REKLAMA

Pozycjonowanie stron internetowych to proces składający się z wielu etapów. By osiągać dobre wyniki w rankingach wyszukiwarek należy skupić się na kilku istotnych elementach. W dzisiejszym artykule opiszemy każdy z nich oraz podpowiemy jak skutecznie pozycjonować strony internetowe.

Definicja SEO

SEO to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, co w wolnym tłumaczeniu oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Celem SEO jest uzyskanie jak najlepszych wyników (najwyższych pozycji) w rezultatach wyszukiwania. Wyszukując konkretnej informacji w wyszukiwarce najprawdopodobniej w pierwszej kolejności spojrzymy na pierwsze 3 wyniki. Z tego powodu wszystkie strony i sklepy internetowe walczą o zajęcie właśnie tych pozycji w wynikach wyszukiwania. Przekłada się to na wzrost ruchu, większe zyski oraz rozwój strony lub sklepu. Za pomocą SEO chcemy uzyskać jak najwyższe wyniki w organicznym (bezpłatnym) wyszukiwaniu. Drugą metodą na pojawienie się na listach wyszukiwania jest SEM, czyli płatne reklamy AdWords. Ruch organiczny jest tańszy oraz bardziej wartościowy. W przypadku płatnego pozycjonowania musimy regularnie płacić duże pieniądze, a w przypadku zaprzestania – tracimy reklamę. Sytuacja wygląda całkowicie inaczej jeżeli chodzi o SEO – pozycja nie jest zależna od ilości gotówki zainwestowanej w płatne reklamy.

On-page SEO – co to jest?

SEO dzieli się na dwie kategorie. Pierwszą z nich jest on-page. Działania on-site obejmują swoim zasięgiem wszystkie procesy, które wykonywane są bezpośrednio na stronie. Może to być poprawa kodu, aktualizacja treści, ustalanie odpowiednich meta tagów, przeprowadzanie aktualizacji, itd.

Optymalizacja

Optymalizację strony internetowej przeprowadza się na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze analizie poddaje się znajdującą się na stronie treść pod kątem występowania najważniejszych słów kluczowych oraz unikalności. Drugim elementem jest kod źródłowy strony – należy go jak najbardziej zoptymalizować poprzez wprowadzanie zmian, które nie są widoczne dla oka użytkownika. Są jednak bardzo ważne dla robotów wyszukiwarek, które bez problemu powinny podążać po naszej stronie.

Kod źródłowy strony

Optymalizacja kodu strony ma na celu poprawienie szybkości jej działania oraz ułatwienie poruszania się robotom wyszukiwarek. Oba te elementy mają duży wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Google niedawno ogłosiło, że dobry Page Speed będzie jeszcze ważniejszym czynnikiem działającym na korzyść strony internetowej. Poprawiając więc szybkość działania witryny przyczyniamy się do osiągnięcia lepszych wyników.

Treść jest najważniejsza

Nikogo nie powinien dziwić fakt, że to co oferujemy naszym użytkownikom ma największe znaczenie. Wielu pozycjonerów zgadza się z tą tezą i dlatego za każdym razem gdy są oni pytani o to jak skutecznie pozycjonować stronę odpowiadają – twórz unikalną treść. Jest w tym bardzo dużo prawdy, ponieważ Google faworyzuje strony internetowe, która bogate są w wartościową treść.

W skład tego elementu wchodzą także znaczniki meta, które mają niebywałe znaczenie dla wyszukiwarek internetowych. W formie krótkiego tekstu określają one treść znajdującą się na stronie. Meta tagi widoczne są dla użytkowników w SERP-ach (Search Engine Result Page – strona rezultatów wyszukiwania). Znaczniki meta powinny zawierać konkretne słowa kluczowe oraz opisywać w prosty sposób to, co znajduje się na danej podstronie.

Bezpieczeństwo użytkowników

W osiągnięciu dobrych wyników z pewnością pomoże zadbanie o bezpieczeństwo użytkowników. Zrobić to możemy poprzez instalację certyfikatu SSL. Do niedawna sugerowane było tylko zainstalowanie go w newralgicznych miejscach strony, czyli takich, gdzie użytkownik zobowiązany jest do podania swoich danych osobowych, jednakże od niedawna uważa się, że instalacja SSL na wszystkich podstronach jest konieczna do tego, by nasza strona uzyskała lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania.

Off-Page SEO – co to jest?

Drugim elementem składającym się na SEO są działania off-page, czyli te, które mają miejsce poza stroną internetową. W skład off-page SEO wchodzi przede wszystkim pozyskiwanie wartościowych linków z silnych stron (takich, które mają dużą moc SEO) oraz zdobywanie ruchu z różnych źródeł, a nie tylko z organicznych wyników wyszukiwania.

