REKLAMA

Ciąża i poród to dla organizmu ogromny wysiłek, wskutek którego ciało zmienia się. Nic więc zatem dziwnego, że większość kobiet po przyjściu na świat dziecka chce odzyskać figurę i formę sprzed ciąży. Jak się do tego zabrać? Kiedy można ruszyć z treningami?

Nie ulegaj presji

W dzisiejszych czasach świeżo upieczone mamy doświadczają ogromnej presji. Duży jest nacisk na to, aby po ciąży jak najszybciej prezentować nienaganną sylwetkę – celebrytki już miesiąc po porodzie chwalą się w mediach społecznościowych płaskimi brzuchami. Pamiętaj: nie masz obowiązku iść w ich ślady. To, kiedy rozpoczniesz ćwiczenia po porodzie, jest uzależnione od wielu czynników, m.in. przebiegu i rodzaju porodu, twojego samopoczucia oraz kondycji. Kobiety, które przed ciążą prowadziły aktywny tryb życia, na ogół szybciej wracają do formy, o czym przeczytasz w artykule http://mamaluch.pl/fit-mama-najlepsze-cwiczenia-porodzie/. Jak więc zatem widzisz, to kiedy zacząć ćwiczyć po porodzie, jest sprawą bardzo indywidualną.

Co na początek?

Zapewne się zdziwisz, ale istnieją ćwiczenia, które można wykonywać już następnego dnia po porodzie – mowa tu o porodzie siłami naturami, ponieważ jeśli w rachubę wchodziła cesarka, powinnaś wstrzymać się 6-8 tygodni od połogu. Oczywiście w pierwszych tygodniach nie należy przeciążać organizmu i forsować go intensywnymi treningami. Jeśli zatem zastanawiasz się, kiedy można zacząć ćwiczyć po porodzie na siłowni, to wiedz, iż to musi poczekać.

Najlepiej zacząć od ćwiczeń mięśni Kegla i mięśni stóp. Te pierwsze mają na celu wzmocnienie mięśni dna miednicy oraz pochwy. Dzięki temu zapobiegasz ewentualnym dolegliwościom, jakie mogą pojawić się w przyszłości, np. wysiłkowemu nietrzymaniu moczu. Z kolei ćwiczenia mięśni stóp polegają np. na naprzemiennym zginaniu i prostowaniu palców stóp, wykonywaniu kółek stopami na zewnątrz i do wewnątrz etc.

Kiedy zacząć ćwiczyć mięśnie brzucha?

Zagadnieniem często poruszanym przez kobiety jest kwestia dotycząca tego, kiedy ćwiczyć po porodzie mięśnie brzucha. Ćwiczenia te możesz rozpocząć w 3 tygodniu po naturalnym porodzie – o ile rzecz jasna czujesz się na siłach. Zaliczają się do nich: tradycyjne brzuszki, nożyce, unoszenie miednicy oraz pompki z uniesionymi nogami. Dobrze również robi spinanie mięśni brzucha podczas wydechu.

Na wszystko przyjdzie pora

Organizm odzyskuje równowagę po naturalnym porodzie po ok. 6 tygodniach – w przypadku kobiet, które miały cesarskie cięcie, trwa to nieco dłużej, ok. 10 tygodni. Po upływie tego czasu można myśleć o zajęciach fitness czy na basenie. Obecnie sporym ułatwieniem jest to, że coraz więcej ośrodków sportowych posiada w swojej ofercie zajęcia dedykowane mamom z niemowlakami. Nie zapominaj ponadto o spacerach i ich dobroczynnym wpływie na organizm. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, aby na codzienną przechadzkę wybrać się w towarzystwie malucha.

Pragniesz dowiedzieć się czegoś więcej na temat powrotu do formy po ciąży? Koniecznie sprawdź artykuły dla mamy po porodzie. Ćwiczenia po porodzie wykonywane rozsądnie i z głową pomogą ci nie tylko odzyskać figurę, ale też rozładować stres i poprawić samopoczucie.

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki