środa, 24 kwietnia, 2024

MTdA Etap VII Cezarówka – Utrwalanie istniejących niedogodności? (list)

Strona głównaDzielniceMTdA Etap VII Cezarówka - Utrwalanie istniejących niedogodności? (list)

MTdA Etap VII Cezarówka – Utrwalanie istniejących niedogodności? (list)

- Advertisement -

Gdy pojawiły się informacje o kolejnym etapie MtdA pomiędzy Byczyną, a Cezarówką, mieszkańcy nie ukrywali zadowolenia. Po analizie zakresu prac niektórzy z nich są niezadowoleni.

Mowa tu o niebezpiecznym odcinku pomiędzy Cezarówką, tuż przy węźle autostradowym, do miejsca gdzie powstało nowe skrzyżowanie do szybu Grzegorz. W tym miejscu nie ma pobocza, a przejścia dla pieszych są niebezpieczne. Na tym fragmencie drogi krajowej w rejonie przejść jest ograniczenie prędkości do 50km/h, jednak nie jest ono respektowane przez kierowców.

Pan Bartłomiej Dubiel wystosował do nas list w którym nie ukrywa swojego rozgoryczenia. Skoro miasto chce szybko wydać pieniądze na remont to niech zrobi to dobrze – sugeruje. Zakres o którym mowa w przetargu go nie satysfakcjonuje, nie powstają tam nowe ciągi pieszych ani nie zwiększy się bezpieczeństwo na przejściach.

Po remoncie zapewne tak zostanie tutaj już na lata.

Pan Bartłomiej interweniował w wielu miejscach, u radnej z dzielnicy oraz w wydziale inwestycji. Ten odpisał mu na jego wątpliwości, że wykonawca weźmie pod uwagę zwiększenie bezpieczeństwa w tym miejscu.

Dziś nie udało nam się skontaktować z naczelnikiem wydziału inwestycji aby ten rozwinął wcześniejszą myśl. Na czym miałyby te zmiany polegać skoro przetarg jest już rozpisany.

Do tematu powrócimy po kontakcie z wydziałem inwestycji, a na portalu jaw.pl prezentujemy w całości list od Pana Bartłomieja Dubiela.

 

——————–

Szanowni Państwo!

W związku z ogłoszeniem przetargu na przebudowę DK79 w naszym mieście, chciałem podzielić się poniższymi uwagami.

26 czerwca na stronie Biuletynu Informacji Publicznej naszego miasta (http://bip.jaworzno.pl/Article/get/id,27301.html) pojawiło się ogłoszenie o przetargu Przebudowa Drogi Krajowej nr 79 w Jaworznie Miasto Twarzą do Autostrady, Etap VII Cezarówka. Inwestycje realizowane w ramach MTdA od lat poprawiają komfort poruszania się zmotoryzowanych i poprawiają bezpieczeństwo pieszych na naszych drogach. Jednak MTdA Etap VII Cezarówka przypomina raczej remont utrwalający istniejące niedogodności, niż przebudowę Drogi Krajowej nr 79. Rozumiem, że po otrzymaniu dotacji na przebudowę ul. Krakowskiej w Borach w mieście pojawiły się środki na inwestycje drogowe które trzeba wydać do końca bieżącego roku. Niestety, zaproponowany projekt nie realizuje głównego celu MTdA, jakim jest zapewnienie szybkiego i bezpiecznego przejazdu przez miasto.

W ramach przebudowy nie jest przenoszony wlot ul. Cezarówka Dolna na skrzyżowanie z drogą do szybu Grzegorz, jak było przewidziane w planie zagospodarowania, co miało zapewnić na DK79 odstęp między skrzyżowaniami odpowiedni dla drogi tej klasy. Skrzyżowanie ul. Cezarówka Dolna i ul. Krakowskiej, jakie otrzymujemy po przebudowie, w niczym nie przypomina tego zbudowanego dla drogi dojazdowej do szybu, np. brak jest pasa pozwalającego skręcić na Cezarówkę bez blokowania ruchu na ul. Krakowskiej.

Brak jest nowych elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych na obu przejściach przez Krakowską, np. pulsujących żółtych świateł oraz wysp na osi jezdni, bezpiecznie dzielących przejście na 2 etapy. Dobrze byłoby wdrożyć rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i pozwalające na rezygnację z dwóch ograniczeń do 50 km/h. Cały odcinek można by wtedy pokonać płynnie, z prędkością 70 km/h, bez konieczności dwukrotnego zwalniania do 50 km/h.

