czwartek, 25 kwietnia, 2024

Bogusław Śmigielski przedstawił swój program

Strona głównaPolitykaBogusław Śmigielski przedstawił swój program

Bogusław Śmigielski przedstawił swój program

- Advertisement -

Podczas wtorkowej konwencji Platformy Obywatelskiej kandydat na prezydenta, senator Bogusław Śmigielski przedstawił swój program wyborczy, na który składa się dziesięć kluczy.

Klucz pierwszy – oddajmy Jaworzno mieszkańcom – realnie

Bogusław Śmigielski planuje wprowadzić pełnomocników do spraw seniorów i młodzieży oraz powołać Społeczną Radę Sportu i Rekreacji. Chce także zwiększyć o 0,5 mln zł środki przeznaczone na Jaworznicki Budżet Obywatelski oraz podnieść o 100% dofinansowanie organizacji pozarządowych.

Klucz drugi – zatrzymać ucieczkę młodych z Jaworzna

Śmigielski planuje wdrożyć staże dla absolwentów szkół średnich i uczelni, łącząc go z systemem premiowania studentów i absolwentów ułatwiającym uzyskanie mieszkań komunalnych. W planach jest także uruchomienie miejskiego systemu remontów mieszkań oraz utworzenie Jaworznickiego Biura Karier.

Klucz trzeci – docenić seniorów

W każdej dzielnicy miałby powstać Klub Seniora, a dla wszystkich seniorów i rodzin wielodzietnych zostałaby wprowadzona darmowa komunikacja miejska. W planach jest także rozbudowanie i wsparcie Jaworznickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Oferta kulturalna miasta miałaby wzbogacić się o nowe wydarzenie – Senioralia.

Klucz czwarty – stanąć po stronie jaworznickich przedsiębiorców

Bogusław Śmigielski chce aby Jaworzno przystąpiło do programu „Samorządowa Polska” oraz stworzyć Lokalny Fundusz Pożyczkowy, który miałby ułatwić prowadzenie biznesu w mieście, włączenie terenów do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także wybudowanie Regionalnego Centrum Przetwarzania i Archiwizowania Danych. Hałda Piłsudski miałaby stać się obszarem inwestycyjnym, a nie nieużytkiem.

Klucz piąty – TIRy na obwodnice

W ramach piątego klucza planowane jest zakończenie budowy Obwodnicy Południowej i Obwodnicy Północnej, przywracając w mieście koncepcję ruchu objazdowego. Kandydat chce także wyeliminować samochody ciężarowe z miejskich dróg.

Klucz szósty – zatrzymać kosztowny eksperyment z miejską komunikacją

Bogusław Śmigielski chciałby wymienić tabor autobusowy na nowe, niskoemisyjne i energooszczędne autobusy. Oprócz tego w planach jest wprowadzenie większej ilości kursów, włączenie minibusów do systemu transportu publicznego oraz zbudowanie sieci dróg rowerowych łączącej dzielnice.

Klucz siódmy – inwestycja w edukację najmłodszych

Siódmym punktem jest inwestycja w przyszłość najmłodszych mieszkańców, szczególnie w ich edukację. Kandydat na prezydenta chce wprowadzić do szkół program „Angielski 5 razy w tygodniu” oraz zwiększyć ilość zajęć pozalekcyjnych, kładąc większy nacisk na kulturę fizyczną.

Klucz ósmy – przywrócić nadzieję sportowi

W Jaworznie powstałby stadion lekkoatletyczny, którego lokalizacja będzie ustalona w drodze publicznych konsultacji. Śmigielski chce zwiększyć dofinansowanie dla klubów sportowych. W każdej dzielnicy miałaby powstać siłownia na otwartym powietrzu. Oprócz tego – inwestycja w Sosinę.

Klucz dziewiąty – kultura w Jaworznie stanie się powszechna

Senator Śmigielski zapowiedział, że jeśli zostanie prezydentem w mieście zostanie utworzony Jaworznicki Inkubator Artystyczny – wspierana przez miasto wylęgarnia lokalnych twórców. Chce także wprowadzić program „Miasto czynne 7 dni w tygodniu” – polegający na udostępnieniu obiektów sportowych i kulturalnych również w dni wolne od pracy. Dodatkowo w planach jest wprowadzenie Dni Dzielnicy.

Klucz dziesiąty – przede wszystkim dzielnice

Bogusław Śmigielski chce powołać Rady Dzielnic, przygotować indywidualne plany rewitalizacji dzielnic i osiedli, na realizację których chce pozyskać środki finansowe z funduszy europejskich.

Materiał sfinansowany ze środków KW Platforma Obywatelska

[vc_facebook type=”standard”]

155 KOMENTARZE

  1. Pewnie nie dadzą, bo samo porównanie objętości obu dokumentów jest zbyt bolesne dla „programiku PO”. Zresztą wystarczy popatrzeć

    Umowa wyborcza 2014-2018
    Stowarzyszenia Jaworzno Moje Miasto
    i Pawła Silberta
    Złota piętnastka
    1. Nowe mieszkania dla tysiąca ludzi – priorytet dla budownictwa
    społecznego na wynajem i zwiększenia liczby jaworznian,
    2. Miasto pełne drzew – atrakcyjne parki w Podłężu, Osiedlu Stałym
    i Chrząstówce,
    3. Masowy sport w zasięgu ręki – trasy biegowe, Orlik w centrum,
    sala gimnastyczna w Jeziorkach, przebudowa hali sportowej
    i stadion lekkoatletyczny,
    4. Koniec dziur w drogach dzielnicowych, gruntówki i równe
    chodniki,
    5. Lepsze powietrze – autobusy elektryczne w miejskim ruchu,
    6. Jaworznianie na rowery – velostrada Osiedle Stałe-Podłęże-Centrum
    i wypożyczalnie roweru miejskiego,
    7. Miasto Siedmiu Rynków – po Rynku Głównym czas na piękne
    przestrzenie publiczne w dzielnicach – Długoszynie, Ciężkowicach,
    Jeleniu, Dąbrowie, Byczynie i Borach,
    8. Więcej kultury – sala teatralna z kinem studyjnym w Osiedlu
    Stałym,
    9. Ruch ciężki poza strefą zamieszkania – obwodnice Niedzielisk,
    Góry Piasku i Warpia,
    10. Powrót do kolei – Centrum Integracji Transportu Szczakowa przy
    szybkiej linii Katowice-Kraków,
    11. Mieszkańcy sami tworzą miasto – konsultacje społeczne
    i Jaworznicki Budżet Obywatelski,
    12. Utrwalamy fundament gospodarki – kolejne 50 hektarów
    uzbrojone dla przedsiębiorców,
    13. Czyste środowisko – kanalizacja w Jeleniu, Dąbrowie Narodowej
    i Byczynie,
    14. Wspólnota miejska wspiera potrzebujących – centra usług
    społecznych w dzielnicach,
    15. Nowe życie Sosiny – perła wśród przestrzeni publicznych dla
    rodzin.

    Miasto nie jest problemem. Miasto jest rozwiązaniem

    Stowarzyszenie JMM i wspierające je ugrupowania skupia ludzi, którzy kochają
    Jaworzno i chcą mieć wpływ na jego losy. Wspólnie z obywatelami zmieniamy
    miasto w najlepsze miejsce do życia.
    Nasz plan dla Jaworzna nie był tworzony w czteroletniej perspektywie jak
    większość wyborczych obietnic. Sięga on dwudziestu lat do przodu. Mamy
    szczegółową wizję miasta i krok po kroku konsekwentnie ją realizujemy. Dzięki
    temu zmiany są tak bardzo widoczne.
    Nasze plany sięgają perspektywy dłuższej niż obecna umowa wyborcza.
    Musimy bowiem reagować na zmieniającą się rzeczywistość i zmierzyć się
    z nieubłaganą demografią. Dziś pozycja Jaworzna jest znacznie lepsza w tej
    kwestii niż sąsiadów. Zwłaszcza, że mamy rozpisany plan, jak odwrócić
    tendencję zmian liczby i wieku mieszkańców. Nasze miasto nie będzie zanikać,
    tak jak to już wkrótce będzie doświadczeniem wielu polskich samorządów.
    Stworzyliśmy podwaliny rozwoju gospodarczego i mieszkalnictwa – solidne, na
    dziesięciolecia. A rozwój sektora wydobywczo-energetycznego daje nam
    ekonomiczny fundament na, co najmniej, dwa pokolenia. Tej szansy nie
    zmarnujemy.
    Nasze miasto będziemy rozwijać tak, by poprawiała się w nim jakość życia.
    Jakość mierzona bezpieczeństwem publicznym, ekonomicznym i osobistym.
    Jakość życia mierzona czystym powietrzem, zielonymi drzewami za oknem,
    równymi chodnikami, dobrymi szkołami, przestrzenią do spotkań i pięknem
    miasta.
    Wszyscy pamiętamy jak ponure i brzydkie kilkanaście lat temu było Jaworzno.
    Dziś jesteśmy dumni z piękna miejsc, które udało się odsłonić lub całkowicie
    przekształcić. Jesteśmy dumni z Geosfery, ze śródmiejskich ulic. Zachwycamy
    się rynkiem. Teraz to piękno zasiejemy w dzielnicach – wszystkich.
    Za nami trzy umowy wyborcze, z których mogliśmy się rzetelnie rozliczyć
    dzięki ich skrupulatnemu wypełnieniu. Znacie nas już Państwo z tego, że
    jesteśmy uczciwi i dotrzymujemy danego słowa. Nie obiecywaliśmy nigdy
    niczego, czego się nie da wykonać. Nasz program jest czystym konkretem.
    Czekają nas kolejne dobre zmiany!
    Paweł Silbert
    wraz z radnymi Stowarzyszenia
    Jaworzno Moje Miasto

    Oto nasza umowa wyborcza na najbliższe cztery lata:
    Będziemy poprawiać przestrzeń publiczną i jakość życia!
    To główny powód tego, że młodzi ludzie decydują się związać się z rodzinnym
    miastem lub dla tych spoza miasta na osiedlenie w Jaworznie. A demografia
    będzie największym zagrożeniem dla Polski w najbliższej dekadzie.
    Rozpoczynamy program „Miasto siedmiu rynków”. Nasze osiedla dostaną
    piękną przestrzeń publiczną. Zaprojektowaną przez architektów wybranych
    w konkursach, dopracowaną podczas osiedlowych, publicznych debat.
    Jako pierwszy odnowiony rynek dostanie Jeleń. Piękne przestrzenie publiczne
    powstaną w parku Podłęże – wg pomysłu mieszkańców stworzonego wspólnie
    z Fundacją Sendzimira w programie „Mój jest ten kawałek parku”. Jednocześnie
    gwarantujemy, że w parku nie powstanie stadion lekkoatletyczny.
    Odnowimy przestrzenie miejskie w Osiedlu Stałym – plac przy Arkadach
    na ul. Kolbego, plac między Szkołą Muzyczną a Młodzieżowym Domem Kultury.
    Piękna przestrzeń publiczna powstanie w rewitalizowanym osiedlu Tadeusza
    Kościuszki – będzie to zaaranżowany od nowa Plac Górników, a w Osiedlu
    Górniczym plac kwiatowy, pełen zieleni skwer między ul. Nową a Tuwima.
    Rewitalizacja czeka również Szczakową – zaczniemy odnawiać przestrzeń
    osiedla od placu dworcowego. Jego wygląd można podziwiać dziś
    na wizualizacjach zwycięskiej pracy konkursowej Miejskiego Centrum Integracji
    Transportu. Plac będzie nie tylko centrum przesiadkowym, ale również
    miejscem spotkań mieszkańców osiedla. Ma tam być po prostu pięknie.
    Obiecujemy również zagospodarować od nowa skwer św. Teresy w Dąbrowie
    Narodowej. Wraz z budynkiem Wspólnoty Betlejem, który najprawdopodobniej
    stanie się pierwszym w tej części Europy budynkiem hundertwasserowskim.
    Będzie to miejsce, które swoją urodą przyciągnie nie tylko najbliższych
    sąsiadów. Na realizację wymienionych wyżej projektów mamy już zapewnione
    unijne wsparcie.
    Na początku 2015 roku ogłosimy konkursy architektoniczne
    na zagospodarowanie placu między ul. Korczyńskiego i Baranowskiego
    w Byczynie, terenu przy ul. Niemcewicza na Borach, na centrum Ciężkowic
    i Długoszyna. A następnie zrealizujemy ich przebudowę.
    Wciąż będziemy upiększać śródmieście – dzięki unijnej dotacji swój wygląd
    zmieni hala widowiskowo-sportowa. Elewacje pokryje ciemne szkło
    i lakierowane na biało aluminiowe łuski. Wybrani w konkursie architekci
    zmienili ten budynek z szarej myszki w lśniącą nowoczesnością piękność.
    Obiecujemy, że architektoniczne konkursy na trwale będą zasadą wybierania
    autorów projektów do realizacji w Jaworznie. Zasługujemy na najwyższą jakość
    przestrzeni.

