Są pewne usługi, które będą ludziom potrzebne zawsze. Jako przykład można podać usługi, jakie oferuje zakład pogrzebowy. Śmierć i pochówek jest bowiem czymś, co naturalnie wpisane jest w nasze życie, a w Polsce odnotowuje się dużą umieralność.

Przy zakładaniu firmy pogrzebowej niepotrzebne są żadne dodatkowe zezwolenia czy koncesje. Osobie, która się zdecydują na prowadzenie takiej działalności, wystarczy więc zwykły wpis o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Poznaj konkurencję

Zanim jednak wdrożymy nasz plan w życie, warto zorientować się, jak działa konkurencja. Może się bowiem okazać, że lepiej jest otworzyć firmę w sąsiedniej miejscowości, w której nie ma jeszcze zakładu pogrzebowego, niż skupiać się tylko na ciągłej walce o klientów w tym samym mieście. W tej branży przydatne mogą okazać się również statystyki umieralności, o które można poprosić w Urzędzie Stanu Cywilnego. Wiedząc, co do zaoferowania ma konkurencja, warto zaproponować przyszłym klientom usługi, których nie znajdą w innym zakładzie pogrzebowym.

Miejsce i wyposażenie

Nie bez znaczenia jest umiejscowienie zakładu – najlepszą lokalizacją jest oczywiście miejsce nieopodal cmentarza lub Urzędu Stanu Cywilnego. W samej siedzibie firmy powinno znaleźć się biuro, pomieszczenia, w których będą wystawione trumny, oraz miejsce przeznaczone na zaplecze socjalne. Kolejna decyzja dotyczy zakupu karawanu. Aby móc z niego korzystać, należy uzyskać specjalny atest sanitarny z sanepidu. Podstawowe wyposażenie zakładu pogrzebowego to oczywiście trumny, których koszt waha się średnio od 300 zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Nie można również zapomnieć o dostępie do chłodni oraz katafalku, który przyda się podczas ceremonii pogrzebowych.

A dlaczego by nie spróbować za granicą?

Zakład pogrzebowy to na tyle uniwersalna działalność, że można ją otworzyć praktycznie w każdym zakątku świata. Na stronie 121130210 www.londonlowcostfuneral.com możemy zapoznać się z przykładem tego typu działalności. Założenie własnego interesu, np. właśnie w Wielkiej Brytanii, nie jest trudne i biorąc pod uwagę znikome koszty, jakie ponosi się z tytułu jego prowadzeniea – bardzo kuszące. Dlatego Polacy chętnie decydują się na ten krok. Pod koniec 2014 r. Bank Światowy i PwC opublikowali raport „Paying Taxes 2015”, z którego wynika, że Polska znajduje się na 87 miejscu pod względem przyjazności podatkowej, a Anglia – na 16. Uśredniając, polski biznesman płaci 18 różnych podatków, a brytyjski – tylko 8. Za wyborem UK często przemawiają też polskie opłaty ZUS-owskie. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie np. LTD, czyli firmy na kształt polskiej spółki z o.o., i zatrudnimy się jako dyrektor z najniższym wynagrodzeniem, to wówczas unikniemy płacenia składek na ubezpieczenie emerytalne i społeczne (źródło: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/coraz-wiecej-polakow-zaklada-firme-w-wielkiej-brytanii-po-co/tbntw).

Oprócz tego, by wiedzieć, czym się kierować przy wyborze lokalizacji, oraz wyrobić sobie ogólną znajomość branży, trzeba również pamiętać, że jest to biznes bardzo specyficzny, wymagający bardzo wysokiego poziomu empatii w stosunku do klientów. Osoby, które tracą kogoś najbliższego, po przekroczeniu progu zakładu powinny mieć poczucie, że tu na pewno szanuje się pamięć o zmarłych. Dlatego tak ważna jest kultura osobista i wyważone słownictwo, zwłaszcza gdy podczas ustaleń związanych z pogrzebem ma się do czynienia z rozżaloną lub wręcz agresywną rodziną zmarłego.

- REKLAMA -
UDOSTĘPNIJ