sobota, 20 kwietnia, 2024

Nowoszczakowska: Polityka czy urbanizacja

Strona głównaDzielniceNowoszczakowska: Polityka czy urbanizacja

Nowoszczakowska: Polityka czy urbanizacja

- Advertisement -

Przyjęto Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Jaworzna, który daje zielone światło do dyskusji nad kształtem nowego odcinka ulicy nazwanej roboczo Nowoszczakowską.

Mieszkańcy ulicy Szczakowskiej, od lat domagali się rozwiązania ich problemów związanych z dużym natężeniem ruchu. Mieszkanie w sąsiedztwie tak ruchliwej ulicy jest dla nich przekleństwem. W minionym roku sprawa remontu Szczkowskiej stała się kartą w wyborczej grze polityków. Stało się to za sprawa zmarnowanej okazji do jej remontu. Pieniądze na ten cel przez złe planowanie remontu nie zostały wykorzystane.

Dziś są nowe propozycje rozwiązania problemów. Przyjęte studium daje możliwości wybudowania nowego odcinka drogi, która ma przejąc ruch tranzytowy odciążając newralgiczny odcinek ul. Szczakowskiej.

Rozwiązanie na dzisiaj wydaje się nadmiarowe. Plany budowy estakady, na ulicy Katowickiej na wysokości byłej kopalni „Jan Kanty”, czy budowa dużego ronda na ulicy Szczakowskiej na wysokości Długoszyna wydaje się ekstrawagancją, która zaspokaja dużym kosztem finansowym interes kilkunastu mieszkańców.

Gdzie zatem znajdują się punkty sporne? Aktualnie działkowcy, posiadający swoje ogródki w miejscu, które ma graniczyć z Nowoszczakowską, są zaniepokojeni. Aktualnie graniczą z leśną oaza spokoju, a w przyszłości ma oddzielać ich od lasu ulica i bariera energochłonna. Nie chcą się na to zgodzić.

Brak zdecydowanego stanowiska władz miasta, które wyznaczałoby kierunki rozwoju infrastruktury, powoduje zaniepokojenie wśród mieszkańców. Czy to po raz kolejny będą przebudowywane dopiero co skończone fragmenty dróg? Czy po kolejnych rozmowach z mieszkańcami, będą wprowadzane nowe rozwiązania? Na wiele pytań brakuje jasnych odpowiedzi.

Wszystkie strony chcą konsultacji i rozmów, ale do tej pory konkretne całościowe rozwiązania nie są znane.

W tak rzeczowych dyskusjach zbyt duża rolę zaczyna odgrywać polityka i to w małomiasteczkowym wykonaniu. Swoich nerwów nie potrafił opanować na ostatniej sesji Dariusz Starzycki, który czynił polityczne przytyki opozycji, nie potrafiąc merytorycznie odpowiedzieć na jej i nasze pytania.

Na ta sprawę inne światło rzuca naczelnik wydziału urbanistyki Teobald Jałyński, który przekonuje, że ten odcinek musi być traktowany jako część obwodnicy północnej, która w aktualnej kadencji ma szanse na zakończenie. Nowe połączenie drogowe, dopiero po wybudowaniu całości, będzie spełniać swoje funkcje i skomunikuje nowe tereny mieszkaniowe w Jaworznie.

[vc_facebook type=”standard”]

37 KOMENTARZE

    • Pan Starzycki twierdzi, że ma tam popleczników w środowisku działkowym;-) Hmmm, oby nie uciekali z tych działek razem z nimi? Ponad 20 lat temu ludzie zaczęli zagospodarowywać hałdę post-kopalnianą – dzisiaj to zostaje nazywane ogrodem, miejscem wypoczynku i enklawą. Wygląda na to, ze ludzie którzy sami nic w życiu nie zrobili p.Silbert z p. Starzyckim próbują tą ich ciężką pracę obrócić w niwecz?!

      Wypowiedź rzeczywiście godna v-ce prezydenta miasta;-)

  1. Mnie to się raczej wydaje, że to PO przed nadchodzącymi wyborami i odpływem elektoratu próbuje wywoływać wojnę w mieście. Jątrzenie wśród działkowców i napuszczanie na Starzyckiego z PiS to jeden z elementów tej wojenki. Pan prezes ogrodów to nie startował z list PO czasem? I jaki wynik?? 😉

    • Nawet jakby z List Twojego Ruchu startowal to w tej sprawie nie ma to znaczenia, a dla Twojej wiadomosci Prezes dzialek nie jest odosobniony w takim podejściu do sprawy bo takie samo zdanie mają mieszkańcy osiedla stalego, ktorym zamiast sportowych/rekreacyjnych atrakcji w parku planuje się budować obwodnice..wszyscy dzialkowcy poza tym jednym jedynym…mieszkańcy Ul. Szczakowskiej i okolic planowanego ronda na chropaczowce…a zwolennicy pomyslu obwodnicy poza oskarzaniem wszyztkich o grę polityczną pokazują tylko tyle, że z merytorycznymi argumentami mają kłopot. .a odpowiedzieć coś na zgodny glos tylu grup spolecznych trzeba..nawet jak nie ma to nic wspólnego ze sprawą co nie? Ciekawe tylko kiedy magistrat odpowie mieszkańcom na zapytania w sprawie obwodnicy bo jakby cisza z ich strony….??