    Wygląd Jaworzna poprawiać będzie zieleń miejska – zamierzamy zadbać o nią
    bardziej niż dotychczas. Posadzimy jeszcze więcej drzew, będziemy zakładać
    kwiatowe skwery. Pojawią się pierwsze ogrody wertykalne. Na południowej
    pierzei Rynku, gdzie nie można było posadzić w ziemi drzew z powodu
    podziemnej infrastruktury, pojawią się drzewa w dużych donicach. Dokończymy
    zagospodarowanie Plant na Kościuszce. Wspólnie z „Galeną” utworzymy strefę
    wejściową do tego centralnego miejskiego parku. O ile pozyskamy
    od Wojewody działkę po hałdzie Kościuszki, rozpoczniemy w najbliższej
    kadencji rozbudowę Plant zgodnie ze zwycięskim konkursowym projektem.
    Zbudujemy tam park linowy i wodny plac zabaw, który będzie wielką atrakcją
    dla dzieci.
    Jeszcze tej jesieni zaprosimy mieszkańców Osiedla Stałego do projektowania
    Parku Lotników, dostanie on swoją drugą młodość w najbliższej kadencji.
    W Parku Gródek w Pieczyskach będziemy poprawiać wyposażenie
    w infrastrukturę – ławki i place zabaw. W kamieniołomie „Koparki”
    zagospodarujemy teren za nurkowiskiem – powstanie tam druga część
    Geosfery.
    Ośrodek nurkowy trafił w tym roku w ręce profesjonalnej firmy zajmującej się
    sportem – znamy ją z prowadzenia basenu i sąsiadującej hali fitness i kortów.
    Sądząc z planów, jakie pokazał nowy właściciel „Koparek”, nie będzie to
    miejsce tylko dla nurków, ale stanie się strefą rekreacji dostępną dla
    wszystkich mieszkańców.
    W rezerwacie Sasanki, który ma problem… braku sasanki – przywrócimy tę
    roślinę. Park Chrząstówka dzięki przebiegającej w pobliżu obwodnicy północnej
    będzie łatwiej dostępny. Zamierzamy go powiększać, sadząc drzewa
    dedykowane każdemu nowonarodzonemu mieszkańcowi miasta. Rodzice będą
    mogli wybrać gatunek drzewa, które zasadzone jesienią będzie rosło z nowym
    obywatelem.
    Doceniamy znaczenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych dla podnoszenia
    jakości życia mieszkańców – proponujemy powstanie nowego ogrodu
    działkowego blisko centrum miasta. Zaspokoi on potrzeby posiadania własnego
    kawałka zieleni dla mieszkańców zabudowy wielorodzinnej.
    Jesteśmy zwolennikami nurtu Nowej Urbanistyki – uczłowieczania miast,
    przekształcania ich w przestrzeń przyjazną i bezpieczną, gdzie priorytetem jest
    jakość życia i realizuje się ją drobnymi projektami poprawiającymi przestrzeń.
    Podziwiamy pracę prof. Jana Gehla, który zmienił Kopenhagę w najlepsze
    miasto do życia. Jego idee sprawdziły się wszędzie tam, gdzie je zastosowano.
    Podoba nam się idea parków kieszonkowych, liniowych i wertykalnych.
    Będziemy je stosować przy każdym z projektów w najbliższych latach. Mówimy
    NIE ulicom i placom pozbawionym drzew. Posadzimy przy ulicach co najmniej
    600 dużych drzew.

