czwartek, 25 kwietnia, 2024

Formalności przy przeprowadzce do Niemiec, Anglii, Norwegii

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneFormalności przy przeprowadzce do Niemiec, Anglii, Norwegii

Formalności przy przeprowadzce do Niemiec, Anglii, Norwegii

- Advertisement -

Takie kraje jak Niemcy, Anglia czy Norwegia to popularne, pośród naszych rodaków, kierunki wyprowadzki, najczęściej w poszukiwaniu lepszego życia, a więc dobrej pracy. Decydując się na dłuższy wyjazd do jednego z tych krajów warto zawczasu zatroszczyć się o szereg formalności i postaramy się zaprezentować te najważniejsze.

Na początek kilka ważnych słów o samej Norwegii, która może u niektórych budzić wątpliwości. Norwegia, w porównaniu z Wielką Brytanią oraz Niemcami, nie należy oczywiście do Unii Europejskiej, ale z drugiej strony uczestniczy w Układzie z Schengen. Dzięki temu również i w przypadku Norwegii nie musimy obawiać się kontroli granicznych, a to oznacza jednocześnie, że do wyjazdu właśnie w tym kierunku nie potrzebne nam będą paszporty.

Na początek regulujemy własne sprawy formalne w kraju

Na terenie nowego kraju zamieszkania będzie nam potrzebnych trochę dokumentów, ale zanim w ogóle się za to zabierzemy to zacznijmy od uporządkowania własnych spraw jeszcze w Polsce. To formalności związane z naszymi abonamentami i umowami, z których nie będziemy już korzystać, wizyty w urzędach, a nawet i na poczcie, aby przekierowywać wysyłki do nas. Podstawowa lista formalności do załatwienia w kraju to między innymi:

wypowiedzenie umów za gaz, prąd czy wodę
sprawdzenie umów za telefon, internet, telewizję itp. – najczęściej umów takich nie da się zerwać z dnia na dzień bez kary umownej, ale w wielu przypadkach może nam się udać dogadać z danym operatorem i chociażby przejść na najniższe opcje abonamentowe, które opłacać będziemy do końca trwania umowy albo zapłacimy całość z góry. Tutaj warto się zastanowić czy wysokość kary umownej nie będzie niższa niż opłaty za niewykorzystany abonament.
zgłoszenie naszego wyjazdu w lokalnym urzędzie – w świetle polskich przepisów wyjazd z kraju na okres powyżej 3 miesięcy powinien być zgłoszony. Na pewno warto to zrobić w sytuacji, gdy miejscem naszego obecnego meldunku jest wynajmowane mieszkanie.
wszelkie kwestie zasiłków regulujemy przed wyjazdem – osoby korzystające z różnych zasiłków oczywiście także przed wyjazdem muszą zgłosić chęć wyprowadzki i jednocześnie więc zrezygnować z należnych zasiłków. Niedopilnowanie tego może narazić nas na niepotrzebne koszty.
sprawdzamy ważność dokumentów – na tym etapie koniecznie należy sprawdzić ważność takich dokumentów jak dowód osobisty czy prawo jazdy. Jeśli jakiś dokument wkrótce się kończy warto wymienić go jeszcze przed wyprowadzką, aby później nie jechać specjalnie po to do kraju. Dobrym zwyczajem jest także zrobienie kserokopii swoich dokumentów, tak na wszelki wypadek.

Najważniejsze dokumenty do przygotowania na początek

To, jakie dokumenty będą nam potrzebne w nowym kraju, zależy w dużej mierze od tego gdzie chcemy pracować i czy w ogóle mamy zamiar się meldować na miejscu. Na pewno jednak od razu warto załatwić sobie w kraju zaświadczenie o niekaralności. Kosztuje ono tylko 30zł, a wielu pracodawców wymaga przedstawienia takiego dokumentu.

Przyda nam się także karta EKUZ, która będzie nas chroniła w razie problemów zdrowotnych czy wypadku. Karta potrzebna jest przede wszystkim na początku, gdy nie mamy jeszcze stałego zatrudnienia w nowym kraju, a więc pracodawca nie opłaca naszych składek. Wybierając się do oddziału NFZ możemy wnioskować o kartę, która będzie zapewniała nam bezpłatny dostęp do służby zdrowia nie tylko na terenie UE, ale na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym(EOG). W tym przypadku jest to istotne, gdyż Norwegia nie należy do UE, ale znajduje się w EOG, przez co i tam ochrona medyczna będzie nas obowiązywała.