Brak jest chodnika między przystankami Cezarówka Dolna i Cezarówka Dolna Autostrada, nawet wzdłuż istniejącej zabudowy. Przystanek Cezarówka Dolna Autostrada przestaje być obsługiwany po godzinie osiemnastej (od ostatniego przejazdu autobusu linii A). W godzinach wieczornych można korzystać z przystanku linii 350 Cezarówka Dolna który jest lepiej obsługiwany, ale nie ma z niego bezpiecznego dojścia do domów znajdujących się bliżej autostrady. O istniejącym na co dzień ruchu pieszych wzdłuż DK79 na tym odcinku świadczy wydeptana w trawie ścieżka. Tak intensywny ruch pieszych, szczególnie po zmroku, znacząco obniża bezpieczeństwo przejazdu.

Budowa ośmiusetmetrowego odcinka drogi dla rowerów i pieszych byłaby rozwiązaniem pozwalającym na skomunikowanie grupy domów stojących przy autostradzie z pozostałą częścią dzielnicy. Rozwiązania proponowane w projekcie przebudowy utrwalają izolację tych nieruchomości. Już w obecnym stanie stanowią one pewną enklawę, niedostępną ani dla pieszych ani dla rowerzystów. Mieszkańcy, aby dostać się do sklepu, muszą korzystać z samochodu, włączając się do ruchu na DK79, po czym zjechać z niej po pokonaniu około kilometra. Dzieci mają również utrudniony dojazd do szkoły ze względu na brak możliwości poruszania się rowerem.

Poprowadzenie drogi dla rowerów i pieszych wzdłuż Drogi Krajowej nr 79 na odcinku ok. 800m, a także wybudowanie wysepek na przejściach dla pieszych, znakomicie poprawiłoby warunki życia tamtejszych mieszkańców oraz bezpieczeństwo ruchu tranzytowego na omawianym odcinku. Wdrożenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na przejściach oraz izolujących ruch pieszych i rowerów zmniejsza prawdopodobieństwo potrącenia pieszego przez któregoś z mieszkańców naszego miasta zmierzającego do węzła na autostradzie A4 w stronę Krakowa.

Konieczność szybkiego wydawania środków budżetowych nie może powodować rezygnacji z podstawowych założeń programu MTdA. Nie może też odbywać się kosztem bezpieczeństwa mieszkańców miasta (zarówno tych mieszkających w danej dzielnicy jak i tych przejeżdżających przez nią).

To już wszystkie moje uwagi. W załączniku przesyłam plan omawianego odcinka DK79. Jeśli będą

Pozdrawiam,

Bartłomiej Dubiel

—–

Aktualizacja:

Grzegorz Cyran naczelnik wydziału inwestycji poinformował nas, że jest szansa aby sytuacja na przejściach się zmieniła. Wnioski co do budowy ciągu pieszych są możliwe do zrealizowania – Materiał wyłożony do programu przetargowego w postaci programu funkcjonalno-użytkowego umożliwi wykonawcy robót stworzenie dokumentacji wykonawczej która umożliwi spełnienie próśb mieszkańców. – dodaje Grzegorz Cyran.

18 KOMENTARZE

  1. No wreszcie sensowna krytyka projektu drogowego na jaw.pl. Co się stało? A no tak – zbieżność imienia i nazwiska autora listu z nickiem jednego z użytkowników Skyscrapercity pewnie nie jest przypadkowa 😉
    Powiedzmy sobie szczerze – chyba żadne miasto nie projektuje inwestycji perfekcyjnie w 100%. Ale jak widać, jaworzniccy urzędnicy realizują wnioski mieszkańców, nawet jeśli dowodzą one braków w PFU. Tylko to musi być krytyka, a nie krytykanctwo.

  2. User1. Znowu zaczynasz filozofować. Ruch na DK 79 przez Jaworzno to efekt kilkuletniej reklamy „Przez Jaworzno przejedziesz szybciej jak austrodą A 4”. To wybitny urzędnik urzędu miasta Tomasz od lat prowadzi taką promocję miasta. I proszę mi nie wmawiać, że dzięki temu dostajemy pieniądze na modernizacje tej drogi. DK 79 z Trzebini do Krakowa zmodernizowano kompleksowo bardzo dawno temu i nikt nie używał takich bzdurnych haseł. Estakada nad Byczyną to marzenie kierowców uciekających przed bramkami na A 4.

    • Pokaż mi jakieś „materiały promocyjne” z tej „prowadzonej od lat kampanii reklamowej”, bo coś nie przypominam sobie.

      Na estakadzie na pewno skorzystaliby kierowcy, ale miasto nie będzie robić dla nich takich udogodnień wbrew mieszkańcom Byczyny. Muszą się zdecydować – czy warto poświęcić działki pod budowę estakady, co umożliwiłoby kameralizację obecnego śladu DK79 (obecnie są tam przekroczone normy hałasu) i zlikwidowałoby problem „podzielenia dzielnicy na pół”.

    • Czy masz dziecko, które musi przejść dwa razy dziennie, przez drogę, przez którą przejeżdża setki, jeśli nie tysiące, samochodów dziennie?
      Czy zawsze wiesz, że gdy zapali się czerwone, to możesz spokojnie wejść na jezdnię i jesteś pewien, że ciężarówka pędząca nawet 50 km/h , wyhamuje?
      Czy skręcałeś kiedyś w lewo, zatrzymując się przy osi jezdni i widziałeś pędzące auto we wstecznym lusterku, które nagle gwałtownie zaczyna hamować, bo Ty zamiast jechać stoisz?
      (info dla nie-Byczyniaków: pkt 1. i 2 przejście dla pieszych w linii Korczyńskiego – Gwardzistów, pkt 3. skręt w Rapackiego /tam gdzie często „suszą”)

  3. Art Twoja krytyka jest już żałosna i dziecinna. A gdzież to i jaką drogą podzielono OTK na pół???? Bo mnie się wydaje że OTK kończy się na TŚ. Dolna część Matejki to nie OTK, dolna część Chopina to nie OTK, a za ekranami jest już Pszczelnik. Chłopie czy lepiej było jak DK przecinała na pół rynek? jak tysiące aut leciało Grunwaldzką???? Twoja krytyka sięgnęła chyba zenitu.

    Marku. Pieniądze na przebudowę/budowę DK dostajemy zapewne dzięki dobrym projektom drogowym. Czy uważasz że nawet jak by „Tomasz” nie wspomniał o lepszym i szybszym przejeździe przez Jaworzno to kierowcy nie zauważyli by nowych dróg? nie korzystali by z nich? nie doszli by do wniosku że można zaoszczędzić na bramkach. No nie żartuj. Czy Ty jadąc np do Zakopanego jedziesz przez centrum Krakowa czy korzystasz z obwodnicy? bo jest i wiadomo o niej? Te TIRY i samochody jadące przez Jaworzno na Katowice i tak nie jadą przez centrum tylko Obwodnicą Południową czyli bokiem miasta. A nawiasem mówiąc masz pretensje ze te drogi powstały, miały zostać nie zbudowane żeby tych aut nie było a DK dalej miała iść przez centrum miasta?
    Zauważ że DK w Jaworznie remontuje miasto za swoje i ewentualnie dostaną dotację. DK między Trzebinią a Krakowem remontowała GDDKiA za pieniądze budżetowe. To taka mała różnica ze ani Trzebinia ani Wola Filipowska ani Krzeszowice itd nie wydały na to złotówki. Jaworzno pewnie też by tak chciało. Gdyby nie dotacja z kasy miasta trzeba by wydać na Bory 18 mln/

    • Janusz66 Pszczelnik jest bardziej w stronę Leopoldu to po pierwsze. Nie wiem skąd ci się wzięło tysiące aut, ale dzisiaj pomimo wspaniałej obwodnicy centrum jest zakorkowane w godzinach popołudniowych. To pewnie te setki, które się nie zmieściły na obwodnicy. Jak się buduje obwodnicę to ruch wyprowadza się z centrum, a nie robi alternatywę drogi w centrum, robiąc przy tym ślepe drogi. Tak zrobiono z Chopina bo było prościej, a teraz planuje się ektakady dla rowerzystów, tunele po obwodnicami. Po uruchomieniu Galeny ruch zostanie przerzucony właśnie na OTK, więc mi nie gadaj, że nie przetnie na pół.

  4. Janusz66, Do Nowego Sącza, bo tam jeżdźę jadę przez centrum Krakowa bo jest szybciej. Już to kilka razy sprawdziłem.
    To, że Jaworzno nie potrafi, to nie mój problem. Niech zapytają jak to się robi w Trzebini.

  5. Dlaczego zawsze słychać hejterów: że droga w Jaworznie jednojezdniowa, że korki, że światła. Ale proszę przejechać się dla porównania tą nieszczęsną DK 79 w obie strony do Katowic i do Krakowa. I napisać co się tam zmieniło i gdzie od lat 70 XX w.

  6. Art. Gwoli ścisłości teren pomiędzy Pszczelnikiem a Starą Hutą potocznie nazywano Szelonką a za dawnego PRLu należał pod Jeleń.
    A to Grunwaldzką kiedy nie było TŚ nie jeździło kilka tysięcy samochodów na dobę, kiedy Grunwaldzka była DK a nawet więcej? Ciekawe. Przez rynek nie jeździło kilka tyś. przecinając rynek na pół? Dopiero pisałeś ze to TŚ przecięła OTK na pół. Teraz piszesz że istniejąca od ponad 30 lat Rzemieślnicza przetnie OTK na pół przez to że pojawi się tam więcej samochodów. najlepiej nic nie robić nie budować nie łączyć bo Tobie się to nie podoba. Najlepiej było pozostać z drogami z przed 10 lat. Choć samochodów przybyło niemiłosiernie to w/g Twojej filozofii było by luźniej i lepiej.
    A obwodnica Południowa też przebiega przez centrum? O co Chodzi? Przecież tranzyt który leci na Katowice a nie zatrzymuje się w mieście leci od JP II do Martyniaków!!!! to jest centrum miasta?
    Jedna ślepa Chopina to znów dla Ciebie DROGI. Lepiej było zrobić co 200 m skrzyżowanie? I co byś wtedy napisał? A jakie znaczenie ma droga Chopina w skali miasta? Tak daleko jest z górnego czy dolnego odcinka żeby dojechać do TŚ. Z dolnego odcinka nawet lepiej dojechać do O PŁD na K-CE i K-ÓW.
    Czytając Twoje argumenty ręce opadają.
    Rozumiem ze nie lubisz rowerzystów skoro chcesz ich wpuścić na główne skrzyżowania TŚ skoro masz coś przeciwko tunelowi czy estakadzie aby rowerzysta, rolkarz czy spacerowicz dotarł np z Podłęża do galerii bezkolizyjnie. Tzn nie przechodząc przez skrzyżowania po pasach, światłach etc
    Cały świat tak robi, wychodzi na przeciw rowerom, pieszym. W Jaworznie ma być inaczej bo to ekstrawagancja. Prawda.

  7. Marku. Czy do Zakopanego też? do Tarnowa też? czy do Wrocławia też pojedziesz zwykłą drogą czy autostradą? bo podajesz tylko jeden przykład.
    Marku upierasz się tej Trzebini a ja Ci tłumaczę że Trzebinia na przebudowę DK 79 nie wydała ani złotówki. Tą drogę przebudowała GDDKiA z pieniędzy budżetu państwa. Trzebinia nie jest miastem na prawach powiatu. Jaworzna jako miasto na prawach powiatu musi utrzymywać, remontować, przebudowywać DK w granicy miasta z własnych miejskich pieniędzy, chyba że otrzyma jakąś dotację. To taka różnica, przez Ciebie niezauważalna. A czego miasto nie potrafi? Przecież prawie całą DK w Jaworznie (nowe i stare odcinki) miasto robi z dotacji z wkładem własnym. Bo tak stanowi prawo.

- Advertisment -

Uśmiechnięty Sebastian Kuś oddelegowany na badania psychiatryczne

Przed Sądem Rejonowym w Chrzanowie odbyła się 24 kwietnia 2024 roku kolejna rozprawa Sebastiana Kusia, która wedle wcześniejszych zapowiedzi sądu miała zakończyć jego 5-letni...

Jaworznicka szkoła muzyczna zaprasza na Dzień Otwarty

Jaworznicka Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz zaprasza wszystkich kandydatów wraz z rodzicami na Dzień Otwarty. Wydarzenie odbędzie się we czwartek 25 kwietnia,...

Turniej Boccia na Hali MCKiS

Na hali Widowiskowo-Sportowej MCKiS w Jaworznie odbył się Integracyjny Turniej Boccia. Jego organizatorami byli Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym ,,Ratownik Górniczy”, SP nr 7 w...