    Jaworzno należy do jego mieszkańców
    Będziemy wspierać społeczną aktywność w Jaworznickim Budżecie
    Obywatelskim, który będziemy udoskonalać i przede wszystkim zwiększyć
    wpływ na niego obywateli, a zmniejszyć – wpływ lokalnych polityków. Chcemy,
    by obywatele w ramach JBO mieli bezpośredni wpływ również na projekty
    ogólnomiejskie.
    Aktywność społeczna i lokalny patriotyzm są tym, co odróżnia nasze miasto od
    innych. Ilość działających organizacji społecznych i pozarządowych jest
    przedmiotem naszej dumy. Będziemy je nieustannie wspierać i współpracować.
    Nasze miasto było przez wiele lat miejscem, gdzie dzięki współpracy radnych
    osiągaliśmy więcej niż gdziekolwiek. W ciągu ostatniego roku współpracę
    zastąpiła wypowiedziana nam bezpardonowa wojna. Nie sądziliśmy, że po
    dwunastu latach będziemy musieli znów obiecywać Państwu wolności
    obywatelskie, tak jak miało to miejsce w pierwszej umowie wyborczej.
    Jesienią ubiegłego roku grupa radnych PO wypowiedziała obywatelom Jaworzna
    umowę wyborczą i rozpoczęła razem z opozycją polityczną walkę. Nie mieli
    mandatu do ograniczania demokracji, ale mieli wystarczającą ilość głosów, by
    to zrobić. Ograniczyli możliwość swobodnej wypowiedzi radnym i mieszkańcom
    miasta. Dlatego zobowiązujemy się do usunięcia ze statutu miasta
    wprowadzonych niedawno antydemokratycznych ograniczeń wolności słowa
    i swobody publicznej debaty. Uczynimy to pomimo, że rządzącym byłoby lepiej
    z kneblem założonym opozycji. Ale jako ludzie, dla których wolność stanowi
    wartość największą, nie możemy się godzić z takim łamaniem demokracji.
    Obiecujemy przywrócenie zasady, że prezydium rady miejskiej tworzą
    wszystkie kluby. Możemy różnić się poglądami na miasto, ale wspólnie dla
    niego pracujemy. Będziemy zajmować się sprawami Jaworznian, a nie
    ideologią.
    Komunikacja publiczna i miejska mobilność
    Zanim przystąpiliśmy do przebudowania dróg w Jaworznie, korzystając
    z zaleceń autorów Studium Komunikacyjnego, corocznie ginęło na drogach
    jaworznickich kilkunastu mieszkańców miasta. Efekt zmian, jakie nastąpiły na
    drogach był spodziewany, ale jego skala okazała się zaskakująca nawet dla
    autorów tych zmian – radykalnie spadła ilość wypadków śmiertelnych.
    Przebudowaniem dróg ocaliliśmy już dziesiątki ludzkich istnień.
    Nie zamierzamy na tym poprzestać. Dlatego naszym celem jest zwiększanie
    poziomu bezpieczeństwa i dążenie do całkowitego wyeliminowania ofiar
    transportu. Będziemy to osiągać sprawdzonymi w krajach skandynawskich
    metodami – walcząc z zatłoczeniem dróg, wyprowadzając tranzyt
    wewnątrzmiejski poza obszary zabudowy, monitorując ruch. Dzięki
    zastosowaniu rozwiązań sugerowanych przez specjalistów zmniejszymy ilość
    pojazdów i ich prędkość. Większe wsparcie uzyska komunikacja publiczna.
    Jednym z pierwszych zadań nowej Rady Miejskiej będzie uchwalenie Planu
    Mobilności Miejskiej Jaworzna i Planu Transportowego dla komunikacji
    publicznej.
    Pozostało nam dokończenie docelowego układu dróg dla samochodów
    i zbudowanie sieci połączeń rowerowych. W poprzednich umowach wyborczych
    pisaliśmy w tym miejscu o budowie kolejnych miejskich dróg i obwodnic.
    Będziemy je tworzyć nadal, ale tym razem tę część umowy wyborczej
    zaczniemy od komunikacji publicznej i od jej drugiej części, za jaką uważamy
    komunikację rowerową.
    Jaworznicki PKM jest dziś jednym z najlepszych przedsiębiorstw
    komunikacyjnych w Polsce, ale wciąż odczuwamy ograniczenia ekonomiczne w
    ilości kursów do satelitarnych dzielnic śródmieścia. Żeby obniżyć koszty
    eksploatacyjne i poprawić jakość powietrza w mieście, wprowadzimy na tych
    liniach komunikację autobusami elektrycznymi. Kupimy co najmniej kilkanaście
    takich autobusów. A pierwszy „elektryk” solarisa – wybrany w przetargu – jest
    już w produkcji i trafi w przyszłym roku do Jaworzna. W zakupie elektrycznych
    autobusów pomoże nam Unia Europejska.
    Transport jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza
    w miastach. Większość jaworznian popiera wprowadzanie ekologicznej
    komunikacji publicznej. Będziemy przez najbliższe lata wspólnie
    z mieszkańcami pracować nad decyzjami dotyczącymi docelowego kształtu
    transportu zbiorowego. Jego rozwój – jako taniego, pewnego, dostępnego
    i wygodnego środka poruszania się po mieście – jest naszym priorytetem.
    Wspólnota europejska wspomoże również finansowo budowę pierwszej
    w Polsce velostrady – bezkolizyjnej drogi dla rowerów, która połączy Osiedle
    Stałe z Podłężem i Śródmieściem. Ten projekt jest realizacją społecznego
    pomysłu integrowania dróg dla rowerów. Velostrada będzie miała dwie jezdnie
    rowerowe i chodnik dla pieszych. Zostanie poprowadzona nie tylko z dala od
    dróg dla samochodów, ale również będzie bezkolizyjna z drogami dla aut – za
    pomocą kładek i tunelu. W zasięgu velostrady mieszka dziś ponad połowa
    mieszkańców Jaworzna. Zbudujemy również drogę dla rowerów z centrum
    przez Jeziorki do Ciężkowic. Inwestycje rowerowe wzdłuż obwodnic, które
    będziemy kończyć, zapewnią nam połączenia z centrum do Borów i Byczyny
    oraz do Góry Piasku, Szczakowej i Pieczysk.
    Po zbudowaniu velostrady uruchomimy wypożyczalnie publicznego roweru
    miejskiego. Będą one działały na kartę miejską jako część systemu
    komunikacji publicznej. Dla nas komunikacja rowerowa to element miejskiego,
    nowoczesnego i zdrowego sposobu życia.
    Nad realizacją planu mobilności za pomocą jednośladów będzie czuwał Oficer
    Rowerowy, którego powołamy spośród rowerowych społeczników. Chodzi o to,
    by infrastruktura powstawała i rozwijała się pod ciągłym nadzorem
    społecznym. Oficer Rowerowy jest sprawdzonym rozwiązaniem w przodujących
    miastach.
    Komunikacja na nowych torach
    Rowerem będzie można dojechać do Miejskiego Centrum Integracji Transportu
    w Szczakowej koło dworca. Przejmiemy „bezpański” dziś plac dworcowy,
    o którego nie dba PKP i przekształcimy w wygodne centrum przesiadkowe.
    W ramach projektu powstaną nowe drogi dojazdowe do dworca, monitorowane
    parkingi, wiaty dla rowerów i dla motocykli, nowe przystanki autobusowe
    z klimatyzowaną poczekalnią, toaletami, automatami biletowymi.
    |To, co możemy spotkać na dworcach Europy Zachodniej, stanie się
    rzeczywistością w Szczakowej. Unia dopłaci nie tylko do naszego miejskiego
    projektu zagospodarowania przestrzeni przy dworcu, ale również
    za kompleksową przebudowę linii między Krakowem a Katowicami. Ten projekt
    zaliczył potężne opóźnienie, ale dziś już wiadomo, że będzie realizowany
    w najbliższej kadencji. Linią E30 dojedziemy pociągiem ze Szczakowej
    w kwadrans do Katowic i w pół godziny do Krakowa – takie są obietnice PKP.
    I takie są priorytety transportowe Wspólnoty Europejskiej.
    Kolejarze, przebudowując linię E30, zbudują wiadukt drogowy w ciągu
    ul. Bukowskiej, przebudują ul. Malczewskiego i Kolejarzy. Do Ciężkowic będzie
    można również dojechać bezkolizyjnie nad linią kolejową – w ciągu ul. Mroczka
    i w ciągu ul. Ciężkowickiej. Na przedłużeniu ul. Budowlanych i Sobieskiego
    powstanie równoległy odcinek drogi wzdłuż torów. To wszystko ma ułatwić
    komunikację w tej części miasta. W partnerstwie z kolejarzami będziemy się
    starać wyremontować prowadzące do tych odcinków drogi powiatowe
    – Sobieskiego, Bukowską, Ciężkowicką. Partnerstwo pozwala skutecznie
    korzystać z dotacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
    Będziemy się ubiegać o te środki każdego roku.
    Jaworzno dobrze wykorzystało okres, kiedy Unia Europejska wspierała budowę
    miejskich dróg. Zbudowaliśmy kosztowny szkielet komunikacyjny, pozostało
    nam go uzupełnić o drogi niższej klasy. Na ich powstanie możemy sobie
    pozwolić teraz, gdy unijne wsparcie dla miejskich dróg wygasło. Nadal
    będziemy korzystać z dotacji budżetu państwa. Nasz plan na najbliższe cztery
    lata to zbudowanie obwodnicy Niedzielisk, obwodnicy Góry Piasku i obwodnicy
    Warpia. To system dróg, które kiedyś nazywaliśmy obwodnicą północną, gdyż
    dotyczyły północnych osiedli Jaworzna. Cały ten system został już
    zaprojektowany. Pozostaje nam go teraz wybudować. W jego efekcie
    – samochody podróżujące między dzielnicami wyprowadzimy poza zabudowę
    mieszkaniową. Pozwoli to ograniczyć i spowolnić ruch na ulicach osiedlowych,
    między domami.
    Najważniejszy projekt drogowy dla miasta w najbliższych czterech latach ma
    powstać poza jego granicami – na Jęzorze i w Mysłowicach – chodzi o budowę
    Drogowej Trasy Średnicowej Wschód. Projekt ten jest przygotowywany
    wspólnie z Mysłowicami i Sosnowcem. I mimo że najkrótszy odcinek powstanie
    w Jaworznie, to jesteśmy liderami tego projektu. Sąsiedzi docenili nasze
    doświadczenie w budowie dróg. Wierzymy, że za cztery lata będzie trwała
    budowa odcinka, który sprawi, że do katowickiego Spodka dojedziemy
    bezpiecznie w kwadrans. Wzdłuż DTŚ Wschód będzie poprowadzona również
    droga dla rowerów do Mysłowic i Trójkąta Trzech Cesarzy. DTŚ znalazła się na
    liście projektów kluczowych województwa śląskiego i może się ubiegać
    o dofinansowanie unijne bez konkursu.
    Dzięki decyzji o zmianie sposobu poboru opłat na polskich autostradach na
    elektroniczny koncesjonariusz A4 może liczyć na nasze wsparcie w budowie
    drugiego węzła autostradowego dla Jaworzna w Byczynie. Mieliśmy kilka lat
    temu rację wskazując, że ręczny pobór myta jest anachronizmem. Z powodu
    nieopłacalności inwestowania w taki pobór opłat Stalexport upierał się,
    by zamknąć węzeł Jeleń. Dziś – również dzięki zbudowaniu DW 903 (d. Droga
    Współpracy Regionalnej) – węzeł Jeleń nie jest już zagrożony.
    W przyszłym roku będziemy aplikować o państwową dotację, by dobudować
    na Borach brakującą drugą jezdnię ul. Krakowskiej, która rozładuje tłok,
    a mieszkańcy Borów dostaną kładkę dla pieszych przy szkole podstawowej. Ten
    projekt posiada już wszystkie zgody. Mamy również wykupiony teren.
    Będziemy kontynuować program „gruntówkowy”- mamy za sobą wykonaną
    setkę takich dróg – przed nami kolejne sto, jakie wykonamy w ciągu czterech
    lat.
    Remontów doczeka się większość dróg niższego rzędu – powiatowych
    i gminnych. Odmienią się m.in. stare i bardzo zniszczone miejskie ulice
    – Insurekcji Kościuszkowskiej i Obrońców Poczty Gdańskiej. W przyszłym roku
    zakończymy remont ulicy Dąb. Rozpoczniemy również przebudowę
    ul. Katowickiej – to trudny projekt, bo wymaga skanalizowania deszczowego
    całej Dąbrowy Narodowej i potrwa zapewne nieco dłużej niż jedna kadencja.
    Ale jeden kilometr Katowickiej przebudujemy na pewno.
    Jest duża szansa na to, że „wyleczymy” wkrótce jeden z najbardziej
    kuriozalnych odcinków dróg – zbudowaną przed kilkunastu laty Obwodnicę
    Południową przez Pszczelnik. Ta kręta droga zostanie zastąpiona zupełnie
    nowym – prostym przebiegiem przez Azotkę, jednocześnie udostępniając wolne
    tereny zakładu przedsiębiorcom.
    Miejska gospodarka
    Zbieramy obecnie plon przygotowania terenów inwestycyjnych w ubiegłych
    latach – dzięki nim potencjał gospodarczy Jaworzna rośnie najszybciej
    w Polsce, po Gdyni (Raport dla „Wspólnoty” sporządzony przez Curulis).
    W przyszłym roku zakończy się budowa blisko pięciu kilometrów dróg
    i infrastruktury podziemnej służącej przedsiębiorcom przy obwodnicy Dąbrowy
    Narodowej. Dziś scalamy tam kilkadziesiąt hektarów terenów pod inwestycje
    przemysłowe i usługowe. O tym, że scalanie i budowanie dróg dla firm było
    świetnym pomysłem, świadczy sukces strefy w okolicach skrzyżowania
    z ul. Martyniaków. Ziemia osiągnęła tam cenę kilkuset złotych za metr, a działki
    szybko znalazły nabywców. Dziś działają tam nowe firmy, hale fabryczne
    i składy. Ciągle pojawiają się nowi inwestorzy, wydajemy tam obecnie kolejne
    pozwolenia na budowę. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że tak stanie się na
    nowych terenach, zwłaszcza, że planujemy dopuścić tam również taką
    możliwość, by przedsiębiorcy obok swoich firm zbudowali dla siebie
    mieszkania.
    Kilka miesięcy temu została oddana do użytku droga w Cezarówce, która
    prowadzi do nowego szybu kopalnianego „Grzegorz”. Trwają tam już wiercenia,
    w najbliższych latach ruszy budowa. Jesteśmy zadowoleni, że możemy
    wspierać powstanie firm, które stanowią fundament ekonomiczny miasta.
    Rozpoczęcie budowy nowego bloku energetycznego pozwala nam
    z optymizmem patrzeć na przyszłość Jaworzna. Tam gdzie powstają duże firmy,
    mogą rozkwitać małe i średnie przedsiębiorstwa. Udostępniając im uzbrojone,
    dobrze skomunikowane tereny wyposażone w plany zagospodarowania
    przestrzennego robimy to, do czego powołana jest Gmina.
    Za rok zostanie otwarta Galeria Handlowa Galena, której budowie kibicują
    jaworznianie. Wbrew nielicznym przeciwnikom tego projektu uważamy, że nie
    ucierpi lokalny handel. Stracą na pewno wielkie sklepy w Katowicach, z których
    dotąd korzystali nasi mieszkańcy. Galena nie będzie banalnym hipermarketem,
    bo jest obiektem, który powstaje na warunkach, jakie postawiła Gmina. Widać
    już, że będzie budynkiem o dobrej, atrakcyjnej architekturze. Wypełni on
    treścią i 900 miejscami pracy pustkę po byłej kopalni. Dostaniemy w nim
    wielosalowe kino, klub fitness, restauracje, sklepy i wielki podziemny,
    ogólnodostępny garaż, jakiego do tej pory nie było w mieście. Mieszkańcy
    satelitarnych osiedli będą mieli powód, żeby odwiedzić śródmieście. Jaworzno,
    dzięki rynkowi i nowym przestrzeniom publicznym i Plantom staje się nareszcie
    w pełni atrakcyjnym miastem.
    Infrastruktura sportu blisko ludzi
    W odróżnieniu od wielu miast skoncentrowaliśmy się na rozwiązywaniu
    fundamentalnych problemów w podstawowej miejskiej infrastrukturze. Miasto
    jest maszyną. Żeby dobrze działało musi mieć sprawne kable i rury. Tam gdzie
    ich nie ma – nie ma miasta. Dziś etap budowania fundamentów jest za nami.
    Przykłady z innych miast potwierdzają, że odkładanie problemy „na kiedyś”
    dziś przerasta możliwości finansowe tych samorządów. Zarówno włodarze
    i aspiranci do władzy nawet nie mają pomysłu, za co pierwsze się chwycić.
    Natomiast w Jaworznie możemy dziś skoncentrować się na rozwiązywaniu
    małych, codziennych problemów, na jakości życia, na sprawieniu, by nasze
    miasto było użyteczne i piękne.
    Nie interesują nas wielkie, rozpasane, punktowe inwestycje za setki milionów
    złotych. Zauważyliście już pewnie Państwo, że przez ostatnie 12 lat nie
    zaproponowaliśmy ani jednego „białego słonia” – wielkiej, rzadko używanej,
    kosztownej w utrzymaniu inwestycji. Nie budujemy sobie pomników władzy
    za życia. Nie mamy takich ambicji. Powtarzamy – chcemy wysokiej jakości
    życia dla naszych mieszkańców.
    Nie mamy ambicji budowania wielkich stadionów, hal ani organizowania
    igrzysk. Wolimy małe boiska blisko ludzi. Dzięki takiemu podejściu będziemy
    mieć środki na wyremontowanie chodników, na dodatkowe oświetlenie miasta,
    na drobne projekty. Będziemy rozwiązywać codzienne ludzkie problemy bez
    rozdęcia, ale skutecznie.
    Jesteśmy miłośnikami sportu, ale nie tylko tego oglądanego na ekranach
    telewizorów czy na koronie stadionów. Bierne kibicowanie nie jest tym, czego
    chcemy dla mieszkańców Jaworzna. Dla naszego zdrowia najważniejsze jest,
    by sport stał się codziennością jak największej grupy ludzi. Tych, którzy dla
    zdrowia i przyjemności biegają, grają w piłkę, jeżdżą na rowerach, uprawiają
    nordic walking. Dlatego będziemy przede wszystkim wspierać sport
    młodzieżowy, sport szkolny i masowe amatorskie imprezy sportowe.
    Wytyczymy szlaki biegowe. Zbudujemy salę gimnastyczną przy Szkole
    Podstawowej w Jeziorkach. Zbudujemy stadion lekkoatletyczny, zaś jego
    lokalizacja będzie wynikiem krytycznej analizy niezależnych specjalistów.
    Zbudujemy trzeciego w mieście Orlika (choć ten program rząd już zakończył)
    tym razem w centrum miasta. Na pewno będą powstawać osiedlowe boiska
    – to najpopularniejszy temat w Budżecie Obywatelskim – będziemy po prostu
    realizować zwycięskie projekty społeczności lokalnych.
    Sosina ma być wizytówką miasta. By do tego doszło musimy doprowadzić
    wodę w zbiorniku do nienagannego stanu. Usuniemy podwodnymi
    odkurzaczami muł z dna. Wykorzystamy go do rekultywacji składowiska
    komunalnego przy ul. Sobieskiego. Zbudujemy asfaltową aleję dla rowerzystów
    i rolkarzy wokół zbiornika. Powstanie molo, nowe toalety, mała architektura
    i kąpielisko.
    Więcej przestrzeni dla kultury
    Powołane w poprzednich latach nowe instytucje kultury – teatr i orkiestry
    muzyczne nie są już atakowane przez opozycję. Udowodniły, że kultura tworzy
    miejskość. Będziemy kulturze oddawać kolejną przestrzeń. Sala Teatralna
    z kinem studyjnym w Młodzieżowym Domu Kultury w Osiedlu Stałym jest
    naszym priorytetem w tej sferze.
    Jesteśmy dumni, ile oddolnych działań artystycznych pojawiło się dzięki nowej,
    miejskiej przestrzeni na Rynku. Otoczymy mecenatem tych, którzy mają talent
    i tym talentem będą rozsławiać miasto. Na rogu ul. Zielonej i Pocztowej
    zbudujemy budynek wielofunkcyjny, który będzie służył też kulturze i sztuce.
    Zarazimy młodych ludzi pasją teatru ulicznego. Chcemy, by młodzież
    prezentowała swoje talenty na przykład na Rynku.
    Nowe osadnictwo
    Nasze miasto odróżnia się od sąsiadów tym, że przyciąga nowych osadników.
    Wyhamowanie negatywnych zmian demograficznych to głównie efekt
    pozyskiwania nowych mieszkańców. To dobre dla miasta. Świadczy o tym, że
    nasze postrzeganie Jaworzna jako miejsca świetnie nadającego się do życia nie
    rozminęło się z oceną ludzi spoza miasta.
    Będziemy przekonywać kolejnych, że Jaworzno jest miejscem, które ma
    wszystkie zalety życia miejskiego i zalety życia wiejskiego bez wad wsi
    i miasta.
    Podtrzymujemy preferencje dla budownictwa jednorodzinnego, ale
    jednocześnie naszym priorytetem staje się budownictwo społeczne
    i spółdzielcze. Dlaczego takie? Bo daje szansę na własny kąt dla młodych
    rodzin bez finansowego zarzynania się kredytami, których beneficjentami są
    głównie banki. Mieszkania na wynajem za rozsądny czynsz są alternatywą.
    W ciągu czterech lat zbudujemy mieszkania dla ponad trzystu rodzin.
    W centrum miasta – przy placu Górników, w Podwalu i na Sodowej Górze koło
    Geosfery. To będą mieszkania na wynajem, ale również z opcją przyszłego
    wykupu na własność.
    Nowe Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
    to dokument określający strategię zmian przestrzennych miasta na najbliższe
    ćwierć wieku. Warto zapobiegać rozpełzaniu się zabudowy, tworzyć miasto
    zwarte, w którym życie bez samochodu nie tylko nie będzie udręką, ale
    możliwym i dobrym wyborem na życie.
    Zrealizujemy program scaleń dla terenów mieszkaniowych w Dąbrowie
    Narodowej – tam jest jeden z najlepszych zasobów gruntowych pod
    jednorodzinne domy, ale dziś zabudowę ogranicza poszatkowana własność.
    Edukacja i sprawy społeczne
    Nastawiamy nasze miasto na rozwój, dlatego nie zamkniemy żadnej szkoły ani
    żadnego przedszkola – młodzi mieszkańcy Jaworzna muszą mieć pewność, że
    dla ich dzieci będzie zagwarantowana dobra edukacja. Zbudujemy publiczny
    żłobek w najwygodniejszej lokalizacji dla pracujących młodych jaworznian
    – dostępny łatwo komunikacją indywidualną, publiczną i rowerem.
    Edukacja zasługuje, by być sferą wyłączoną ze sporów politycznych.
    Wesprzemy każdą inicjatywę społeczności służącą poprawie jakości kształcenia
    czy bezpieczeństwu dzieci. Przeprowadzimy analizy bezpieczeństwa dojścia do
    szkół i uniemożliwimy fizycznie rozwijanie w ich pobliżu nadmiernej prędkości
    przez pojazdy. Będziemy stopniowo poprawiać wyposażenie szkół, a co
    najmniej sześć kolejnych zostanie kompleksowo ocieplona, co wiąże się nie
    tylko z obniżeniem kosztów działania, ale również poprawą estetyki
    przestrzeni. Uruchomimy nowe pracownie w Centrum Kształcenia
    Praktycznego, które szkoli zawodowo. Będziemy się ubiegać o unijne dotacje
    na programy szkoleniowe i podnoszące kompetencje zawodowe.
    Otworzymy co najmniej dwa Centra Usług Społecznych – w północnej części
    miasta i w śródmieściu. Tak, by ludzie, którzy wymagają wsparcia, uzyskali
    tam kompleksową pomoc. Stworzymy również Inkubator Organizacji
    Pozarządowych, bo nie da się nie zauważać wyjątkowej w skali regionu
    aktywności obywatelskiej jaworznian. Gmina będzie wspierać społeczne
    inicjatywy. Z otwartymi ramionami przyjmiemy i wspomożemy każdego, kto
    będzie miał dobry pomysł na poprawianie naszego miasta i polepszanie jakości
    życia. Utworzymy Radę Pożytku Publicznego.
    Gmina jest właścicielem Zespołu Lecznictwa Otwartego i Szpitala. Nie będziemy
    prywatyzować służby zdrowia w mieście. Uważamy, że społeczny nadzór nad
    nią jest lepszy niż odhumanizowany wolny rynek, gdzie liczy się tylko pieniądz.
    Jednocześnie rozszerzymy ofertę podstawowej opieki medycznej w dzielnicach.
    Specjalistyczne poradnie będziemy koncentrować w dobrych i dostępnych
    komunikacyjnie lokalizacjach.
    Doprowadzimy do powstania poradni diabetologicznej dla dzieci oraz poradni
    i oddziału psychiatrii i psychologii dziecięcej z ośrodkiem leczenia uzależnień
    (komputer, telefon, gry, substancje).
    Kupimy do szpitala aparaturę do termoablacji – niszczenia przerzutów
    nowotworowych. Takich urządzeń w kraju jest niewiele. Chcemy rozszerzyć
    działalność szpitala o kardiologię inwazyjną – koronarografię i stentowanie.
    Rozbudujemy oddział rehabilitacji o 40 łóżek.
    Uporządkujemy otoczenie szpitala – przebudujemy parking i ulicę do niego
    prowadzącą.
    Wdrożymy edukacyjne programy prozdrowotne dostępne dla każdego.
    Zlikwidujemy bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych.
    Sygnalizacje świetlne w całym mieście zaopatrzone zostaną w sygnalizatory
    dźwiękowe dla niewidomych. Będziemy również prowadzić program asystenta
    osób niepełnosprawnych. Uważamy, że nasza wspólnota jest odpowiedzialna za
    poprawienie jakości życia osób niepełnosprawnych.
    Z powodu zaburzenia demografii w latach 90. podobnie jak w całym kraju tak
    i w Jaworznie przybywać będzie seniorów. Nasze miasto będzie się zmieniać,
    by realizować ich potrzeby – łagodnych, prostych dojść. Osiągniemy to dzięki
    remontom i budowie nowych chodników, ławeczek, które pozwolą na
    odpoczynek – ustawimy ich trzysta w całym mieście. Uruchomimy dom
    dziennego pobytu dla seniorów.
    Jaworzno w minionej dekadzie było miastem, które najszybciej wychodziło ze
    społecznych nierówności. Wyciągnęliśmy z biedy setki ludzi. Dziesiątki miały
    umorzone zadłużenie z tytułu zaległych czynszów, bo zdecydowały się wziąć
    udział w programach oddłużeniowych. Tak jak dotąd, będziemy wspierać tych,
    którzy chcą wychodzić z ubóstwa przez pracę. Obejmujemy szczególną opieką
    dzieci z domów socjalnych, żeby wyrwać je trwale z kręgu ubóstwa.
    Kontynuować będziemy program prac społecznie użytecznych, by zmobilizować
    do dobrego życia również tych, którzy sami nie chcą sobie pomóc.
    Jesteśmy dziś najbezpieczniejszym miastem w Polsce. To wynika nie tylko
    z policyjnych statystyk, ale przede wszystkim ze społecznego odczucia, które
    potwierdzają niezależne badania naukowe. Stworzyliśmy reagującą na zło
    wspólnotę, gdzie coraz trudniej popełnić przestępstwo wobec obojętności
    świadków. Rocznie z ulic kradzionych jest tylko kilka samochodów, bo system
    monitorujący miasto odstrasza złodziei. U sąsiadów giną rocznie setki aut.
    Będziemy rozwijać monitoring – założymy kolejne kamery.
    Zmodyfikujemy system wsparcia finansowego dla lokalnej policji, tak by
    zwiększyć ilość ulicznych patroli realizowanych z funkcjonariuszami Straży
    Miejskiej. Udzielimy finansowego wsparcia strażom pożarnym, bo lepiej mieć
    dobrze wyposażonych i sprawnych strażaków, gdy nastąpi jakiś kataklizm.
    Podsumowanie
    Zwykle w Umowie Wyborczej dużo i na czołowych miejscach pisaliśmy
    o budowie miejskiej infrastruktury technicznej. Dziś większość najważniejszych
    inwestycji w tej sferze mamy za sobą. W 2006 roku obiecywaliśmy, że
    kanalizację zbudujemy „na północy Jaworzna – w Szczakowej, Pieczyskach,
    Ciężkowicach. Potem przyjdzie czas na Dąbrowę i Byczynę.” Dziś potwierdzamy
    to, co obiecaliśmy osiem lat temu – skanalizujemy Dąbrowę Narodową
    i Byczynę. Do tej obietnicy dokładamy również kanalizację w Jeleniu. Jest dziś
    w trakcie projektowania. Kanalizacja to jest miejskość. A miasto nie jest
    problemem. Jest jego rozwiązaniem.
    Powyższy plan na cztery lata jest czystym konkretem. Nie ma w nim obietnic
    bez pokrycia, terminów, których nie można osiągnąć. Policzyliśmy nasze
    możliwości finansowe. Obiecujemy ciężką pracę i konsekwencję.
    Wierzymy, że Państwa głosy podczas najbliższych wyborów pozwolą wybrać
    ludzi, dla których to praca dla dobra miasta jest sensem społecznego działania.
    A nie znajdują tego sensu w wywoływaniu wojen.
    Skutecznie zrealizowaliśmy poprzednie umowy wyborcze. Dlatego zróbmy
    to razem jeszcze raz.

        • A ja ci lumenie zapodam pierwszy opublikowany dla obywateli program KWW Bernadety Siostrzonek( był pierwszy sami sie o niego natrętnie upominaliście teraz wiem dlaczego). Można nic nie robić cztery lata lub kolejne kadencje, po 4,ale trzeba usiąść i popracować choćby nad programem. Wy postanowiliście zdać się na to. czego oczekują obywatele , ale już nie zadaliście sobie trudu żeby ich o to zapytać.Najlepiej zerżnąć co się da, rozwinąć, co jest z rzeczy najprostsze i myśleć ,że przy odpowiedniej kampanii (wielkopańskiej ) przyjmiecie wszystko jako własne.Mam takie przesłanie do was popleczników polityków. Rozbitkowie na bezludnej wyspie . Trzech ciężko pracujących obywateli i pięciu ” zarżniętych ( nie wiedzieć czym ) polityków. Pierwsi zaczną od szukania czegoś do jedzenia i materiałów na zbudowanie szałasu. Drudzy założą partię i opodatkują to co zdobędą pierwsi, a zaraz potem podzielą przede wszystkim między siebie zgromadzone dobra, zostawiając ochłapy tym pracującym. Potem uchwalą dotacje do partii i powołają rady nadzorcze. Będą krzyczeć,że demokracja to rządy większości( i prawda). Nie dopuszczą nikogo ,choćby tylko do krytyki.Tylko co się stanie jak braknie tych pracujących? W imię demokracji wyeliminują jednego z pracujących nakładając na pozostałych większe obciążenia podatkowe. To są wasze partie. RAZ ZDOBYTEJ WŁADZY NIE ODDAMY NIGDY!!!!!!!!!!! WASZE.. .siła pseudodemokracja

          • Nie tylko z Was ale i z platformy pospisywali co im pasowało:-)) Dlatego odbyły się dwie konwencje platformy, bo czekali co pokaże Śmigielski;-)

            Kasiorę brać większą od premierów rządu RP, ale inwencji pomysłowości zero!

