czwartek, 25 kwietnia, 2024

Jak stworzyć bezpieczne prawnie logo dla firmy

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneJak stworzyć bezpieczne prawnie logo dla firmy

Jak stworzyć bezpieczne prawnie logo dla firmy

- Advertisement -

Czy nowo zaprojektowane przez Ciebie logo przypadkiem nie jest plagiatem? Czy Twoje logo nie narusza praw osób trzecich? Z tego artykułu dowiesz się jak zbadać, czy zaprojektowane właśnie logo dla firmy nie jest kopią znaku funkcjonującego już na rynku oraz jak ustrzec się przed przykrą niespodzianką i stworzyć bezpieczne prawnie logo dla firmy.

Bezpieczne prawnie logo dla firmy to nie plagiat!

Nazwa Twojej firmy i jej logo to dwa podstawowe elementy, które służą jej identyfikacji wizualnej, bez których ciężko cokolwiek osiągnąć. Do stworzenia dobrego, bezpiecznego prawnie logo dla firmy nie wystarczy odrobina szczęścia i przypływ natchnienia. Stworzenie dobrego logo dla firmy powinno być poprzedzone dokładną analizą najważniejszych aspektów związanych z prowadzonym biznesem oraz zadbaniem o to, żeby logo dla firmy było bezpieczne prawnie.

Jak stworzyć bezpieczne prawnie logo dla firmy? Po pierwsze, trzeba przeprowadzić badanie rynku. W pierwszej kolejności trzeba przeprowadzić badanie znaków towarowych już istniejących na rynku. Takie badanie można przeprowadzić przeszukując bazy zarejestrowanych znaków towarowych, chociaż jest to bardzo żmudne i czasochłonne zajęcie, więc warto zlecić takie badanie profesjonalnym firmom, które posiadają specjalne oprogramowanie ułatwiające poruszanie się w znakach towarowych. Mając wiedzę o wcześniejszym funkcjonowaniu podobnego logo zastrzeżonego jako znak towarowy można zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze niezbędne do dokonania poprawek w już stworzonym logo.
Inna możliwością jest skorzystanie z usług odpowiedniej agencji graficznej. Możesz zlecić stworzenie loga dla firmy specjalistom. Zapytaj o logo na stronie https://projektowane.pl/.

Często przedsiębiorcy zapominają o tym, że oprócz odpowiedniego, ciekawego wyglądu ich logo powinno być bezpieczne pod względem prawym, czyli z jednej strony – nie naruszać praw osób trzecich, a z drugiej strony powinni zabezpieczyć je tak, aby inne osoby nie mogły naruszać ich prawa do swojego logo.
Przedsiębiorcy mogą podjąć się tego działania samodzielnie, mogą również zlecić stworzenie logo profesjonalnej agencji reklamowej. Profesjonalne firmy tworząc dla Ciebie dobre logo powinny zadbać o jego prawne bezpieczeństwo, czyli przede wszystkim nie powinny stosować plagiatu, zadbać o sporządzenie umowy o przeniesienie praw autorskich oraz zaproponować Ci zastrzeżenie logo jako znaku towarowego.

Więcej o systemie identyfikacji wizualnej firmy oraz projektowaniu logo przeczytasz na tej stronie: https://6krokow.pl/stworz-spojny-system-identyfikacji-wizualnej-firmy/

Bezpieczne prawnie logo dla firmy a przeniesienie praw autorskich

Żeby logo było prawnie bezpieczne, należy zadbać o to, żeby osoba je projektująca podpisała z Tobą umowę o przeniesieniu praw autorskich do tego logo, ewentualnie można z nią podpisać umowę licencyjną. W tym przypadku również dobrze będzie skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy prawidłowo skonstruują taką umowę. Z ważnych informacji warto pamiętać, że umowa o przeniesienie praw autorskich musi być sporządzona w formie pisemnej, a wszelkie wątpliwości będą tłumaczone na korzyść autora.

Jeżeli nie podpiszesz takiej umowy, lub jeżeli taka umowa zostanie nieprawidłowo skonstruowana, może to spowodować szereg poważnych, często przykrych konsekwencji. Grafik, który nie przeniósł na Ciebie swoich praw autorskich do logo dalej jest uprawniony do czerpania z niego korzyści. Po pewnym czasie taki grafik może upomnieć się o dodatkową opłatę za korzystanie z efektów jego pracy, co gorsza jeżeli taki twórca wytoczy spór w sądzie może się okazać, że przedsiębiorca buduje swoją markę pod logiem, do którego nie ma prawa.

Warto zadbać o przeprowadzenie stosownego badania i skorzystać z doradztwa profesjonalisty już na etapie projektowania logotypu. Konsultacja z prawnikiem i przeprowadzenie dokładnego badania to sposób na to, aby uzyskać bezcenne poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że nowo powstałe oznaczenie graficzne będzie mogło być zarejestrowane jako znak towarowy. To najlepszy sposób na stworzenie mocnych podwalin pod budowę silnej marki.

Bezpieczne prawnie logo dla firmy to zastrzeżony znak towarowy

Logo to graficzna reprezentacja firmy. Może to być logotyp, logotyp z sygnetem lub sam sygnet (symbol graficzny). Oznaczenie spełniające wszystkie ustawowe regulacje, może zostać zastrzeżone jako znak towarowy.
Znakiem towarowym będzie oznaczenie, służące do odróżnienia od siebie producentów działających w tej samej branży.
Zastrzeżenie logo dla firmy jest obostrzone różnymi przepisami. Ogólnie można powiedzieć, że znak, który miałby być objęty ochroną prawną Urzędu Patentowego, musi być:

  • oryginalny (nie może być kopią istniejącego już znaku innej firmy, działającej w tej samej branży),
  • nie może wprowadzać klientów w błąd (np. co do pochodzenia albo właściwości)
  • nie może być zbyt ogólny (produkując wino, nie zastrzeżesz na nie słowa „WINO”)

Znaki towarowe dzielą się głównie na słowa (i liczby), słowa w połączeniu z grafikami oraz grafiiki. Logo będące graficznym wyrażeniem nazwy firmy, najlepiej zastrzec w formie słowno-graficznej. Dzięki temu zastrzeżone zostaje – co do zasady – fonetyczne brzmienie znaku oraz słowo w konkretnym kształcie graficznym.

Firmowe logo dla firmy można zastrzec W Polsce, w UE lub innym Urzędzie Regionalnym jak również w wybranych państwach świata. W Polsce loga zastrzega Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej (UPRP), oczywiście na wniosek zainteresowanego. Ochrona nadawana przez urząd obowiązuje 10 lat (co dekadę ochronę można przedłużać o kolejne 10 lat). Uwaga – logo zastrzeżone w Polsce, będzie chronione jedynie na terytorium naszego Państwa.

Swoje logo dla firmy możesz zastrzec również w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Okres ochrony wynosi również w tym przypadku 10 lat. Ochrona logo będzie ważna w tym przypadku na terenie Unii Europejskiej.

Logo dla firmy możesz zarejestrować jako znak towarowy także w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Znak chroniony jest przez 10 lat (okres ten można przedłużyć o kolejne dekady). Ochrona prawna loga obowiązuje na terenie wybranych krajów z ponad setki zrzeszonych właściwym porozumieniem (pełna lista dostępna na stronie WIPO).

Zobacz krótki artykuł o najbardziej oryginalnych logach firm http://nazwydlafirm.com/oryginalne-logo-dla-firmy/

Logo firmy to jeden z najskuteczniejszych i najlepiej zapamiętywalnych elementów służących identyfikacji przedsiębiorstw. Jeżeli zależy Ci na swojej marce nie tylko powinieneś, ale musisz zainteresować właściwa ochroną swoich znaków towarowych. Zaskoczyłoby Cię, ile mogą być warte takie oznaczenia po kilku latach prowadzenia działalności.

- Advertisment -

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych – jaworznickie szkoły opublikowały regulaminy naboru

Jaworznickie szkoły ponadpodstawowe udostępniły na swoich stronach internetowych regulaminy rekrutacji na kolejny rok szkolny. Rekrutacja rozpocznie się już w maju. Proces rekrutacyjny rozpocznie się 13...

Uśmiechnięty Sebastian Kuś oddelegowany na badania psychiatryczne

Przed Sądem Rejonowym w Chrzanowie odbyła się 24 kwietnia 2024 roku kolejna rozprawa Sebastiana Kusia, która wedle wcześniejszych zapowiedzi sądu miała zakończyć jego 5-letni...

Majówka 2024 w GEOsferze

Z okazji zbliżającej się majówki Ośrodek Edukacji Ekologiczno-Geologicznej GEOsfera w Jaworznie przygotował liczne atrakcje na dni od 1 do 3 maja. Wydarzenia zaplanowane prze GEOsferę...