czwartek, 18 kwietnia, 2024

Zejdźcie panowie na ziemię

Strona głównaŻycie miastaZejdźcie panowie na ziemię

Zejdźcie panowie na ziemię

- Advertisement -

Nasz prezydent z charakterystyczną dumą mówił czasem, że powierzchnia Jaworzna jest porównywalna z powierzchnią Paryża. W rzeczywistości jest znacznie większa, bo Paryż ma 105,4 km2, a Jaworzno 152,2 km2.

Jeżeli zaś chodzi o liczbę ludności, to Paryż bije Jaworzno na głowę. W Paryżu mieszka ok. 2,3 mln osób, a w Jaworznie ledwie 0,093 mln, tj. 25 razy mniej. Wiadomo, Jaworzno to nie Paryż – światowa metropolia.

Choć nieraz, jak patrzę na poczynania jaworznickich władz, to mi się wydaje, że prezydent i jego świta uważa zupełnie inaczej. Prawdopodobnie przyjmują do swoich porównań tylko powierzchnię obu miast, zatem dla ludzi zadufanych w sobie czy nierozgarniętych Jaworzno jest o 150 proc. potężniejszym miastem od Paryża.

Zatem wszystkie nowinki techniczne oraz rozwiązania dotyczące światowych metropolii przenoszą albo chcą przenosić wprost do Jaworzna. Jednym z takich pomysłów jest wyeliminowanie transportu samochodowego z centrum miasta. I tu można by się z naszymi jajogłowymi zgodzić, gdyby… Gdyby w Jaworznie zamieszkiwała adekwatna ilość osób jak w Paryżu, co z prostych rachunków wynika, że musiałoby ich być 2,3 mln x 150 proc., tj. 3,8 mln jaworznian.

No… w takim przypadku priorytetem byłby transport masowy w postaci tramwaju czy metra, a ruch samochodów osobowych musiałby zostać wyeliminowany z centrum pod Galeną.

Wyeliminowany, bo gdyby każda rodzina chciała dojechać do Galeny, to zgromadziłoby się tam ok. 1 mln samochodów. Nie trzeba dużej wyobraźni, aby się zorientować, że byłoby to ponad możliwości jaworznickiego centrum.

Ale…, ale w Jaworznie zamieszkuje ok. 93 tys. osób, a przy utrzymującym się trendzie za 20 lat będzie nas ok. 80 tys. Zatem przy takiej powierzchni, łatwo można sobie wyobrazić, że za 20 lat każdy z jaworznian powinien bez większych problemów poruszać się po całym terenie miasta swoim samochodem osobowym. Jeśli do tego dodać, że samochody będą ekologiczne, np. z napędem elektrycznym, to taka wizja ma ręce i nogi.

Patrząc zatem na ostatnie koncepcje zablokowania ruchu samochodowego w centrum, zwracam się do członków jaworznickich władz – opamiętajcie się i zejdźcie na ziemię panowie.

Józef Matysik

11 KOMENTARZE

  1. Autor tego tekstu coś spożywał nieświeżego, czy palił coś nieodpowiedniego ? Gorszego gniota pełnego sarkazmu i ironii dawno na łamach tej bulwarówki nie było. Rozwinięcie wolnej myśli Silberta i rozłożenie jej na czynniki pierwsze, zastosowanie algorytmu, wyciągnięcie ułamka poza nawias pokazuje jedynie zły kierunek obrany przez autora tekstu. Bohater artykułu użył PORÓWNANIA – dwuczłonowa konstrukcja semantyczna, w której cechy przedmiotu lub zjawiska czyli tego, co porównujemy, comparandum do scharakteryzowanego w członie pierwszego słowa zostają uwydatnione przez wskazanie na jego podobieństwo do przedmiotów lub zjawisk scharakteryzowanych w członie naszego pierwszego słowa czyli (tego, do czego porównujemy, comparans). To j. polski NIE MATEMATYKA !!!

  2. to że redaktor chce dojeżdżać wszędzie samochodem to nie znaczy że nie ma być stref zamkniętych o rynek też robiliście awanturę. teoria „jaworznian powinien bez większych problemów poruszać się po całym terenie miasta swoim samochodem osobowym” nie wiem czy ją komentować …..

  3. „…gdyby każda rodzina chciała dojechać do Galeny, to zgromadziłoby się tam ok. 1 mln samochodów.” Tia, mielibyśmy ponad 3 mln mieszkańców, tylko jedną galerię handlową ale za to lokalny magazyn „CT” zamawiałyby saloniki prasowe w Paryżu, NY czy Tokio… kuszące co? Oj pogięło autora tego tekstu, jest coraz gorzej.

  4. No w sumie powierzchnię Jaworzno ma dużą w stosunku do liczby ludności, więc można sporo pól, lasów i nieużytków zagospodarować pod parkingi samochodowe… Jeśli tylko kierowcy nie będą mieli nic przeciwko, żeby na końcu podejść parę kilometrów piechotą, to ja nie widzę problemu 🙂

    Natomiast jeśli wziąć pod uwagę samo centrum miasta, to tu się okaże, że jednak tyle miejsca na samochody nie mamy. Łatwo się o tym przekonać, próbując zaparkować auto, o czym był nawet na tym portalu materiał. Tak więc w takim przypadku lepiej sprawdzą się środki transportu oszczędniej wykorzystujące przestrzeń. I całe szczęście, bo większość ludzi nie chce przebywać wśród tysięcy przejeżdżających samochodów – nawet jeśli miałyby silniki elektryczne.

    • Jeszcze co do kameralizacji centrów miast – nie jest to wcale cecha dotycząca tylko metropolii. Wystarczy wziąć byle mniejszą mieścinę z krajów, które przekonały się, czym skutkuje przepełnienie ulic samochodami, żeby zobaczyć, że często nie można tam swobodnie przejechać autem przez centrum czy zaparkować go na rynku. Bo nie starczyłoby miejsca dla wszystkich chętnych, bo duży ruch byłby uciążliwy dla mieszkańców i zagrażałby bezpieczeństwu, bo trzeba byłoby zrezygnować z deptaków czy atrakcyjnych przestrzeni publicznych.

      W Jaworznie ok. 38% gospodarstw domowych nie ma samochodu, a 85% – nie więcej niż dwa samochody. Powody są różne, ale jednym z głównych jest to, że samochody są mało ekonomicznym środkiem transportu. I to już te obecnie najczęściej używane – spalinowe, nie mówiąc już o droższych, elektrycznych. Dlatego nic nie wskazuje na to, żeby za przykładowe 20 lat każda rodzina mogła mieć samochód bez nadmiernego obciążenia dla budżetu, nie mówiąc już o osobnych samochodach dla wszystkich członków rodziny (bo nie zawsze wszyscy chcą lub mogą jechać w to samo miejsce jednocześnie).

      Zresztą Grunwaldzka ma być zamknięta dla samochodów jeszcze w tym roku, a nie za 20 lat, dzięki czemu już wkrótce ludzie przebywający w okolicach Galeny będą mogli odetchnąć od hałasu i spalin.

      • User1 ma być tylko zamknięty odcinek i to nawet ten gdzie nie ma żadnego budynku mieszkalnego. Pozostała część Grunwaldzkiej wciąż będzie dopuszczona do ruchu. Ciekawe, że na etapie planowania „Miasto twarzą do autostrady” nie brano pod uwagę „miasta nie dla samochodów”. Rynek miał być całkowicie wyłączony z ruchu i nie miało być na nim przystanku autobusowego. Cała koncepcja się posypała skoro przez rynek i tak przewija się sporo samochodów i jest hałas. Przecież mogło być tak pięknie, przystanek na ul. Królowej Jadwigi i zamknięta Mickiewicza w całości jako spacerniak… Skoro jednak ma być „miasto dla mieszkańców” to dlaczego na Plantach chcą alejki asfaltowe? Bo jakoś argument, że ma być dla rolkarzy mnie nie przekonuje. W końcu rolkarze będą mieć drogi dla rowerów także.
        Jeżeli się chce mieć mniej samochodów trzeba zachęcić ludzi do korzystania z alternatywnej komunikacji. Skoro nagle dało się zejść z biletu 24 godzinnego o 50% to może ceny biletów są za wysokie? Zanim nie powstaną velostrady to podróż rowerem też nie będzie zachęcająca.

        • Grunwaldzka będzie zamknięta w miejscu, gdzie będzie dużo ludzi chodzących do Galeny. Dzięki temu piesi zyskają swobodne dojście i nie będzie potrzeby budowy przejścia podziemnego, jak niektórzy proponują. Również autobusy zyskają szybszy przejazd, bo nie będą musiały stać za blokującymi ruch samochodami.

          Co do rynku – zgadzam się, teraz po przebudowie Kr. Jadwigi ruch aut z Mickiewicza powinien być skierowany w znacznie większej części na tą ulicę. Pytanie, czy urzędnicy zamierzają wprowadzić odpowiednią organizację ruchu?

          Komunikacja miejska ma wiele poważnych wad, choć raczej ceny biletów nie są już jedną z nich. Niestety, ale obecna częstotliwość kursów czy komfort jazdy w godzinach szczytu (szczególnie na liniach międzymiastowych) dla wielu ludzi są nie do zaakceptowania.

          Infrastruktura rowerowa – są wprawdzie wielkie plany typu velostrada, ale przebudowa Kr. Jadwigi niestety pokazuje, że umożliwienie rowerzystom przejazdu od początku do końca ulicy po drogach czy pasach rowerowych (o skręcaniu w drogi poprzeczne czy parkowaniu roweru nie wspomnę) niestety przerasta możliwości miasta. A w planach takich kwiatków jest więcej.

          • User1 by piesi mogli dojść do tego miejsca mają parę razy „pod górkę”. Z kierunku Podwala będą przechodzić przez ruchliwą Kr. Jadwigi, wciąż zostanie Mickiewicza i Grunwaldzka. Od strony OTK będzie ruchliwa Rzemieślnicza i Matejki.
            Czy warto zamykać skrawek? Korki nie są ze względu na pieszych.

- Advertisment -

Borys Budka w reakcji na manipulacje Pawła Silberta z wizytą na JOG

Minister Aktywów Państwowych odpowiedział ostro na wpis internetowy Pawła Silberta na temat przyszłości projektu budowy fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. Borys Budka ostro skomentował wpis...

XVIII Zlot Food Trucków na Rynku w Jaworznie już w ten weekend

Zapraszamy serdecznie wszystkich mieszkańców i gości na kolejny Zlot Food Trucków, który odbędzie się na jaworznickim Rynku! Nie przegapcie okazji, aby cieszyć się wspólnym...

Podpisano umowę na budowę obwodnicy Bukowna i przebudowę drogi do Jaworzna

Umowa dotycząca remontu drogi do Jaworzna oraz budowę obwodnicy Bukowna została podpisana w Starostwie Powiatowym w Olkuszu. Największa inwestycja w historii powiatu olkuskiego obejmuje między...