filmik kręciliśmy przy minusowych jeszcze temperaturach, to za oknem wiosna, coraz częściej na ulicach będą pojawiać się jednoślady. O tragedię więc nietrudno. Jeżdżąc tamtędy często można zauważyć, że kierujący pojazdami nie znają przepisów. Jazda na pamięć ? –  owszem, bo ludzie są wzrokowcami i widząc szeroką prostą drogę myślą, że mają pierwszeństwo. No ale przecież wielu zatrzymuje się na STOPIE, więc widzi znaki. Co z tego, gdy mimo wszystko, skręcając w lewo, nie ustępuje pierwszeństwa jadącym z naprzeciwka. Nie ustępują też pierwszeństwa wyjeżdżającym spod Galeny. Pod znakiem B-20 STOP jest wyraźnie tabliczka informująca o przebiegu drogi z pierwszeństwem przejazdu. Widać na niej, że wyjazd spod galerii handlowej jest traktowany jako skrzyżowanie. Zatem kto ma pierwszeństwo ? – oczywiście ten po prawej stronie. Swoją drogą, przy wyjeździe spod budynku mógłby być znak nakaz skrętu w prawo. Za chwilę jest przecież skrzyżowanie o ruchu okrężnym, więc można zawrócić i jechać w stronę Pechnika lub Pszczelnika. Prawda, o ile prościej i bezpieczniej ? A gdyby tak skrzyżowanie to traktowane było jako wyjazd z parkingu lub drogi wewnętrznej ? Byłoby to włączanie się do ruchu, a więc uprościłoby pierwszeństwo przejazdu i poprawiło bezpieczeństwo.  Kolejnym rozwiązaniem mogłoby być rondo tymczasowe. Na przyszłość może znajdzie się ktoś, kto pomyśli o takim wyjściu. Kilka barierek ustawionych na kształt małego koła i odpowiednie oznakowanie, z całą pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo na drodze.

Na filmie zajęliśmy się głównie zasadami pierwszeństwa przejazdu dla jadących od strony Pszczelnika. Jednak problem widać i u podróżujący od centrum. Jadąc na wprost, opuszczając tym samym drogę z pierwszeństwem, zobowiązani są oni do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu kierującym się od strony Pechnika. Jeszcze raz apelujemy – patrzmy na znaki drogowe i rozumiejmy ich znaczenie. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności na skrzyżowaniach oraz o ograniczonym zaufaniu.

Kierowcom życzymy szerokości.

Jarosław Gałecki

Jak poprawić bezpieczeństwo na drogach ? Zobacz także w części pierwszej:

Bezpiecznie na drogach cz.1

 

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki

2 KOMENTARZE