Do 18 kwietnia podatnicy mogą składać wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego za 2016 rok przez urząd skarbowy. Udogodnienie takie zostało wprowadzone przez Ministerstwo Finansów w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Za pomocą wniosku PIT-WZ zostanie przesłana do urzędu skarbowego informacja o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ulgi na dzieci, wydatków na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazania 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Urząd skarbowy na podstawie posiadanych informacji od pracodawców lub organów rentowych i danych z wniosku PIT-WZ przygotuje zeznanie podatkowe.
Wniosek PIT-WZ może złożyć każdy kto jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i uzyskuje dochody od płatników (w tym organów rentowych). Nie ma przy tym znaczenia, czy rozlicza się indywidualnie, czy wspólnie z małżonkiem, czy jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Wniosek o sporządzenie zeznania można złożyć wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem Portalu Podatkowego lub systemu e-Deklaracje albo bankowości elektronicznej.
Należy pamiętać, że wniosek PIT-WZ może być złożony tylko przez podatnika będącego osobą fizyczną, nie może tego za nas zrobić pełnomocnik. Obowiązkowo należy podać adres poczty elektronicznej, bowiem urząd w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych prześle na podany we wniosku PIT-WZ adres poczty elektronicznej e-mail z linkiem do sporządzonego zeznania podatkowego. Po kliknięciu w link oraz wprowadzeniu kodu otrzymanego wraz z linkiem, otrzymamy dostęp do swojego zeznania podatkowego w systemie teleinformatycznym. Zeznanie można zaakceptować lub odrzucić. Można to zrobić do upływu terminu składania zeznań – w 2017 r. tj. do 2 maja. Jeśli nie zostaną podjęte w tym terminie żadne czynności, zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane.
Szczegóły na stronie http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/wniosek-o-sporzadzenie-zeznania-pit-wz
Urząd przekaże 1% podatku od emerytów i rencistów
Emerytom i rencistom, którzy nie mają obowiązku składania zeznania podatkowego, umożliwiono także przekazanie 1% podatku dla wybranej Organizacji Pożytku Publicznego. W tym celu wystarczy w okresie od 15 marca do 2 maja 2017 r. złożyć oświadczenie PIT-OP.
Należy pamiętać, że oświadczenia takie może złożyć emeryt lub rencista, który otrzymał z ZUS-u roczne obliczenie podatku PIT-40A za 2016 rok.
Oświadczenie PIT-OP można złożyć wypełniając formularz udostępniony na Portalu Podatkowym (formularz online, formularz interaktywny, korzystając z aplikacji e-Deklaracji Desktop), jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej, a także w formie papierowej w urzędzie skarbowym.
Na podstawie złożonego oświadczenia, urząd skarbowy wyliczy kwotę 1% podatku i przekaże go na wskazaną w oświadczeniu Organizację Pożytku Publicznego.
Szczegóły na stronie http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/1-procent-podatku-dla-opp-pit-op
[vc_facebook]