Uwaga na kwestie kwalifikacji zawodowych

Wyprowadzając się do Norwegii, Anglii czy też do Niemiec zapewne chcemy podjąć tam pracę i tutaj należy być ostrożnym w przypadku niektórych zawodów. Każdy kraj inaczej podchodzi do kwestii zawodów regulowanych i może okazać się, że przed podjęciem pracy w danym zawodzie będziemy musieli potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe. Korzystając z tej prostej wyszukiwarki http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm?action=homepage można łatwo sprawdzić czy nasz zawód, w danym kraju, wymaga potwierdzenia kwalifikacji.

Sprawa jest bardzo ważna z tego powodu, że jeśli potwierdzenie kwalifikacji faktycznie będzie konieczne, to może być nam potrzebne tłumaczenie świadectw, dyplomów i wszelkich innych dokumentów, które stanowią potwierdzenie naszych kompetencji dla danego zawodu.

Kwestie meldunkowe mogą być nieco skomplikowane

Inną ważną sprawą jest nasz meldunek w nowym kraju zamieszkania. To formalność, którą najczęściej musimy załatwić jak najszybciej po przyjeździe. Zależnie od tego gdzie się wyprowadzamy, formalności meldunkowe mogą wyglądać inaczej.

Wielka Brytania – najprościej z meldunkiem jest w Anglii, gdyż tam taki obowiązek zwyczajnie nie istnieje. Musimy jedynie potwierdzić swoje miejsce zamieszkania, do czego w zupełności wystarczy ostatni rachunek za media, telefon czy internet albo umowa najmu mieszkania, bądź akt własności nieruchomości.
Niemcy – na terenie Niemiec istnieje obowiązek meldunkowy, ale jest to proces niezwykle prosty, do którego wystarczy nawet nasz polski dowód osobisty.
Norwegia – najgorzej sprawa wygląda niestety w przypadku Norwegii. W świetle przepisów mamy tylko 8 dni na zgłoszenie naszego meldunku w sytuacji, gdy chcemy zostać w kraju dłużej niż 6 miesięcy, ale to nie koniec. Aby to zrobić należy udać się do lokalnego urzędu podatkowego i poddać kontroli swój dokument tożsamości. Niestety jednak meldunku nie dostaniemy bez pełnej umowy o pracę na okres minimum 6 miesięcy. Praca na niepełny etat czy na krótszy okres nie pozwoli nam uzyskać zezwolenia na meldunek od Policji, a jest to podstawowy dokument w tym przypadku.

Kwestie formalne na pewno mogą być uciążliwe, ale jeśli nie chcemy mieć problemów to naprawdę warto zająć się nimi jeszcze przed przeprowadzką, oczywiście tym co możemy zrobić w kraju. Po drugie, należy koniecznie rozeznać się w przepisach kraju, do którego chcemy się wybrać. Podejmując pracę dowiedzmy się od razu jakie dokumenty będą potrzebne, aby uniknąć niemiłych niespodzianek już po przeprowadzce.

Wpis napisany we współpracy z Fortis ® – Przeprowadzki międzynarodowe i usługi transportowe

- Advertisment -

Służby interweniowały w dwóch zdarzeniach drogowych

Straż Pożarna brała udział w działaniach ratowniczych w dwóch poważnych zdarzeniach drogowych z dnia 24 kwietnia. Karetki przewiozły uczestników do szpitala. Dyżurny Stanowiska Kierowania Komendy...

Europejski Tydzień Szczepień 24-30 kwietnia 2024 r.

Europejski Tydzień Szczepień to inicjatywa Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Powstała w celu podkreślenia znaczenia szczepień. Niestety w ostatnich latach zauważa się coroczny spadek zaszczepionych...

Michał Kirker zapowiada otwarty dialog i współpracę na rzecz miasta

Michał Kirker, wybrany radnym najbliższej kadencji, zapowiada kontynuowanie działań na rzecz mieszkańców i miasta. Michał Kirker udzielił wywiadu naszej redakcji. Opowiada w nim o planach...