          • Arcie, Jaworzno dla Tour de Pologne( wystarczy 50 okrążeń na czele z guru: pawłem i dariuszem). Wszyscy pracujący, podróże biznesowe w granicach Miasta na rowerach. Zamienić D-79 w trasę dla rowerów. Na rogatkach miasta, hulajnogi za niewielką odpłatnością przez co biznes z całego świata ściągnie do Jaworzna. Pozamykać drogi dla ruchu kołowego. Dojazd elektrobusami z każdej dzielnicy do Galeny. Tu dla każdego chleb ze smalcem i ogórek. Żyć nie umierać. Super wizja 600 drzew najlepiej posadzonych na środku dróg. 300 ławek wokół budynku prezydium i ludzie z transparentami, kochamy naszego wielkiego prezydenta silberta
            Dodać coś jeszcze z tego sławetnego rozwinięcia zerżniętego programu KWW Bernadety Siostrzonek i czy wystarczy?

          • Art: od dawna, nie od lat.
            Chociaż coś w tym jest, bo fakt, oficjalnie w Urzędzie Miasta projekt IDR wystartował 6 lutego 2014, natomiast myśmy się do tego przygotowywali od wiosny 2013.
            Tu masz przykład którejś z roboczych wersji naszych prac:
            http://i.imgur.com/9KouBd6.jpg

            Dzięki temu pod koniec 2013, już z gotowymi wstępnymi propozycjami mogliśmy udać się do UM.

          • Tuki szkoda tylko, że tworząc miasto twarzą do autostrady nie konsultowano dróg dla rowerów. W innych miastach poradzono sobie tak, że przy okazji remontu chodnika tworzono drogę dla rowerów. Cała nowa rzemieślnicza mogła mieć porządną drogę rowerową, teren za Galeną, planty, aż do przychodni zdrowia nie wymagał wiele wysiłku by takową drogę stworzyć od razu. To pokazuje brak konsultacji przy projektowaniu dróg niestety 🙁 dobrze, że się za to wzieliście bo myślę, że nawet remonty, które chcą robić także trzeba brać pod uwagę. A może gdzieś przy okazji remontu powstanie droga rowerowa?

    • Schody na Rynku.Kiedyś 12 lat temu pan silbert raczył określić jaworznicki rynek jako poszerzoną ulicę, a może to nieprawda? Kumple fachowcy, po wygranych konkursach (wyborach) i ich uposażenie 8 lat temu i teraz, a ponadto wszystko : Rondo na OST, Park na OST, Park Północny, Czysta tania woda, Granitowe miasto. Roboty jak za komuny najpierw asfalt potem kanalizacja w wielu przypadkach granity na piasku …….Więcej? I cóż to za sukcesy? wydawanie kasy na lewo i prawo niekoniecznie z wymierną korzyścią dla mieszkańców, ot przykład pierwszy z brzegu przerobione drożne rondo na OST , na nieczytelne,kolizyjne i skomplikowane skrzyżowanie. Nie jestem dociekliwy i upierdliwy bo gdybym był, to sprawdziłbym czy przypadkiem np. grubość płyt granitowych na Rynku nie jest mniejsza niż zaprojektowana bo się łamią. Oczywiście to żart. Ale czemu się łamią skoro naczelny urzędnik pilnuje żeby nikt ( no może oprócz uprzywilejowanych autobusów, tak tylko mimochodem przed wyborami, w ramach propagandy nie wyborczej ,ale miejskiej Wjechały na płytę , tak tylko kilka maszyn rolniczych bo PAN CHCIAŁ CHLEB ROZDAWAĆ POTRZEBUJĄCYM tak z potrzeby serca bez podtekstu) Mógłbym te przykłady mnożyć bez końca. Oczami wyobraźni widzę co się teraz zacznie dziać. Czekam możemy bez inwektyw porozmawiać o prawdzie. Czarny PR tego nie przewiduje ” kTO NIE Z MIECIEM TEGO ZMIECIEM” Czekam………….

      • jak zagłosowali, że Silbert nie jest cool to jakieś inne komentarze padały z waszych ust, coś o wiarygodności itp.
        Sam wstawiłeś, a kiedyś ludzie na rynku o to protestowali „Na południowej pierzei Rynku, gdzie nie można było posadzić w ziemi drzew z powodu podziemnej infrastruktury, pojawią się drzewa w dużych donicach.”
        Nikt tego nie zauważył gdy widział projekt, że jest mało zieleni?

        • Redbaron jak jest bardzo dobre to po co poprawka. Po co w takim razie nowe wydatki? Za dużo pieniędzy mamy w kasie miasta? Brakuje nam chodników do remontu? Te donice będą postawione w jakimś celu (poprawienia estetyki, dodania zieleni do rynku) lub to jest widzimisię urzędników? Jeżeli to jest uzupełnienie zieleni to szkoda, że tego nikt nie wychwycił na etapie projektowania bo zapłacilibyśmy za to w części z pieniędzy unijnych. Tak to teraz znowu dokłada miasto.

          • Art, O ile dobrze rozumiem, to jest to część programu wyborczego. Teraz mieszkańcy Jaworzna demokratycznie zdecydują w wyborach czy ich pieniądze mają być wydane na te dodatkowe drzewka w donicach. Może ci się to nie podobać, ale chyba osąd wyborczy uszanujesz?

          • Redbaron oczywiście, ale jak sam widzisz JMM zauważyło, że rynek jednak wymaga poprawek i tyle. Ja np. nie twierdzę, że jest bublem, ale uważam że część rzeczy na nich znajdujących się za nietrafione. Skoczki np. są niewypałem, cały czas trzeba coś w nich poprawiać więc są niepraktyczne chociaż wyglądają efektownie gdy działają. Będą więc drogie w utrzymaniu.

      • Obserwator mam sporo zastrzeżeń, tym bardziej wiem jaki był styl rządzenia miastem. Jeszcze jeden fragment przykuł mi uwagę „Będziemy to osiągać sprawdzonymi w krajach skandynawskich metodami – walcząc z zatłoczeniem dróg, wyprowadzając tranzyt wewnątrzmiejski poza obszary zabudowy…” Jak się to ma do planowanej zmiany organizacji ruchu po wybudowaniu Galeny i puszczeniu praktycznie wszystkiego co jeździ dotychczas Grunwaldzką przez OTK Rzemieślniczą i Matejki tuż przy Szkole. To jest wręcz działanie odwrotne.

        • „Jak się to ma do planowanej zmiany organizacji ruchu po wybudowaniu Galeny ” Pożyjemy, zobaczymy. Jeśli Grunwaldzka od Matejki do ronda przy Galenie zostanie zamknięta dla ruchu kołowego, to wszystkie drogi w tej okolicy będą prowadzić do Galeny i na parking po halą i nie będzie innego powodu, żeby się tam pchać autem.

          • wszyscy co dotychczas tamtędy jeździli po prostu zaczną jeździć Rzemieślniczą i wyjeżdżać z Matejki bo np. tamtędy najszybciej dojadą do Urzędniczej, Insurekcji, Zacisza czy nawet Matejki. A jak dobrze, wiesz po 15-ej na Grunwaldzkiej są całkiem niezłe korki, nawet jeżeli 50% zacznie korzystać z obwodnicy to i tak ruch przez OTK wzrośnie wielokrotnie. Poza tym w kierunku ul. Mickiewicza będzie można wciąż spokojnie z Matejki dojechać.

          • A do tego linia tramwajowa ma przechodzić przez Rzemieślniczą i zatruwać ludziom życie swoim hukiem?! Ile decybeli tu przewidziano jako graniczącą z ludzka wytrzymałościa?! Niedoczekanie!!!

          • Art napisał(a) „wszyscy co dotychczas tamtędy jeździli po prostu zaczną jeździć Rzemieślniczą i wyjeżdżać z Matejki bo np. tamtędy najszybciej dojadą do Urzędniczej, Insurekcji…”

            Jest jeszcze alternatywna trasa dojazdu do tych ulic przez Olszewskiego, bez zabijania niewinnych dzieci na przejściu przy SP1. Bez paniki, stracisz najwyżej pół minuty

        • Chwila! Czy ja dobrze zrozumiałam?! Po wybudowaniu Galeny Grunwaldzka ma zostać zamknięta dla ruchu kołowego od Matejki do ronda przy Galenie??? Co to za wyprowadzenie „tranzytu wewnątrzmiejskiego poza obszar zabudowy” skoro wszystko „rzuci się na Rzemieślniczą”?! Co to za polityka?! Czy temu, który to wymyślił przyszło do głowy, że przy Rzemieślniczej mieszkają ludzie?! A sprowadzili się tutaj kiedy było cicho, zielono i spokojnie?! Już teraz mieszkańcom od strony Rzemieślniczej trudno usnąć. Z cichego przedmieścia robi się tutaj zakorkowane śródmieście!!! Czy nie lepiej rozłożyć natężenie ruchu na kilka ulic?! Jaki jest POWÓD wyłączenia Grunwaldzkiej z ruchu kołowego ja się pytam?! Myślę, że mieszkańcy OTK (szczególnie Rzemieślniczej) żyją w błogiej nieświadomości jaki los ma ich spotkać dlatego postaram się aby ta informacja dotarła do nich w tempie ekspresowym!

          • @ Krawos37 czy Ty człowieku masz jakieś kompleksy, że się mnie tak uczepiłeś? Po której Ty właściwie jesteś stronie bo czytam Twoje komentarze i mam wrażenie jakbyś tylko tutaj jad wypluwam za nieudane życie.

          • Nie czlowieku jestem po stronie normalnosci, jakby tak na wszystkich patrzec to w tym kraju, miescie nic by nie powstalo. Buduje sie zle, nie buduje zle.
            Tramwaje i hałas?
            Powiedz mi co daje ten halas w nowoczesnych tramwajach
            Zamkniecie czesci podkreslam czesci odcinka grunwaldzkiej od ronda do mickiewicza zle
            A teraz mi gdzie ludzie jezdza tym odcinkiem ze jest taki niezbedny i nie ma odpowiednikow jest obwodnica od tego.
            Nie raz widzialem ludzi skrecajacych z obwodnicy po to zeby przejechac np. na koniec krakowskiej w jakim celu?

          • Daruj ale pracuję w budynku na Kościuszki w Katowicach. Posiedziałbyś trochę w takim fajnym miejscu to nie pytałbyś dlaczego tramwaje są głośne! Zwłaszcza, w połączeniu z ruchem samochodowym. A takie plany są na Rzemieślniczą! O drganiu budynkiem nie wspomnę! A już jak przyszło do remontu i wtargnął sprzęt ciężki to już po prostu miodzio! Nic nie słychać i przekrzykiwać się trzeba! I tak kilka ładnych miesięcy! Ale to tylko praca, 8h. Natomiast w domu się żyje! I nie wyobrażam sobie czegoś takiego 24h na dzień! Nie kosztem mieszkających tutaj ludzi! Natężenie winno być rozłożone, DLACZEGO NIE? A Ty człowieku, jakie masz doświadczenia z tramwajami? Podziel się!

          • Co do Grunwaldzkiej. Są teraz na niej korki? Są! To jak myślisz, jak ją zamkną, to te samochody wyparują i nie obciążą Rzemieślniczej?

          • I jeszcze jedno! Ludzie z Chrzanowa jak będą przyjeżdżać do Galeny to którędy pojadą? No którędy?! Chyba ktoś sobie sprawy z czegoś nie zdaje!

          • po pierwsze to sa stare szyny, stare tramwaje
            jest kilka alternatyw by jechac innymi drogami, a ludzie z chrzanowa maja bardzo prosta :obwodnica i z obwodnicy zjechac na rondo przy rzeieslniczej czyz nie?
            Myslenie czasem nie boli

          • To, że będą nowe nie znaczy, że są lekkie i nie będą hałasowały ani powodowały drgań budynków. Pytałam o Twoje doświadczenie z tramwajami. Widać są ogromne, skoro udzieliłeś mi tak obszernej odpowiedzi! Owszem, myślenie nie boli, więc na drugi raz pomyśl zanim zaczniesz kogoś obrażać znawco tematu wszelakiego!

          • @Aginson72
            Ludzie z Chrzanowa przyjeżdżają do Jaworzna bo tu maja miejsca pracy, nasi nie mają ale dla nich nasze miasto stanęło otworem;-)
            Nie myślą o Galenie, myślą o Jaworznie w innych kategoriach;-)

          • Zdzichu, powiedz ze kiedys tak nie bylo i pokaz choc jedna miasto/wies w Polsce… baa na swiecie ze jest inaczej

          • @Maksimus-75@Portal – chodziło mi o to, że jak zamkną Grunwaldzką to grono ludzi z Chrzanowa w drodze powrotnej owszem, będzie zmierzać do obwodnicy ale przez Rzemieślniczą i w dół Matejki (ta sama droga do Galeny) a tak część mogła ruszyć przez Grunwaldzką i w dół Matejki omijając Rzemieślniczą i tak natężenie rozłożyłoby się częściowo ale jak widać do @Krawos37 to nie docierało. Oczywiście kolejna droga byłaby przez rondo obok Rzemieślniczej.

            Co do pracy w Jaworznie … Nie winię ludzi z Chrzanowa, że szukają u nas pracy. Nie wyrzucam sobie ani nie żałuję, że nie pracuję tutaj. Każdy szuka po prostu pracy tam, gdzie widzi dla siebie lepsze perspektywy i tyle :).

            Feedback@Portal

          • Tak, to już wiem. Ale różnicy żadnej nie ma. Efekt będzie ten sam. Zapchana do granic możliwości Rzemieślnicza!

  2. Śmigielski chce to, tamto, darmową komunikację dla wybranych, pożyczki dla przedsiębiorców, zwiększyć dofinansowania, a powiedział skąd weźmie na to kasę?
    Dziwne że nagle stadion mają umiejscowiać mieszkańcy bo jeszcze nie dawno to PO chciało go wsadzić na Podłęże. Postulat o autobusach to żenada bo akurat to za Silberta miasto ma najlepszy w historii tabor. Od lat są kupowane autobusy niskoemisyjne. Teraz kolej na elektryczne bo są o wiele, wiele tańsze w eksploatacji, a za parę lat przepisy UE nie pozwolą na kupno ropniaków.
    Obwodnice PŁN i PŁD czy jeden czy drugi chce czy nie muszą być skończone. To potrzeba czasu a nie widzimisię. Projekty w/g Toszy są już gotowe lub na ukończeniu jeśli chodzi o OPŁD.
    Program w 70% odgapiony od JMM. W ich programie też są place zabaw, polowe siłownie, dokończenie obwodnic, stadion, Sosina i rewitalizacja osiedli czy parków. Czyli brak pomysłów. W końcu wszystko jasne.

    • Janusz66 program opublikowany był wcześniej niż JMM na stronie Śmigielskiego to więc jak go mógł odgapić. Wszędzie starają się pomóc rodzinom wielodzietnym, a dla nich każdy grosz się liczy. Jeżeli chodzi o tabor to wyraźny jest brak małych autobusów na mało popularne trasy, gdzie jeździ niewielka ilość osób i nawet busy tamtędy nie chcą jeździć. Ludzie od dawna narzekają na małą ilość kursów w odległe zakątki Jaworzna.

      • A ja dobrze pamiętam, że część nadwyżki budżetowej wg pomysłu Silberta miała być przeznaczona na zwiększenie pieniędzy na wozokilometry dla PKM. Przypomnieć Ci Art jak zagłosowała PO i obecnie połknięte przez PO SDJ?

          • http://www.jaworzno.pl/pl/aktualnosci/1757/prezydent_popiera_mieszkancow_niedzielisk.html

            „Na 2014 rok zaplanowana była przebudowa ul. Szczakowskiej, jednak z powodu obcięcia funduszy Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych środki na remont Szczakowskiej nie dotarły w wysokości i w terminie umożliwiającym realizację tego zadania w tym roku. Prezydent podjął wobec tego decyzję o przyspieszeniu realizacji węzła Kanty i obwodnicy Niedzielisk.”

          • wiem wiem, dostaliśmy nie tyle co trzeba i w czerwcu, a nie w marcu, ale przecież od początku pan TT wiedział, że hala gimnastyczna nie będzie robiona i 1 mln zostanie, trochę chęci. Tak to wiemy, ze 2016 to najwcześniej kiedy mogą zacząć, a ile wyłożymy na łatanie Szczakowskiej do tej pory… Ciekawe tylko co zrobi miasto jak, któryś z mieszkańców wykaże, że zły stan drogi wpływa na pogorszenie stanu jego domu lub mienia.

  3. Po przeczytaniu tego programu nasuwa mi się jedna refleksja, JMM Z PISEM chce rządzić w Jaworznie jeszcze tylko 20 lat. Toż przecież guru przejdzie na emeryturę po 15 i co wtedy? Zaorzemy Jaworzno? Chyba,że uchwalicie otworzenie dynastii, a to przepraszam.

        • Kolejny matoł, który uważa, że komunikacja publiczna jest dla plebsu? Już tak kiedyś napisał członek zarządu lokalnej PO. Możecie sobie ręce podać.
          Uważasz człowieku, że jaworznianie mają jeździć śmierdzącymi starymi autobusami?

          • Kolega mi podpowiedział przed momentem, że w firmach transportowych przyjmuje się za optymalną wymianę 10 proc. taboru rocznie. Tak w kwestii wymiany 50 proc. w 7 lat.

          • Panie Sebastianie może pan jest matołem ekonomicznym ?
            Autobusy w Jaworznie ani nie są śmierdzące ,ani stare (tylko 9 autobusów ma więcej niż 15 lat czyli ok. 1,5 mln przejechanych kilometrów).
            Elektrobus w wersji normalnej ( Solaris Urbino 12 ) kosztuje 1 300 000,00 zł a normalny Solaris 12 ok 800 000,00 zł
            Widzi pan róznicę , bo ja tak.

          • Kolegę niech Pan zapyta czy jak ma 25 czteroletnich autobusów to czy będzie co roku wymieniał 10 % ?

          • Jeśli flota ma ponad 50 autobusów, w tym połowa jest już prawie dorosła, to jaki problem kupować co roku pięć nowych?

          • Panie Kuś widzę że nerwy puszczają i zaczynają się obelgi.
            Przy następnej okazji pogratuluję Pawłowi Silbertowi poplecznika i pracownika.
            Nie ma to jak wysoka kultura ,ale Pan się długo uczył ( ponad 2000 lat ) to i kultura musi być odpowiednio długa.
            Co do kolegi niech zważy że postęp technologiczny za 5 lat wyśle dzisiejsze elektrobusy na złom ( akumulatory ).

          • Nie obelgi. Przecież chodziło mi o marchew po walijsku 😀

            No i nie jestem Sebastian. Ale jakoś tu do oponentów nie trafia, hi hi hi

          • „No i nie jestem Sebastian.” Nie przejmuj się – nikt nie jest doskonały 😉 Ja tu już byłem Bartonem, Twoim drugim Nickiem, którymś tam urzędnikiem, kobietą, a teraz jestem Tomkiem – też ładne imię 😉

        • To, że Ty wymieniasz co roku jednego starego grata na innego starego grata tylko o rok młodszego to nie oznacza, że wszyscy tak robią. Są tacy co wolą jeździć nowym autem przez 7 lat, a nie szukać co miesiąc nowych części na szrotach 😉

          • Ale miło się zrobiło.
            Tomku jak chcesz wymieniać autobusy co 5 lat to zapłać za nie ze swojej kieszeni.
            I poczytaj sobie o autobusach zanim zaczniesz bluzgać jadem.
            Ja wiem że wiedza nie przychodzi łatwo ale czasem trzeba się poświęcić.

          • Jak dobrze mieć kolegów, co podrzucają dane. Panie Moron, autobus na ON pali za każdy kilometr paliwo za 2,5 zł. autobus elektryczny zużywa prądu za 0,5 zł. Po przejechaniu miliona kilometrów przez 10 lat elektryczny kosztuje nas pół miliona za paliwo, spalinowy – dwa i pół miliona. Czyli elektryczny jest półtora miliona tańszy w zakupie i eksploatacji niż spalinowy. Tak z grubsza. Inny kolega podrzucił mi taki link: http://pl.wiktionary.org/wiki/moron

          • Pawełku, zabolało? To dobrze, bo powinno, tylko nie wiem, czemu piszesz do mnie Tomku. A kwestiach tej wiedzy, to porównaj sobie wyniki finansowe i stan taboru PKMu teraz i 12 lat temu. Nie zaszkodziłoby również zasięgnąć opinii pasażerów 😉

          • Tomku do waszego chamstwa i tchórzostwa zdążyłem się przyzwyczaić.
            Trochę przykro że harcerz ma takie prymitywne zagranie.
            Twój dawny drużynowy pewnie byłby rozczarowany i dziewczyny z drużyny też, ale jak widać chęć utrzymania na stołku jest ponad wszystkie zasady.
            Twojego samochodu nie będę komentował.

          • zamiast autobusów powinni u nas w mieście powinna być kolejka linowa 😉 można by było podziwiać panoramę Jaworzna, jeździłaby dość często by rozładować tłok na przystankach, a z wagoników bezpiecznie na drugą stronę jezdni przechodziłoby się kładką. Poza tym w niektórych miejscach można by było zrobić miejsca pod restauracje z tarasami widokowymi. 😀 nie trzeba przebudować dróg, ruch by się zmniejszył o autobusy, same plusy 😀

          • Art., muszę Ci przyznać, że to Twój najlepszy jak do tej pory pomysł na inwestycję w Jaworznie i piszę to serio. Pewnie nie wiesz, ale we Wrocławiu został nawet zrealizowany 🙂

          • Obserwator wiem, studenci korzystają z kolejki od dawna. Kosztów kolejki w mieście niestety nikt nie policzył 🙁 Taka linia z Centrum do Szczakowej przez Warpie z możliwością przedłużenia do Sosiny byłaby całkiem niezłą atrakcją.

          • „Obserwator wiem, studenci korzystają z kolejki od dawna. Kosztów kolejki w mieście niestety nikt nie policzył ” I mimo to pewnie znowu wygra tam Dudkiewicz, który rządzi już od 12 lat, podobnie jak Silbert 🙂 Po prostu są ludzie, którzy mają wizję miasta i tacy, co tylko słuchają innych 😉

            „Taka linia z Centrum do Szczakowej przez Warpie z możliwością przedłużenia do Sosiny byłaby całkiem niezłą atrakcją.” Nie sądziłem, że to kiedyś napiszę pod Twoim postem, ale zgadzam się z Tobą 🙂 Ciekawe, czy unia będzie kiedyś dofinansowywać koleje linowe? 😉

  4. klucz 11 – załatwienie przejścia na emeryturę ? NIGDY
    klucz 12 – żadnych leków – chorować do końca emerytury !!!
    i są ludzie którzy o tym nie chcą pamiętać ?
    WSTYD
    nie chcecie pamiętać , że podniesienie wieku emerytalnego było największą ZDRADĄ narodu POLSKIEGO . juz teraz jest problem ze znalezieniem godnej pracy a kto zatrudni kogoś w wieku 66 lat na jeden choćby rok ? to jest skazanie człowieka na biedę . ale czy ktoś kogo stać na wiele zrozumie ?
    jak możecie stać obok takiego człowieka ? chyba , że jesteście tacy sami .
    dlaczego pan Śmigielski choć w jednym słowie nie wytłumaczy się dlaczego tak postąpił ?
    i co miał mu do zarzucenia szef SOLIDARNOŚCI pan Duda.
    Ludzie ! nie pamiętacie jak było w latach 70-80 ? może było gorzej ale nikt nawet nie pomyślał o skazywaniu Polaków na pracę do końca życia . Bo ilu nas dożyje ?
    przemyślcie …

          • A możesz mi wyjasnić jaki byłby zarzut bo nie jestem idiotką ale w tym wzgledzie nie rozumiem? Co takiego powiedziałam?

          • W necie krąży oświadczenie ojca tego poszkodowanego dziecka – oświadczenie, ze został wmanewrowany w atak na Bańkowskiego! Więc ostrzeżenie jest słuszne!

          • Tego jeszcze nie doczytałam to raz. A dwa napisałam „o ile to prawda” bo prawda a to, co wysmaruja pismaki to dwie różne rzeczy.

          • @Maksimus-75@Portal – chodziło mi o to, że jak zamkną Grunwaldzką to grono ludzi z Chrzanowa w drodze powrotnej owszem, będzie zmierzać do obwodnicy ale przez Rzemieślniczą i w dół Matejki (ta sama droga do Galeny) a tak część mogła ruszyć przez Grunwaldzką i w dół Matejki omijając Rzemieślniczą i tak natężenie rozłożyłoby się częściowo ale jak widać do @Krawos37 to nie docierało. Oczywiście kolejna droga byłaby przez rondo obok Rzemieślniczej.

            Co do pracy w Jaworznie … Nie winię ludzi z Chrzanowa, że szukają u nas pracy. Nie wyrzucam sobie ani nie żałuję, że nie pracuję tutaj. Każdy szuka po prostu pracy tam, gdzie widzi dla siebie lepsze perspektywy i tyle :).

          • Nie bój się o Grunwaldzką, bo do niczego nie dojdzie! Prezydentem Jaworzna w grudniu 2014 roku, na pewno nie będzie facet tysiąca dróg – dróg po których jeździ cała Polska;-)

          • Nie, nie poniosło on się po prostu zagubił – tysiąc razy mówiłem, że to nie jest ten człowiek którego pamiętam! Chyba nie jestem odosobniony w tym postrzeganiu pana prezydenta Silberta?;-) Nie odbieram mu tego co zrobił, nikt mu tego nie odbiera! Ale też mu nikt nie zapomni tego co narobił, nie tylko z Galeną!

            I nie myśl, ze ci co zostali myślą inaczej – większość wie, ze ten brak przyzwoitości im również zaszkodzi !

          • poczekaj, poczekaj…. za kilka lat powiesz to samo o tym ktorego tutaj zachwalasz. Chcesz sie zalozyc? moge isc na 2 zaklady nawet… 1. ze powiesz o nim tak jak pisze, 2. po ewentualnej wygranej, w nastepnych wyborach przegra z hukiem

          • Nie, nie ten człowiek Gunner!
            Mówiłem ci już, poznałem dwóch przyzwoitych, porządnych ludzi – inaczej by mnie tu nie było, należę do innego świata!
            A jednak potrafiliśmy się usłyszeć, porozumieć – te listy ludzi społecznie wrażliwych o tym świadczą, jaworznicka platforma się zmienia! Bez względu na wynik wyborów, dzieje się dobra rzecz – tylko trzeba to spróbować dostrzec Gunner:-))

          • niezle sie usmialem. Jestes tak zaslepiony tym wspanialym czlowiekiem, ze chyba zapomniales o jego przeszlosci, albo tak ci wygodniej. Zdzichu, daj na luz. Nie wiem o co grasz i po co, ale te bzdury o senatorze to juz wszystkim bokami wychodza

          • Daj szansę a zobaczysz! Gram o miasto – o nasze miasto! Silberta oceniamy po 12 latach rządów, a jego chcesz skreślić nim cokolwiek pokazał?;-)
            Sam tu pisałeś, ze jestem porządnym doświadczonym człowiekiem, więc proszę o odrobinę zaufania!

          • nic nie pokazal? a bedac marszalkiem wojewodztwa slaksiego? co by nie osiagnal, to tamte numery go dyskwalifikuja z powierzenia mu jakiegokolowiek stanowiska… chocby nawet radnego w koziej wolce

          • szybko wymiekasz, ale to nawet dobrze. Jak masz znow wypisac stek bzdur, to oszczedz moje i innych oczy. Szkoda wzroku na te peany pochwalne na czesc jedynie slusznego senatora

    • Jak wyda połowę miejskiego budżetu na kluby sportowe i angielski w szkołach, to na samolocik może już nie starczyć 😉 Przecież co drugi punkt w tym programie to nic innego jak czyste rozdawnictwo miejskiej kasy, z którego nic trwałego dla miasta nie powstanie. Do tego cała masa „miejskich konsultantów”, którzy będą na bieżąco decydować na co wydawać resztę kasy, bo jakiejś szerszej wizji miasta w tym programie nie widać. No ale Maksiu w końcu tyle razy tu pisał, że senator potrafi tylko słuchać, więc brak w programie własnej wizji miasta mnie nie dziwi.

          • Słuszna uwaga. Wielka Brytania może wkrótce nie przyjmować imigrantów bez znajomości j. angielskiego. Dalekowzroczność Platformy daje do myślenia.

      • Nawet jak wygra te wybory to za cztery lata pogonią go z widłami. Miasto powinno się teraz rozwijać na peryferiach, najważniejsze zrobione. Obiecanie każdemu kawałka z tego toru może okazać się zgubne dla wszystkich. Ciekawe jakie pomysły ma zespół Śmigielskiego w temacie wyciągnięcia jakiejś kasy z Unii. Z jego programu nic konkretnego nie wynika.

        • @Lumen
          Cztery lata to szmat czasu by pokazać, ze można rządzić inaczej – sądzę, że prezydent Śmigielski nie zmarnuje tego czasu! Paweł Silbert miał 12 lat spokoju – pomoc w parlamencie i województwie taką, o jakiej inni mogą tylko pomarzyć! Dzisiaj powinien chodzić jak paw po Jaworznie – ale jest odwrotnie, sam wiesz najlepiej!
          Nerwy tam takie w obozie Pwełka, jakby trzecia wojna światowa miała się rozpocząć 16 listopada;-)

          Postępuj w życiu tak, jakby każdy następny dzień miał być tym ostatnim – jeśli człowiek tak nie postępuje… No cóż, musi się bać!

    • żałośni jesteście z tym stadionem, może się douczcie trochę w tym temacie najpierw dlaczego projekt, przez kogoś sprawdzony i zatwierdzony, że jest zgodny ze sztuką budowlaną i praktycznie wykonane olinowanie podtrzymujące dach nie wytrzymało podciągania. Technologia podobna do tego jak w Warszawie. Potem zacznijcie szukać winnych.
      Może lepiej zajmijcie się kto mieście zawalił z chodnikami i jest winny zaniedbań i dlaczego nie został podciągnięty do odpowiedzialności? Poza tym kto zezwolił na podpisanie durnej umowy zabraniającej parkowania na chodniku skoro zezwala na to kodeks drogowy.

  5. Ludzie jaka wy kampanie prowadzicie zarowno z jednej jak i z drugiej i trzeciej strony. Te strony powstajace jak grzyby po deszczu na fejsie opluwające swojego przeciwnika
    Z jednej strony matysiki
    z drugiej tura
    z trzeciej siostrzonek vel sobiepan, vel lech leszek vel jeszcze wielu innych
    z czwartej bochenek

  6. I z piątej niczemu niewinny krawos chrześcijanin, dobroczyńca, bidula. Tak pięknie obraża i mają mu za złe niewdzięcznicy… . Komu ty ciemnotę wciskasz, kazali ci występować w roli trolla to nim bądź, ale nie upłakuj z tego powodu.

  7. Do Pana Senatora mam tylko jedno pytanie.
    Od 2002 rządziliście wespół w zespół z JMM i PIS (większa wersja Frontu jedności Narodu) , dlaczego wtedy nie zrealizowaliście tego w zasadzie słusznego programu ?

    Pytanie techniczne ; Jakie to są niskoemisyjne autobusy. czy wystarczy wam norma Euro 6 czy będziecie kupować elektryczne misie za 1 300 000,00 sztuka ?

  8. Podstawy programowe niewiele się różnią o programów wcześniej opublikowanych z innych komitetów wyborczych
    Rozwinięcie tematu w oparciu o to co w mieście widać gołym okiem nie nastręcza trudności nawet komuś kto kilka razy przejdzie po dzielnicach. Zasadnicza kwestia to zaufanie społeczne. Ja uważam, że obecnie rządzącej ekipie nie wolno zaufać. Takie jest moje zdanie choć przyznam, że nie odosobnione. Oczywiście, Obserwatorze każdy postrzega rzeczywistość przez pryzmat własnej oceny. Stąd możemy polemizować czy ta ekipa jest wstanie dotrzymać słowa choć wiele razy przedtem tego nie robiła. Mam taki charakter, może nie najszczęśliwszy, ale jak mnie ktoś raz oszuka nigdy mu więcej nie zaufam.

    • „Stąd możemy polemizować czy ta ekipa jest wstanie dotrzymać słowa” Akurat w przypadku tej ekipy każdy może samodzielnie ocenić, czy dotrzymywała słowa z poprzednich wyborów, czy nie. W przypadku wszystkich innych komitetów trzeba „uwierzyć na słowo”.
      Mam do Ciebie prośbę: Używaj przycisku „Odpowiedz” jeśli odpowiadasz na moje posty. Zrób to dla mnie 🙂

      • Dobrze jak sobie życzysz . A jakbyśmy tak pogdybali i wrócili do 2002 roku to czym poza poparciem Solidarności , Żelichowskiego i innych o których szybko zapomniał, mógł pochwalić się Silbert ? odpowiem- niczym.Dzisiejsza walka wyborcza przypomina czasy ,gdy nieliczni obywatele po 1945 roku upominali się o niepodległość , a rządziła jedynie słuszna partia PZPR gdyby nie poświęcenie tych niewielu to nigdy nie byłoby roku 1980 i 1989. A silbertowi nie ufam choćby tylko dlatego , że wbrew zapowiedziom obstawił się kolesiami nie koniecznie z najwyższej półki stał się arogancki , gburowaty, zapomniał skąd jego korzenie przypomina sobie o nich na krótko raz na cztery lata. Nie potrafi się przyznać do błędu winy szuka zawsze u innych , a co za tym idzie nie ma możliwości przyjmowania konstruktywnej krytyki. Nie można wszystkiego potępiać w czambuł , ale zwykłem rzeczy nazywać po imieniu.
        I dlatego na czarne mówię czarne ,a na białe białe.

          • Bystrze to oceniłeś Redaronie. No masz rozumek, kto by się spodziewał.
            Nie potrzebny ten końcowy sarkazm mogło być tak dobrze.
            Nie wiem czy tam gdzie zomo, ale na pewno tam gdzie autokraci.

        • „nieliczni obywatele po 1945 roku upominali się o niepodległość” Ten przykład to chyba trochę niefortunnie dobrałeś, bo to by oznaczało, że zmiany prezydenta w mieście doczekamy się po kolejnych 45 latach 😉

          „A silbertowi nie ufam choćby tylko dlatego , że wbrew zapowiedziom obstawił się kolesiami nie koniecznie z najwyższej półki ” Po 12 latach rządzenia w mieście też byś miał wszędzie „kolegów”. Ja staram się nie oceniać ludzi po tym, kto jest czyim kolegą, tylko po tym co robi i jak radzi sobie firma, którą ten „kolega” zarządza. Będzie nowy prezydent, to będzie nowy „kolega”, lepszy lub gorszy, nie wiadomo 😉

          „stał się arogancki , gburowaty, zapomniał skąd jego korzenie” Już tu kiedyś pisałem, że wybory na prezydenta miasta, to nie wybory „mistera elegancji” – prezydent ma mieć dobrą wizję rozwoju miasta i być skutecznym, a odkąd zacząłem oglądać relację z sesji RM, to nawet mu (prezydentowi) się nie dziwię. Powinien dostawać dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia 😉 Znając Twój charakter, to Ty też byś tam nie wysiedział do końca nawet jednej sesji 😉 Ja zresztą też, bo głupota mnie boli i wolę wyjść, jak mogę, żeby się nie katować 😉

          „Nie potrafi się przyznać do błędu winy szuka zawsze u innych , a co za tym idzie nie ma możliwości przyjmowania konstruktywnej krytyki” Nie wiem, co konkretnego masz na myśli, ale wiele z tej „krytyki” nie tylko nie było konstruktywne, ale wręcz głupie i szkodliwe dla miasta i jego mieszkańców, więc ja mu się nie dziwię.

          „Nie można wszystkiego potępiać w czambuł , ale zwykłem rzeczy nazywać po imieniu” Tu pełna zgoda, ale niestety od roku wygrywa potępiania wszystkiego w czambuł, bo nie wiedzieć czemu, ale wszyscy oponenci uznali, że to jedyny sposób, żeby wygrać wybory, a to jest moim zdaniem samobójcza taktyka wyborcza. Za tydzień się dowiemy, czy miałem rację.

          • Obserwatorze, załóżmy,że gdyby w USA rządził silbert jako republikanin, a miał kongres składający się z demokratów to trzeba by zaorać Amerykę? Nie w interesie prezydenta jest dogadać się z kongresem co panu silbertowi w głowie by się nie mieściło . Bo jakże on ma wyciągać rękę do 23, a niech skamlą pod jego drzwiami. To jest nie do przyjęcia nie tylko w normalnym kraju, ale normalnym mieście.Kto by do tego dopuścił pewnie tylko prezydent PS i v-ce DS i TK. Ameryko dobrze, ze cię to nigdy nie spotka

        • dzisiejsza walka wyborcza przypomina czasy ,gdy nieliczni obywatele po 1945 roku upominali się o niepodległość , a rządziła jedynie słuszna partia PZPR gdyby nie poświęcenie tych niewielu to nigdy nie byłoby roku 1980 i 1989

          ty to chyba piszesz wszystko na niezlym haju, lesny dziadku.
          Hanbisz ludzisz walczacych wtedy. w 45 jakbys tak podskakiwal wladzy, za takie cos bys dostal kulke w leb

          • Krawos juz ci pisałem , nie próbuj wznosić się nad poziom który jest ci przypisany z natury, bo wychodzi z tego , że nie masz pojęcia o czym piszesz.

  9. To takie do ciebie podobne, pewnie tak było. Chociaż takich jak ty jest niewielu i pewnie bym zapamiętał. Do sądu nie pójdę niech ci idzie na zdrowie . Całe szczęście ,że w naszym mieście niewielu takich jak ty, którzy chcą się nażreć za darmo No cóż, już ci pisałem,że jesteś inny niż normalni ludzie.
    Dobrze to o tyle,że o tym wiesz i się do tego przyznajesz. Może jeszcze kiedyś coś z ciebie będzie.
    Osobiście w to nie wierzę.

  10. Bije od ciebie” wiedza. elokwencja i inteligencja”, że rzeczywiście brzuch powinien boleć ze śmiechu.
    Ale jakoś nie potrafię się śmiać myślę,że nawet powinienem się wznieść choćby na zwykłe współczucie.
    Jak byś potrzebował głębszej konsultacji wiadomego lekarza to może rzeczywiście pominę wszystkie animozje i jako ciężko choremu podam rękę. Krawosie wal jak w dym.

  11. Krawos masz rozdwojenie jaźni to jest niebezpieczna choroba. Na początek zlikwiduj kilka nicków, może na krótki czas ci pomoże. A za dziadka ci posłużę z litości bo po przerżniętych wyborach długo będziesz siedział w kiblu..Pewnie emerytury przy tobie nie wyrobię, ale chętnie posłucham jak będziesz stękał.

  12. WIELKI KONKURS – WYGRAJ jeszcze jedną PIZZĘ!!
    Ależ mnie podbudowały kolejne założenia usprawnień komunikacyjnych w potoku obietnic przedwyborczych. Ja głosuję za JMM i PiS – jak załatwią jeden chyba nierozwiązalny problem.
    Może popytajmy o konkrety.
    Zadam pierwsze konkretne i zarazem konkursowe pytanie za Wielką Pizzę . Czas odpowiedzi 2 h.
    Jadąc obwodnicą śródmiejską na odcinku od DWR do ostatniego skrzyżowania na Wojska Polskiego zgodnie z przepisami i odwrotnie – na ilu światłach się stoi?
    Może Pan Tomasz co haruje jak wół w UM za głodową pensję wygra tę pizzę? Będzie darmowa kolacja dla całej Rodziny i wymierne podratowanie skromnego budżetu.
    On to musi wiedzieć, bo to jego oczko w głowie, ale nie wiem czy chce się pochwalić tą niechlubną wiedzą?

      • Faktycznie to Ty hahahah Leonardzie ty jeden … Gdyby nie elektryk od maszyn to już wcale byś nie ruszył hahaha A szybowcy to strach mieli z Tobą jeździć . Dobrze że żona trzyma ten interes bo gdybyś Ty to prowadził to już by była kaplica … Taki z ciebie Byzmesmen jak maszynista hehe

        I dla Twojej wiadomości byzmesmenie nie wypowiadam się tu prawie wcale , ale o ciebie zapytać musiałem
        Pozdrawiam ZZMW

  13. PANIE BOGUSŁAWIE S. DLACZEGO W SWOIM PROGRAMIE NIC PAN NIE WSPOMINA O MIEJSCACH PRACY DLA LUDZI W JAWORZNIE . MÓWI PAN O OTWIERANIU KLUBÓW EMERYTA W KAŻDEJ DZIELNICY – POCO TO KOMU -EMERYTOM TRZEBA ZAPEWNIĆ TO ABY ICH DZIECI I WNUKI NIE MUSIAŁY EMIGROWAĆ ZA PRACĄ ABY CI EMERYCI MOGLI SIĘ NACIESZYĆ OBECNOŚCIĄ BLISKICH NA CO DZIEŃ A NIE TYLKO Z OKAZJI ŚWIĄT.
    PROSZĘ STANĄĆ RANO Z ULOTKAMI WYBORCZYMI NA WYJEŹDZIE Z JAWORZNA W KIERUNKU SOSNOWCA TO ZOBACZY PAN ILE AUT Z JAWORZNICKIMI TABLICAMI WYJEŻDŻA Z MIASTA – PO PRACĘ- A ILE TU WIEŻDŻA !!!
    MÓWI PAN ŻE POSTAWI PAN BRAMOWNICE NA WJEŹDZIE DO JAWORZNA I Z TYCH PIENIĘDZY BĘDZIE PAN REMONTOWAŁ DROGI – SZACOWAŁ PAN ILE BĘDZIE Z TEGO WPŁYWÓW – KTO ZDECYDUJE SIĘ WYDAĆ PIENIĄDZE NA BRAMOWNICE KTÓRE JAK PAN MÓWI MAJA ” ODSTRASZAĆ KIEROWCÓW TIRÓW PRZED WJAZDEM DO JAWORZNA ”
    CO PAN ZROBIŁ PRZEZ TYLE LAT DLA OTWARCIA WĘZŁA JELEŃ -WIELKIE NIC- MÓGŁ PAN TERAZ POKAZAĆ WYBORCOM ŻE JA DAŁEM RADY A MÓJ PRZECIWNIK PRZEZ TYLE LAT NIE DAŁ RADY.
    MÓWI PAN ŻE ZANIECHA PAN TEMATU MIASTO TWARZĄ DO AUTOSTRADY – NA BOGA NIE CZYTA PAN GAZET – PRZEDSTAWICIELE STALEKSPORTU CHWALĄ SIĘ ŻE RUCH NA ICH ODCINKU SIĘ ZWIĘKSZYŁ – NIE ROZUMIEM PRZEJAZD KILKU TYSIĘCY KIEROWCÓW CO DOBĘ PRZEZ TEN ODCINEK NIE NASUWA PANU JAKICHŚ REFLEKSJI Z TYM ZWIĄZANYCH. ZANIECHANIE TEGO TEMATU TO WYRZUCENIE W BŁOTO PIENIĘDZY PODATNIKÓW I WYBORCÓW DO KOSZA.
    PAN CHYBA WIE DLACZEGO WĘZEŁ JELEŃ JEST TAK BLOKOWANY PRZED OTWARCIEM I Z JAKIEGO MIASTA LOBBY PILNUJE TEGO TEMATU ABY TAK BYŁO DALEJ.

  14. Witam
    Ciężko znaleźć obiektywne informacje w lokalnej jaworznickiej prasie. Szczególnie wyróżniają się dwa bezpłatne tygodniki. Opisują Jaworzno, tak jakby były to dwa różne miasta.
    Ale do rzeczy: Chcę zwrócić uwagę tylko na jeden temat, którymi się przerzucają przeciwnicy i zwolennicy obecnych władz Jaworzna – drogi. Czytam, że przez 12 lat można było zrobić więcej. Proszę zatem spojrzeć na drogi właśnie, ale nie w Jaworznie, a w sąsiednich Mysłowicach i Chrzanowie. Te miasta też są w UE od 2004 roku. I kto pamięta niech sobie porówna i przypomni komfort przejazdu drogą 79 teraz i 10 lat temu Od Chrzanowa przez Jaworzno i Mysłowice.

  15. Festyny dla seniorów, punkt konsultacyjny dla przedsięborców, dzień dzielnic. To program na wybory czy piknik z okazji święta lasu?
    A, i jeszcze dokończyć projekty Silberta…
    Mam nadzieję, ze ktos tego programu wysłucha, bo po wysłuchaniu nikt normalny na niego nie zagłosuje.

    • Wasi ledwo stojący na nogach, biznesmeni od kandydatki Siostrzonek też mogą się czuć niepewnie. Po niedzieli wielki sen o dostępie do koryta i brania pełnymi garściami może się nie ziścić. Trzeba będzie dalej się męczyć na swoim :).

- Advertisment -

Służby interweniowały w dwóch zdarzeniach drogowych

Straż Pożarna brała udział w działaniach ratowniczych w dwóch poważnych zdarzeniach drogowych z dnia 24 kwietnia. Karetki przewiozły uczestników do szpitala. Dyżurny Stanowiska Kierowania Komendy...

Europejski Tydzień Szczepień 24-30 kwietnia 2024 r.

Europejski Tydzień Szczepień to inicjatywa Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Powstała w celu podkreślenia znaczenia szczepień. Niestety w ostatnich latach zauważa się coroczny spadek zaszczepionych...

Michał Kirker zapowiada otwarty dialog i współpracę na rzecz miasta

Michał Kirker, wybrany radnym najbliższej kadencji, zapowiada kontynuowanie działań na rzecz mieszkańców i miasta. Michał Kirker udzielił wywiadu naszej redakcji. Opowiada w nim o planach...