  2. Estakada nie jest „ekstrawagancją, która zaspokaja dużym kosztem finansowym interes kilkunastu mieszkańców”. Jest potrzebna dla tego, że relacja skrętu w lewo na skrzyżowaniu jednopoziomowym miałaby za małą przepustowość. Co widać na obecnym skrzyżowaniu ze Szczakowską. Jakakolwiek obwodnica „poza miastem” nie rozwiązałaby tego problemu.

    Planowane rondo na Niedzieliskach jak na 5-wlotowe ma bardzo małe rozmiary, pewnie wręcz minimalne.

    Czy dla tych chodzących od strony OST będą robić estakady? Nie – tunel w jednym miejscu i sygnalizację w drugim.

    Argument o „próbie skłócania mieszkańców” przez wydawanie środków na jedną inwestycję zamiast na drugą jest absurdalny. Jak byśmy mieli nieograniczoną ilość pieniędzy, to by można było je wydawać na co komu się podoba, wszyscy byliby szczęśliwi i nie byłoby powodów do kłótni…

    • Ale fakt, ze ktoś chce działać sklocajac innych nie oznacza, że ci ktorzy mieli to sie kłócą. ..odnośnie pieniędzy to miasto ich nie ma…zamierza tą nowo wymyslona inwestycje z nowo zaciągniętego kredytu sfinansować..ktory m.in. Ty bedziesz spłacać. A za obwodnice z sygnalizacją co kawałek juz dziekujemy bo takie już mamy…i raczej nie są funkcjonalne…

      • Koszt obsługi kredytu – mniej niż 20% – to niewiele w porównaniu do dofinansowań, które mamy szansę dzięki niemu zyskać, a które wynoszą czasem ponad 80% wkładu własnego. Jestem za zaciąganiem kolejnych kredytów przez miasto, jeśli tylko możemy więcej na nim zyskać niż stracić (m. in. ja i Ty 🙂 ).

        • A z jakiego źródła to dofinansowanie ma zostać przyznane. ?UM i Radni mówią, że cala ta inwestycja bedzie sfinansowana z kredytu a z tego co wiem to żaden kredyt nie jest dofinansowaniem..no ale może Ty wiesz lepiej…

  3. Usew1 i jego pryncypałowie liczyli, ze ta obwodnica skłóci i rzuci przeciw sobie mieszkańców Szczakowskiej z właścicielami działek. Niech liczą dalej nie mam nic przeciwko, wręcz jestem za:-))

    Z kim ty się facet chcesz mierzyć?! Raz wcześniej pomyśl nim zrobisz!

  4. Nie wiem po co ta obwodnica? Żeby się pochwalić inwestycją ???
    Niech lepiej odblokują dzielnicę Dąbrowa Narodowa, bo świra można dostać jeżdżąc przez to chore pseudoskrzyżowanie. A obwodnica chorego skrzyżowania, czyli ulica Elektryków już się powoli korkuje …

    • Nie wiesz po co ta obwodnica??? To zapraszam na Szczakowską. Szczególnie w dni robocze, od 5 rano huk samochodów osobowych, ciężarówek, kontenerów. Przez cały dzień ogromny ruch samochodów, a wieczorami, kiedy samochodów osobowych jest mniej ciężarówki, z kórych żadna nie jedzie 40 na godzinę jak powinna. W nocy bywa ciszej , ale też nie zawsze.

      • @Caroll
        'Przez cały dzień ogromny ruch samochodów, a wieczorami, kiedy samochodów osobowych jest mniej ciężarówki, z kórych żadna nie jedzie 40 na godzinę’

        Pytam a czyja to wina?!
        Byłem na komisji gospodarki na której p. Toszaz rozżaleniem stwierdził, ze Jaworzno jest tranzytem dla samochodów ciężarowych. Zaniemówiłem z wrażenia:-))
        Pamiętam jak ten pan zachęcał kierowców z całej Polski by omijając bramki przejeżdżali przez Jaworzno..
        Najprawdopodobniej nie da się tam spowolnić ruch, bo ktoś zamiast ronda zaprojektował idiotyczne skrzyżowanie?! A może po prostu władza boi się narazić kierowcom i ustawić na Szczakowskiej radar. Więc czyja to wina?!

    • Ten problem też będzie rozwiązany – przez budowę dodatkowego wylotu z OST. Koncepcja tej drogi powstała już dawno, ale początkowo została porzucona. A wiesz dlaczego? Z powodu ludzi protestujących przeciwko budowie drogi osiedlowej w pobliżu parku na OST…

  5. Dyskusja powinna się toczyć nie czy nowa droga powinna powstać bo powinna, tylko jak nową drogę zabezpieczyć przed generowaniem hałasu żeby mieszkańcy odetchnęli z ulgą dostając od ulicy Wiejskiej kameralną ulicę a działkowcy nie byli narażeni na nadmierny hałas. Niestety z całym szacunkiem ale dom jest większą wartością niż działka. Przecież dzisiaj są metody techniczne do ochrony przed hałasem (ekrany, wały ziemne, odpowiednia roślinność, drzewa, krzewy, cichy asfalt który może być zastosowany na długości działek, podwyższona prędkość przy której silnik ciszej pracuje itd) Remont samej Szczakowskiej nic nie da bo ruch nie zmaleje a może wzrosnąć. Redakcja zarzuca znów ekstrawagancję w budowie. Ale jak się okaże że za 3 lata trzeba będzie postawić estakadę czy rondo to napisze że można było zrobić to od razu a nie przebudowywać kolejny raz wydając powtórnie pieniądze jak to było z rondami przy Bodzio i Matejki. Zresztą od strony Katowic jak zrobić zjazd w Nowoszczakowską na zakręcie drogi? Kolejne skrzyżowanie i światła? To był by dramat. Zresztą ta droga ma się nie kończyć na rondzie przy Górnośląskiej tylko biec przez pola do ronda przy Geosferze komunikując przyszłe tereny pod budownictwo mieszkaniowe.

    Maksimusie co ma skrzyżowanie czy rondo na Grunwaldzkiej do przelotowej prędkości na Szczakowskiej? bo problem dotyczy Szczakowskiej a nie DK. Dobrze wiesz też że podczas remontu DK nie można było zrobić ronda bo nie pozwalały na to przepisy. Rond dwupasmowych nie wolno było już budować tylko turbinowe. A to oznacza że z lewego pasa jedziemy prosto a z prawego tylko w prawo. Korki w tym miejscu jeszcze większe niż obecnie.

    • Obecnie tak przejmujesz się kosztami,a gdzie byłeś jak stawiano wiadukt nad obwodnicą, wywalając w błoto kasę na kilkanaście milionów złotych. Nawet na ten temat wypowiadali się w TYN Turbo jako absurd drogowy.

      • Gdzie napisałem że przejmuje się kosztami? Miałem na myśli redaktorów z CT. Jeśli trzeba wybudować estakadę, ślimak czy tunel żeby to miało ręce i nogi i nie trzeba było poprawiać za 3 lata to trzeba ponieść koszty i tyle. Budując ODN trzeba było wybudować wiadukt bo to była jedna z linii dostawy węgla na elektrownię. Tak wiem że na nie całe 2 lata. Wiadukt kosztował chyba poniżej 8 milionów.

      • Tak to jest, jak dziennikarze wymyślą coś po swojemu, zamiast zasięgnąć informacji z różnych źródeł (bo tak pewnie było w tym przypadku).

        Ten wiadukt służył przez kilka lat elektrowni, ale teraz umożliwia bezkolizyjne połączenie kolejowe ze strefami przemysłowymi przy obwodnicy DN. Nie tutaj był czasem artykuł narzekający na to, że w Jaworznie „nie ma inwestycji”?

    • może warto poszukać kompromisu by kosztem innych nie szkodzić drugim jak ostatnio się w Jaworznie utarło. Tak jest z pomysłem zamknięcia części Grunwaldzkiej i poprowadzenia ruchu Rzemieślniczą i teraz droga koło działek. Pytanie czy nie ściągnie to samochodów w kierunku Olkusza właśnie przez Jaworzno i to nie zwiększy ruchu przez miasto?
      Janusz66 patrząc na dotychczasowe projekty w mieście to pójdą po najmniejszej linii oporu. Mnie dziwi, że miasto wiedząc, że taka inwestycja będzie, to od lat nie konsultowała już jej przebiegu. Natężenie ruchu badano już dawno i na podstawie tego będzie robiony projekt po kilku latach, dlaczego tego nie zrobiono z konsultacjami?

      • Art jasne że najlepszy był by kompromis ze wszystkimi. Tylko czy w tamtym miejscu można wszystkich zadowolić? Nowa droga może powstać tylko po stronie działek, po drugiej stronie trzeba by wyburzyć kilkanaście jeśli nie więcej domów. W tym problem.

      • Kompromis polega na tym, że każda ze stron musi iść na jakieś ustępstwa. Miasto ze swojej strony zapewni jak najlepszą ochronę przed hałasem i spalinami, tak żeby uciążliwości były minimalne. Natomiast przybyli na sesję działkowcy nie chcieli z niczego rezygnować – „łapy precz od działek” i koniec. Czy to nie jest próba wywoływania kłótni?

        • @user1

          Jeśli Silbert kilka miesięcy temu jeździł po ogrodach działkowych i zapewniał, że nie ma żadnych planów w stosunku do jaworznickich ogrodów, to co mieli napisać?! Jeśli w gazecie Extra określał się jako człowiek który doskonale rozumie to środowisko, to jak mieli się odnieś to pomysłu obwodnicy? Chcesz wojny to ją będziesz miał – tak między wierszami brzmi przekaz na banerach!

          To nie grupka 10 ludzi ludzi ze Szczakowskiej która będzie dreptać po pasach;-) To 300, w większości górniczych rodzin, które przez 25 lat zagospodarowywały hałdę post kopalnianą, by mieć parę metrów swej enklawy!

  6. Ganicu(ta)sie jak nie masz nic do powiedzenia to milcz. Widać brakuje ci towarzystwa skoro tak bardzo wspominasz gościa z psem. Ty nawet psem nie umiesz się opiekować i strach byłoby ciebie wysłać na spacer. Znowu byś zaległ pod jakimś krzaczkiem i robił jedną rzecz z tych dla ciebie najważniejszych – podglądał

  7. darek ty nie masz nic, że tak powiem mądrego do powiedzenia a próbujesz tutaj non stop swoje „mądrości” przekazywać. więc nie widzę powodu, dlaczego ja mam tutaj nie pisać.
    co do psa to mam nadzieję, że z samotności nie robisz mu żadnej krzywdy zboczeńcu bo po tym jak zostałeś sam z gołą du..ą to u ciebie wszystko możliwe. naoglądasz się w pracy z krzaków różnych rzeczy to potem może ci wal..ć na dekiel.
    co do ganikutasa to przypominam, że to ty nim jesteś bo ze swoim małym wackiem biegasz za jedną lafiryndą pacanie. 🙂

    • ganicu(ta)sie vel BogdanieO vel jawmanie to tobie wali od dłuższego już czasu. Jedyne co ci w życiu wyszło to włosy, reszta jest totalnie do dupy. Nie chciałem ci pisać, że nie dostaniesz nawet psa pod opiekę bo jako totalny zb…k na pewno byś go zaliczył. Jak już ci kiedyś napisałem dlaczego wszystko o czym starasz się pisać jako o kimś dotyczy jedynie ciebie. Samokrytyka ( nie za trudne dla ciebie słowo?? ) jest w cenie.

  8. Ja to współczuję państwu, którzy to rondo mają tak blisko domu, że chyba w Jaworznie żaden dom nie jest tak blisko!
    Do tego nie planują ekranów dźwiękochłonnych. A mieszkańcy Długoszynu, to chcą jeszcze, żeby Szczakowska nie była w ogóle zamknięta! Ja mieszkam dokładnie na wzgórzu, w 2 linii zabudowy, a i tak w nocy przeklinam te ciężarówki, bo jeżeli są pełne, to jeszcze jako tako, ale jeżeli te „złomiary” jeżdżą puste, to masakra. Jak mieszkańcy Długoszyna chcieli otwartą Szczakowską, to do 30 grudnia 2014 r, trzeba było składać uwagi do Zaakceptowanego już studium. SORRY, takich mamy przedstawicieli w radzie miasta.

- Advertisment -

Sądowa epopeja Sebastian Kusia. Wyrok coraz bliżej. Może zapaść 24. kwietnia

Przed Sądem Rejonowym w Chrzanowie od prawie 5 lat trwa proces Sebastiana Kusia, podejrzanego o przyjmowanie łapówek, kiedy to pracował na stanowisku naczelnika biura...

Piątkowe pikniki cieszyły się sporym zainteresowaniem

Pomimo chłodu, aż dwa pikniki odbyły się w tym samym czasie w Jaworznie. Jeden zorganizowany jako „Dzień ziemi” pod płaszczką, drugi piknik na Osiedlu...

Fabryka hejtu na finale kampanii. Przekroczono granice kultury

Kampania wyborcza w Jaworznie weszła w decydującą fazę. Kandydaci na urząd prezydenta dwoją się i troją, żeby przekonać do siebie niezdecydowanych wyborców. Ich działania...