Link building

Link building oznacza wolnym tłumaczeniu budowanie linków. Zamieszczając odnośniki do swojej strony na innych witrynach posiadających dużą moc SEO ma duży wpływ na nasze wyniki. Robić to możemy poprzez publikowanie wartościowych artykułów na powiązanych tematycznie stronach. Im więcej linków z takich witryn odnosi się do naszej strony tym lepiej.

Media społecznościowe

Świetnym sposobem na pozyskanie wartościowego ruchu na naszą stronę są media społecznościowe. Social media grają bardzo ważną rolę w działaniach off-page SEO. Dla robotów wyszukiwarek niezwykle istotne jest to, by nasza strona była odwiedzana z wielu źródeł. Użytkownicy powinni do nas trafiać nie tylko z wyników wyszukiwania, ale także z innych miejsc, np. z Facebooka. Chcąc uzyskać dobre wyniki powinniśmy zadbać o to, by nasza strona internetowa zaistniała w popularnych mediach społecznościowych.

Blog

Blog tematycznie powiązany z naszą stroną internetową to ogromny potencjał SEO. Za pomocą unikalnych i wartościowych artykułów przyciągamy użytkowników i nawiązujemy z nimi więź. Nasze artykuły sprawią, że stworzymy z ludźmi więź, skutkiem czego będą oni do nas wracali każdego dnia. Użytkownik, który spędza na naszej stronie dużo czasu i regularnie do nas wraca jest bardzo ważny nie tylko dla nas, ale również dla robotów wyszukiwarek. Pokazuje to, że tworzona przez nas treść jest interesująca i warta promowania.

Off-page SEO + On-Page SEO = skuteczne pozycjonowanie

Nie da się osiągnąć dobrych wyników skupiając się tylko na jednym elemencie. Nasze działania przyniosą oczekiwane efekty tylko wtedy, kiedy będziemy pracować nad stroną kompleksowo. Połączenie off-page oraz on-page SEO to klucz do sukcesu. Musimy więc zadbać o to by nasza witryna działała i prezentowała się dobrze, a także była widoczna w sieci.

Jak NIE pozycjonować?

By uświadomić sobie co trzeba zrobić, aby osiągnąć dobre wyniki, należy również wiedzieć czego absolutnie nie należy robić. Działania niezgodne z regulaminem Google nazywane są Black Hat SEO i mają na celu szybkie uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Takie pozycjonowanie według Google jest nieetyczne i skutkuje nałożeniem filtra lub kary.

Black Hat SEO

Na black hat SEO składa się szereg działań mających na celu szybkie wypozycjonowanie strony internetowej. Najpopularniejszą metodą na uzyskanie dobrych wyników nieetycznymi sposobami jest keyword stuffing. Proces ten polega na nienaturalnym przesyceniu treści słowami kluczowymi. Według idei tej metody im więcej fraz kluczowych w tekście – tym lepiej, nawet jeśli całość nie wygląda naturalnie.

Drugim metodą Black Hat SEO jest pozyskiwanie wielu tysięcy linków z nie wartościowych stron. Ma to na celu sztuczne przekazywanie mocy z innych witryn. Pozyskiwanie takich linków jest niezgodne ze standardami Google. Wszystkie odsyłacze powinny pochodzić z prawdziwych i wartościowych stron.

Kary od Google

Za podejmowanie działań objętych w black hat SEO, Google może nałożyć na nas tymczasową lub stałą karę. Efektem czego nasza strona internetowa zniknie z wyników wyszukiwania i cała nasza praca pójdzie na marne. Dlatego też należy wystrzegać się podejmowania jakichkolwiek działań związanych z tą metodą pozycjonowania.

Podsumowanie – jak pozycjonować, by osiągać dobre wyniki?

By osiągać dobre wyniki w wynikach wyszukiwania należy skupić się na działaniach on-page oraz off-page. Tylko w ten sposób możemy sobie zagwarantować pewny i regularny wzrost ruchu. Warto pamiętać o tym, że do osiągnięcia sukcesu należy poświęcić dużo czasu. Efekty SEO widoczne są dopiero po kilku miesiącach, dlatego też ważna jest wytrwałość oraz konsekwentność. Jak widać pozycjonowanie nie jest prostym procesem, dlatego też większość firm decyduje się na skorzystanie z usług firm zewnętrznych, które zajmują się SEO i wiedzą doskonale jak się za to zabrać (sprawdź – agencja marketingu internetowego Clue Group).

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki